Preferencje zakupowe Polaków

Które sklepy Polacy najchętniej wybierali w 2019 roku? Jak często chodzili na zakupy i jak często przed wyjściem szukali promocji w gazetkach? Wolą gazetki elektroniczne od papierowych czy zupełnie odwrotnie?

Przedstawione w raporcie dane pochodzą z badania ankietowego (próba 1800) oraz z analizy danych dot. ruchu w aplikacji Moja Gazetka (próba 855 tys. osób)
 
Jak często robimy zakupy?

Największa część respondentów — aż 57,5% — zadeklarowała, że zakupy robi kilka razy w tygodniu. 23,4% robi je codziennie, a 17,5% tylko kilka razy w miesiącu. Jedynie mały odsetek — 1,6% — odwiedza sklepy częściej niż raz dziennie.

Jak gazetki promocyjne pomagają w zakupach?

Niemal połowa badanych, bo aż 49,4%, sprawdza gazetkę wybranego sklepu przed każdym lub prawie każdym wyjściem na zakupy. 34,6% określa, że robi to często. Możemy więc pokusić się o stwierdzenie, że dla 84% respondentów gazetka w telefonie jest nieodłącznym elementem planowania zakupów.

9,1% przegląda gazetki wyłącznie w przypadku zakupów, które planuje z dużym wyprzedzeniem, a 6,9% robi to czasami, rzadko lub prawie nigdy.

Użytkownicy aplikacji w aż 74,5% przeglądają nowe gazetki od razu, gdy się pojawiają. 24,1% robi to kilka dni przed zakupami, 21,2% dzień przed zakupami a 27,5% w dniu wyjścia do sklepu.

13,2% robi to bezpośrednio przed wyjściem na zakupy, a 14% dopiero w trakcie chodzenia po sklepie. Każdy ma swój ulubiony sposób szukania aktualnych okazji.

Czy gazetki elektroniczne wyprą papierowe?

Już 43,6% ankietowanych korzysta wyłącznie z elektronicznych gazetek promocyjnych, które przegląda w aplikacji. 51,4% tylko czasami zdarza się korzystać z papierowych gazetek. Jedynie 4,9% badanych korzysta z gazetek papierowych częściej niż z aplikacji.

Co więcej, 56,6% respondentów opowiada się za całkowitym zastąpieniem gazetek papierowych ich elektronicznymi odpowiednikami. 34,2% uważa, że należy jedynie ograniczyć wydruk gazetek papierowych, a 9,2% nie chce żadnych zmian na tym polu.

Dlaczego użytkownicy korzystają z Mojej Gazetki?

Najczęściej docenianą wartością, jaką daje użytkownikom aplikacja Moja Gazetka, jest łatwy dostęp do gazetek promocyjnych — wskazało ją aż 66,3 % badanych. Na drugim miejscu znalazła się wygoda korzystania z aplikacji (64,9%), a podium zamyka aspekt ekologiczny (42,3%). 16,4% badanych wskazało także, że informacje w Mojej Gazetce są bardziej aktualne niż te w papierowych ulotkach.

Przeglądanie gazetek a rzeczywiste zakupy

Czy gazetki są motywatorem do wyjścia na zakupy? Okazuje się, że tak. Aż 99,5% badanych przyznało, że po zapoznaniu się z gazetką zazwyczaj wybiera się do sklepu. 19,9% robi to zawsze lub prawie zawsze, 55,3% często a 24,3% czasami. Tylko 0,5% twierdzi, obejrzenie gazetki nigdy nie jest powodem podjęcia decyzji o zakupach.

Powyższe informacje mają odzwierciedlenie w tym, jakie gazetki przeglądają badani. 89,1% zapoznaje się jedynie lub głównie z ofertami sklepów, w których rzeczywiście mają możliwość zrobienia zakupów.  Tylko 10,9% często przegląda gazetki sklepów, w których nie robi zakupów.

W których sklepach kupujemy najczęsciej?

W drugiej części raportu przedstawiamy sklepy, które cieszą się największą popularnością wśród badanych. Wzięliśmy pod uwagę następujące kategorie: sklepy spożywcze, dom i ogród, drogerie, meble, moda i tekstylia oraz elektronika.

Sklepy spożywcze

Walkę o pierwsze miejsce w kategorii sklepów spożywczych zwyciężyła Biedronka — zakupy w portugalskiej sieci robi aż 95,4% ankietowanych. Zaraz za nią plasuje się Lidl, z którego oferty korzysta 82,7% badanych. Ostatnie miejsce zajmuje Kaufland, w którym zaopatruje się 50,3%.

Dalej w zestawieniu znajdziemy m.in. Auchan, Carrefour, Żabkę i Netto.

