Co do miski włożyć?

Jak podaje CMR, klienci małego formatu zdecydowanie częściej zakupują karmę dla psów i kotów niż dla innych, mniejszych zwierząt. Dlatego w każdym, nawet najmniejszym sklepie warto wygospodarować półkę na te produkty.

Według danych CMR w pierwszej połowie roku 2019 wartość sprzedaży żywności dla psów w małych sklepach zwiększyła się o ponad 7% w porównaniu z takim samym okresem rok wcześniej. Zarówno w przypadku psów, jak i kotów większą dostępnością cechuje się karma mokra i ona też jest częściej kupowana.
 
– Z pewnością będziemy podążać nieustannie w kierunku karm mokrych, które naszym zdaniem są zdrowsze, a ich skład na opakowaniu jest transparentny – mówi zapytany o kierunki rozwoju rynku Krzysztof Kubicki, szef sprzedaży terenowej DNP. – Karmy mokre charakteryzują się większą smakowitością oraz mniejszym przetworzeniem surowców niż karmy suche. W przypadku karm mokrych następuje także coraz szybsze odejście od karm w postaci kawałków w sosie, które są sztucznie formowane i zawierają dużą ilość produktów zbożowych.
 
Następuje bardzo szybka ekspansja produktów w postaci naturalnie rozdrobnionych surowców mięsnych, bez dodatków zbóż – czyli karm w postaci pasztetów – wyjaśnia. Dodaje, że takie produkty – najwyższej jakości – znajdują się w portfolio należących do Doliny Noteci marek Rafi i Piper Animals.
 
Anna Stępień, category manager z firmy Mars, również zauważa tendencję do kierowania się w stronę kategorii premium, a nawet superpremium, zwłaszcza w przypadku kotów. Z jej obserwacji wynika także coraz większa popularność przysmaków czy przekąsek, którymi właściciele częstują zwierzęta, by sprawić im przyjemność, a nie z konieczności.
 
– Trendy te będą się utrzymywały. Nasze nastawienie do zwierząt domowych w ostatnich latach znacznie się zmieniło. Coraz częściej uważamy je za członków rodziny i chcemy podawać im to, co najlepsze – mówi Anna Stępień.
 
CO DLA KOTA?
Z danych CMR wynika, że karma mokra odpowiada za ponad 80% udziałów w wolumenie sprzedaży karmy dla kotów.
 
– Liderem wśród producentów, odpowiadającym za blisko połowę wartości sprzedaży, jest firma Mars, producent karmy Whiskas czy też Kitekat – mówi Ewa Pikuła z CMR. – Karma ta dostępna jest średnio w 80% sklepów małego formatu mających w ofercie karmę dla kotów. Duże znaczenie w tej kategorii mają produkty sprzedawane pod marką sieci lub dystrybutora, które stanowiły ponad 25% wartości sprzedaży i były dostępne w 60% sklepów sprzedających karmę dla kotów – dodaje. Na trzecim miejscu uplasowało się Nestlé z markami Purina, Felix,
Purina Gourment oraz Purina Friskies.
 
– Wśród kotów od zawsze królują saszetki do 100 g, ewentualnie puszki do 200 g. Wiąże się to ze specyfiką żywienia kotów, które bardzo często nie chcą spożywać karmy otwartej wcześniej i przetrzymywanej w lodówce – zauważa Krzysztof Kubicki, szef sprzedaży terenowej DNP.
 
Warto też wspomnieć, że według CMR w sklepach małoformatowych średnia liczba wariantów wynosi osiem dla karm mokrych oraz zaledwie trzy dla karm suchych.
 
– Opiekunowie kotów dla swoich pupili najchętniej kupują smaki drobiowe, przede wszystkim kurczaka. W karmie dla kota bardzo ważna jest różnorodność smakowa, dlatego oferta jedzenia dla kotów powinna być rozbudowana – podkreśla Anna Stępień z Mars Petcare. – Mając to na uwadze, Mars oferuje klientom zarówno smaki drobiowe – np. kurczak, indyk, mięsne – np. wołowina, cielęcina, jak i smaki rybne – np. łosoś, tuńczyk – mówi.
 
