E-commerce na rynku FMCG: szacowany pięciokrotny wzrost!

Pandemia dość nieoczekiwanie przyspieszyła rozwój e-commerce, którego udział w sprzedaży FMCG od lat oscylowała wokół 1%. Nielsen zapytał przedstawiciele branży FMCG o ile ta cyfra urośnie w obliczu koronawirusa. Wyniki robi wrażenie.

Niezależnie od pandemii 15 mln osób przynajmniej raz zrobiło już zakupy FMCG online. Z badania Nielsena “wE- Commerce” wynika, że na zakupy FMCG w internecie Polacy poświęcali średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut. Wśród produktów spożywczych wybierali przede wszystkim: kawę, żywność dla zwierząt, oraz herbatę. W kosmetykach przeważały: żele pod prysznic, perfumy i szampony, zaś w chemii domowej: produkty do prania i środki czystości.

Pandemia zdecydowanie wpłynęła jednak na zwiększenie motywacji konsumentów i pokonanie barier wśród tych, którzy wcześniej nie zdecydowali się jeszcze na zakupy przez internet. Jak wynika z badania Nielsena “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” 31% Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Bariery wejścia w kanał online wskazane przez konsumentów w badaniu Nielsena “wE- Commerce” takie jak: brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy, dziś straciły na znaczeniu ze względu na pojawienie się zupełnie nowej wartości na rynku.

Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. - Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy - mówi Beata Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich i shopperowych z Nielsen Connect w Polsce.

Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 r. może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. - Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6%” - dodaje ekspertka Nielsena.

Według Nielsena, handel tradycyjny nie jest jednak zagrożony, bo gdy tylko wróci możliwość bezpiecznego chodzenia po sklepach, konsumenci będą do nich stopniowo wracać. Niewykluczone jednak, że częściej korzystając z rozwiązań takich jak: kasy samoobsługowe czy aplikacje mobilne do używania umożliwiające m.in. szukanie i korzystanie z promocji.

Ilona Mrozowska 4596 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.