Badanie: godziny zakupów wracają do normy

Zachowania zakupowe Polaków zmieniają się teraz z tygodnia na tydzień. Mastercard wskazuje najważniejsze trendy.

Na początku maja Mastercard udostępnił KiedyDoSklepu.pl – narzędzie, które na podstawie analizy trendów zakupowych pozwala określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia.

Dzięki temu konsumenci mogą zaplanować zakupy na czas, kiedy łatwiej będzie im utrzymać fizyczny dystans w stosunku do innych klientów, zalecany w czasie trwającej pandemii koronawirusa.

Teraz pojawiły się pierwsze dane na podstawie użytkowania narzędzia. I tak okazuje się, że w ubiegłym tygodniu można było zaobserwować stopniowy zanik efektu godzin dla seniorów, który polegał na zmniejszeniu ruchu w godzinach od 10:00 do 12:00. Jego wygaszanie nastąpiło stopniowo, ponieważ niektórzy konsumenci przez pewien czas nadal respektowali ten czas, jako ten dla starszych osób.

Wyniki analiz dla poszczególnych formatów sklepów pokazują, że w super- i hipermarketach wpływ efektu godzin dla seniorów był mniejszy już w pierwszym dniu po ich zniesieniu. Zjawisko przedłużonego wygaszania było najbardziej wyraźne w przypadku transakcji w sklepach osiedlowych.

Ciągłe zmiany zachowań zakupowych

Mastercard monitoruje także tygodniową zmienność ruchu transakcyjnego. Na podstawie tych analiz można zaobserwować zachodzącą ciągłą zmianę w zachowaniach zakupowych w sklepach spożywczych.

W przeciętnym tygodniu przed ogłoszeniem „narodowej kwarantanny”, w sklepach spożywczych szczyt zakupowy następował o godzinie 16:00. Tymczasem w czasie kwarantanny, w tygodniu przed wprowadzeniem godzin dla seniorów, odnotowano dwa szczyty zakupowe: w okolicach godzin 11:00 i 15:00. Co ciekawe, po wprowadzeniu godzin dla seniorów, największe natężenie ruchu następowało w okolicach godzin dla seniorów, czyli o 12:00 oraz (drugi, mniejszy szczyt) o godzinie 9:00. Natomiast w pierwszym tygodniu maja, po zniesieniu godzin dla seniorów, widoczne jest przesunięcie szczytu zakupowego na godzinę 15:00.

Kształt krzywej odzwierciedlającej natężenie ruchu w ostatnim tygodniu (w pierwszym tygodniu maja) „przesunął” się w stronę krzywej reprezentującej natężenie ruchu w przeciętnym tygodniu przed kwarantanną. Może to oznaczać stopniowy powrót do zachowań zakupowych sprzed okresu epidemii. Powyższe wnioski dotyczą wszystkich sklepów spożywczych na terenie całej Polski. Mogą się one różnić dla poszczególnych regionów.

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 3481 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.