W tym miejscu warto wspomnieć, że mimo przewagi Biedronki w odsetku klientów, to właśnie Lidl może pochwalić się szybciej rosnącym zainteresowaniem użytkowników*. W przypadku Biedronki w ciągu roku zainteresowanie gazetkami w naszej aplikacji wzrosło jedynie o 8%, kiedy w przypadku Lidla — o 20%. Jeszcze większy skok odnotowały Aldi (aż o 182% większe zainteresowanie gazetkami) oraz Lewiatan (o 40% większe zainteresowanie).

Dom i ogród

W kategorii Dom i ogród rywalizacja była bardzo wyrównana. Badani niemal równie często robią zakupy w Castoramie (56,2%), Leroy Merlin (52,6%) oraz Jysk (51,8%).

Na dalszych pozycjach plasują się m.in. Obi, Bricomarché, Mrówka i Jula.

Mimo że Polacy wciąż najchętniej wybierają Castoramę, zainteresowanie jej ofertą spadło w zeszłym roku o 22%. Wzrosło za to zainteresowanie gazetkami Obi — o 12%. Czy trend się utrzyma i będzie miał odzwierciedlenie w zestawieniu najchętniej wybieranych sklepów?

Drogerie

Zapytaliśmy także o ulubione sieci drogerii. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się Rossmann — robi w nim zakupy aż 94,1% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się sieć Hebe z wynikiem 43,3%, a na trzecim Natura, w której kosmetyczne zakupy robi 30,4% badanych.

Na kolejnych pozycjach znalazły się m.in. Avon, Super-Pharm oraz Oriflame.

Dla niektórych będzie niespodzianką, że osiągający tak wysokie wyniki Rossmann mierzy się jednocześnie ze spadkiem zainteresowania gazetkami — i to aż o 22%. Czy ma na to wpływ ich własna aplikacja? To możliwe, jednak nie możemy udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Zauważalny jest też wzrost zainteresowania gazetkami Hebe — o 19% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Meble

Badani mają wyraźne upodobania również w kategorii Meble. 64,2% kupuje je w sklepach IKEA, 44,5% w Black Red White, a 39,9% w sieci Agata.

Agata z 3. miejsca może jednak dostać się wyżej, bo zainteresowanie jej ofertą urosło aż o 42%.

Poza podium znalazły się takie marki, jak Bodzio i Abra.

Moda

W kategorii moda i tekstylia bezdyskusyjnie zwyciężyło Pepco — zakupy w sklepach tej sieci deklaruje 90,6% respondentów. 48,4% robi zakupy tekstylne w KIK, a 27,9% w Textil Market.

Na kolejnych miejscach można zobaczyć m.in Bonprix i Takko.

Elektronika

Również w kategorii Elektronika respondenci wskazali swoje ulubione sklepy. Liderem okazał się MediaExpert, w którym elektronikę kupuje 73,9% zapytanych osób. Niemal równie chętnie odwiedzają oni RTV Euro AGD — 69,1%. 56,8% natomiast wybiera Media Markt.

Popularnością cieszą się też m.in. Neonet, MyCenter i Max Elektro.

Gazetki oglądane do końca

Nie wszystkie gazetki interesują użytkowników jednakowo i nie wszystkie są przeglądane do końca. Wynikiem w granicach 90-100% gazetek otwartych i obejrzanych do ostatniej strony mogą pochwalić się Burger King, Ruch, North Fish, Textil Market, Lewiatan oraz Pepco.

Dodatkowe spostrzeżenia

Liczba godzin, jaką użytkownicy spędzili w naszej aplikacji, sumuje się do 3304 lat. 
Na tę imponującą liczbę sumuje się przeglądanie gazetek, tworzenie list zakupów, sprawdzanie niedziel handlowych, wyszukiwanie produktów czy zarządzanie kartami lojalnościowymi.

Demografia badanych

W badaniu wzięło udział 1726 osób. 24% z nich to mężczyźni, 76% — kobiety. Większość z nich do dorośli i młodzi dorośli — 64,6% to osoby w wieku 25-44 lat.

Najmniej użytkowników aplikacji — 13,9% – to mieszkańcy miast o zaludnieniu w przedziale 50-100 tys. Najwięcej to mieszkańcy miejscowości do 10 tys. mieszkańców – 27,3%.

9,6% badanych deklaruje, że są przedsiębiorcami.

Aplikacja Moja Gazetka

Moja Gazetka to aplikacja do przeglądania gazetek promocyjnych, tworzenia list zakupów oraz zarządzania kartami lojalnościowymi. Publikujemy ok. 600 gazetek każdego miesiąca, a w naszej bazie znajduje się ponad 80 sklepów z 12 kategorii. Miesięcznie odwiedza nas ponad 410 tys. użytkowników, a w samej Polsce zanotowaliśmy już ponad 1,3 mln instalacji.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.