Cud-miód, ultramaryna

Wielkimi krokami zbliża się sezon na truskawki i maliny. Moda na gotowanie i domowe przetwory każe zaopatrzyć się w produkty służące do przygotowania dżemów, konfitur i powideł.

Cukier wykorzystywany jest głównie do wyrobu przetworów jako środek trwale przedłużający ich przydatność do spożycia. Poza tym dobrze wpływa na teksturę wyrobów, ich barwę, smak oraz trwałość. Jest produktem pierwszej potrzeby. W ostatnich latach rynek cukru w Europie przeszedł jednak mnóstwo perturbacji.
 
Po tym, jak jesienią 2017 r. zniesiono kwoty cukrowe i towarem tym zaczęły rządzić reguły rynkowe, ceny tego produktu poleciały na łeb, na szyję. Problemy dotknęły nawet największych producentów na Starym Kontynencie. Po tym gwałtownym spadku ceny zaczęły jednak odbijać. Tylko w ciągu ostatniego roku w detalu wzrosły o 8,3% (luty 2020 do lutego 2019), a w dwóch pierwszych miesiącach roku o niemal 12%.
 
Widać to po danych paragonowych. Jak informuje CMR, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w całym minionym roku (2019 vs. 2018) sprzedaż wartościowa cukru wzrosła o ponad 7%, wolumen sprzedaży spadł zaś o około 5%.Łatwo zatem wydedukować, że w ostatnim roku zanotowaliśmy wzrost średniej ceny cukru – wskazuje dr Magdalena Wilgatek z CMR.
 
W roku 2019 średnia cena, jaką konsument musiał zapłacić za opakowanie cukru, to 2,80 zł, czyli blisko o 20% więcej niż w roku 2018.
 
– Cukier żelujący stanowi około 3% udziałów wartościowych w sprzedaży w całym segmencie cukru. Wyraźny wzrost sprzedaży cukru żelującego odnotowuje się w miesiącach ciepłych, kiedy to produkt ten wykorzystywany jest do przygotowywania przetworów. Wzrost ten notuje się od czerwca do września-października – zauważa dr Magdalena Wilgatek. Dodaje, że w 2019 r. Polacy w kupili o połowę mniej cukru żelującego niż w roku 2018.
 
W miesiącach letnich wartościowy wzrost sprzedaży notuje również zwykły cukier, który wykorzystywany jest do przetworów. Pik sprzedażowy tego produktu ma miejsce także w grudniu, kiedy to gospodynie wypiekają świąteczne ciasta.
 
– Analizując cukier, warto wspomnieć o nieco zdrowszej jego wersji – cukrze trzcinowym. Cukier trzcinowy stanowi około 8% udziałów wartościowych w sprzedaży w całym segmencie cukru. Udziały wolumenowe cukru trzcinowego w segmencie cukru wzrosły w ostatnim roku o blisko jedną czwartą – mówi dr Magdalena Wilgatek.
 
Warto dodać, że rozwija się również segment naturalnych substancji słodzących i choć stanowi on zaledwie niecałe 3% udziałów wartościowych w segmencie cukru, to w ostatnim roku odnotował wzrost rzędu ponad 10%.
 
Cukier dostępny jest w każdym sklepie małoformatowym, jednak cukier trzcinowy znaleźć można zaledwie w czterech na 10 sklepów małego formatu. Natomiast cukier żelujący podczas sezonu letniego dostępny jest w średnio co drugim sklepie małoformatowym.
 
Średnio konsumenci podczas jednych zakupów wkładają do koszyka jedno lub dwa opakowania cukru, jednak dla cukru żelującego w sezonie liczba ta rośnie i sięga nawet średnio trzech lub czterech opakowań na transakcję.
 
O ile średnio w sklepie małoformatowym konsument ma do wyboru spośród trzech, czterech różnych wariantów cukru, o tyle wybór cukru żelującego jest bardziej ograniczony i zamyka się w granicy maksymalnie jednego lub
dwóch wariantów.
 
Jak informuje CMR, rynek cukru skupia trzech głównych graczy, do których należą: Krajowa Spółka Cukrowa, Pfeifer & Langen oraz Südzucker. Łącznie skupiają oni ponad 80% udziałów wartościowych w sprzedaży w małym formacie sklepów. Najpopularniejsze marki cukru to Polski Cukier (od Krajowej Spółki Cukrowej), Diamant (którego producentem jest Pfeifer & Langen) oraz Cukier Królewski (od Südzuckera). Czwartym istotnym graczem rynkowym jest Nordzucker z marką Sweet Family.
 
Magdalena Weiss 2541 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.