DLA PSA KIEŁBASA?
Właściciele psów, podobnie jak kotów, zdecydowanie częściej sięgają w małym formacie po karmę mokrą niż suchą, która według CMR w pierwszej połowie 2019 r. stanowiła 3/5 udziałów w wolumenie sprzedaży tego segmentu. Tu największe znaczenie mają produkty sprzedawane pod marką sieci bądź dystrybutora. Generują one blisko 40% wartości sprzedaży i dostępne są w 80% placówek małoformatowych oferujących żywność dla psów. Spośród producentów znowu największe udziały należą do firmy Mars – ponad jedna trzecia wartościowo.
 
– Wartym wspomnienia producentem jest również Dolina Noteci z markami Rafi oraz Dolina Noteci. W pierwszej połowie roku 2019 producent ten odpowiadał za blisko 8% wartości sprzedaży. Produkty te dostępne były w 20% sklepów małoformatowych sprzedających karmę dla psów – zaznacza Ewa Pikuła z CMR-u. Klienci sklepów tego formatu najchętniej sięgali po karmy w opakowaniach do 0,5 kg oraz małych – 100-g.
___________________________________________________________________________________________________________________
 
ZDANIEM PRODUCENTÓW
 
KRZYSZTOF KUBICKI, szef sprzedaży terenowej DNP SA
W przypadku naszej firmy powierzchnia sklepu nie ma dużego znaczenia. Przy sprzedaży poszczególnych marek istotną rolę odgrywa lokalizacja oraz wielkość miejscowości. Natomiast jeśli miałbym odnieść się do powierzchni sklepu, to w naszym przypadku widzimy, że w sklepach do 300 mkw. najlepiej sprzedają się małe formaty karm ze średniej półki cenowej charakteryzujące się bardzo dobrą jakością. Taką marką jest właśnie Rafi. Klienci rozsmakowali też swoich podopiecznych w karmach marki Piper Animals. Jeśli chodzi o preferencje smakowe, zauważyłem, że największym powodzeniem w przypadku właścicieli psów cieszy się karma z sercami kurczaka i ryżem brązowym. Natomiast kierując się preferencjami smakowymi swoich kotów, właściciele wybierają najczęściej dla pupili po sterylizacji karmę z królikiem. Od dłuższego czasu zauważam, że właściciele zwierząt stają się bardziej świadomi, zdobywają większą wiedzę na temat jakości karm. Właśnie takie produkty – najwyższej jakości – znajdują się w portfolio naszych marek Rafi i Piper Animals.
 
ANNA STĘPIEŃ, category manager, Mars Petcare
Staramy się, aby w sklepach do 300 mkw. opiekunowie psów i kotów zawsze mieli do wyboru różne produkty naszych flagowych marek – w segmencie jedzenia dla kotów jest to Whiskas, w segmencie jedzenia dla psów Pedigree. Zarówno w przypadku jedzenia dla kotów, jak i psów w tym formacie sklepów najczęściej można spotkać małe i średnie opakowania. Oznacza to, że wybierając karmę mokrą, opiekunowie zwierząt najchętniej sięgają po 4-paki oraz pojedyncze saszetki, natomiast kupując karmę suchą – po worki do 500 g. Na rynku jedzenia dla zwierząt możemy zauważyć dwa wyraźne trendy. Przede wszystkim na znaczeniu zyskują marki superpremium, zwłaszcza w segmencie jedzenia dla kotów. Naszą odpowiedzią na ten trend jest marka Sheba w karmie mokrej jednoporcjowej (saszetki) oraz Perfect Fit w karmie suchej. Drugim trendem jest dynamicznie rozwijająca się kategoria przysmaków dla psa i kota, w której marki Pedigree i Dreamies odgrywają kluczową rolę.
 
Magdalena Weiss 2541 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.