[ZESTAWIENIE] Jak pomagają największe sieci handlowe

Miliony złotych, świeże wypieki, rabaty - to część działań pomocowych detalistów w dobie koronawirusa.

Przekazują środki finansowe dla szpitali, przyłbice dla placówek medycznych, organizują akcje rabatowe dla służb medycznych, oddają żywność potrzebującym czy wspomagają w tym trudnym czasie seniorów.

Aldi. Sieć dołączyła do organizowanej przez Grupę Warszawa i wspieranej przez influencerkę What Anna Wears akcji #PosiłekDlaSeniora. W ramach wsparcia Aldi cyklicznie przekazywać będzie najpotrzebniejsze produkty spożywcze, z których warszawskie restauracje przygotowują pełnowartościowe posiłki dla najstarszych mieszkańców stolicy. Ponadto w ramach wsparcia Aldi przekazało już m.in. świeże warzywa i owoce, mleko, kaszę, mąkę i  makarony, które posłużą do przygotowania wielu zbilansowanych posiłków. Jak zapowiada sieć, produkty będą dostarczane do wskazanych punktów gastronomicznych w kilku turach, a cała akcja została zaplanowana na najbliższych kilka tygodni. W ramach akcji #PosiłekDlaSeniora organizatorzy uruchomili również specjalna zbiórkę finansową pod adresem https://zrzutka.pl/ty52jv. Dzięki temu każdy może wesprzeć ten szczytny cel, a wpłacając pieniądze na akcję pomaga się podwójnie - seniorom, ale pośrednio także pracownikom restauracji: kucharzom, barmanom, kierowcom. Każda wpłata o równowartości 25 zł pokrywa koszt produkcji jednego zestawu posiłków, w tym pracę kucharzy i innych osób. Sieć przekazała także produkty o łącznej wartości 150 tys. zł na rzecz wybranych szpitali i sztabów kryzysowych Urzędów Wojewódzkich. Wsparcie otrzymały m.in. Szpital Uniwersytecki w Krakowie, Szpital Rejonowy im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu, Megrez Sp. z o.o. - szpital w Tychach, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Proszowicach oraz chętne sztaby kryzysowe Urzędów Wojewódzkich. By zadbać o najbardziej obciążone w tym czasie grupy społeczne i ułatwić im proces robienia zakupów, Aldi jako pierwsza sieć w branży, wprowadziła też pierwszeństwo wejścia do sklepu i specjalne punkty obsługi dla pracowników służby medycznej i służb publicznych. Sieć od 5 lat każdego tygodnia przekazuje też artykuły spożywcze, którym zbliża się czas przydatności do spożycia, na rzecz potrzebujących, współpracując w tym zakresie m.in. z organizacją Caritas.

Auchan Retail Polska. We współpracy z Polską Akcją Humanitarną zorganizowało pomoc dla dzieci zagrożonych niedożywieniem w okresie panującej epidemii. Blisko 770 paczek trafiło tuż przed Wielkanocą do rodzin, których dzieci na co dzień objęte są programem dożywiania Pajacyk PAH.  W każdej z paczek znalazło się blisko 40 różnorodnych produktów – przede wszystkim spożywczych, które pozwoliły na przygotowanie zdrowych, świątecznych posiłków. Nie zabrakło też czekoladowych Wielkanocnych zajęcy. Akcja trwała od 8 do 10 kwietnia.

Bricomarché. W pomoc potrzebującym angażują się aktywnie właściciele sklepów Bricomarché. Wśród ich działań można wymienić np. przekazanie dla Szpitala Zakaźnego w Dębicy ponad 1200 rękawiczek ochronnych, plastikowych pojemników do transportowania próbek do badań laboratoryjnych czy koszy na odpady. Innym przykładem jest przekazanie straży miejskiej w Kołobrzegu środków ochrony osobistej i mydła antybakteryjnego. Supermarkety sieci przekazują materiały, z których wolontariusze (np. harcerze) mogą uszyć maseczki ochronne. Inne sklepy przekazują lokalnym szpitalom tysiące, gotowych masek ochronnych. Z kolei właściciele Bricomarché w Tomaszowie Lubelskim zaoferowali stanowisko z maszyną do szycia, materiały i pensję dla osoby, która będzie szyć maseczki ochronne. W pomoc potrzebującym włączyli się właściciele supermarketów Bricomarché m.in. w Tomaszowie Lubelskim, Zielonej Górze, Dębicy, Malborku, Wągrowcu, Działdowie czy Kołobrzegu.

Fundacja Biedronki. Jej pomocą objęte zostaną domy pomocy społecznej, zakłady opiekuńczo-lecznicze, hospicja i inne ośrodki sprawujące opiekę nad osobami starszymi, które zgłoszą niedobory produktów ochrony dla personelu, środków higienicznych i dezynfekujących. Fundacja Biedronki przekaże te towary nieodpłatnie. Fundacja pracuje też nad kolejnymi inicjatywami mającymi na celu pomoc starszym osobom, które w czasie pandemii są grupą szczególnie narażoną na konsekwencje zachorowania z powodu koronawirusa. W sumie na projekty wsparcia seniorów w dobie pandemii Fundacja Biedronki przeznaczy 10 mln zł. Zainteresowane wsparciem ośrodki mogą zgłaszać się poprzez specjalny formularz na stronie internetowej Fundacji Biedronki. Organizacja w pierwszej kolejności będzie wyposażać te instytucje, które są ulokowane w regionach o największej skali zakażeń. Środki ochronne, higieniczne i dezynfekujące będą przekazywane do wyczerpania zapasów. Fundacja Biedronki zajmuje się wspieraniem najbardziej wrażliwych grup społecznych, zwłaszcza seniorów. Jej cele to m.in. przeciwdziałanie ubóstwu, niedożywieniu, samotności i wykluczeniu społecznemu osób starszych, a także rozwój wolontariatu na rzecz seniorów. Pierwszym programem Fundacji jest program „Na codzienne zakupy” realizowany wspólnie z Caritas Polska i oddziałami diecezjalnymi. W ramach programu pomocą objętych zostało 10 tys. seniorów. Na ten program „Na codzienne zakupy” Fundacja Biedronki przeznaczy prawie 15 mln zł.

Fundacja Carrefour oraz Carrefour Polska. Poprzez akcję Caritas Polska #WdzieczniMedykom, fundacja wpłaci kwotę ponad 1,3 mln zł na zakup respiratorów i środków ochrony osobistej dla lekarzy m.in. maseczek, fartuchów, rękawic i przyłbic. Z myślą o bieżących potrzebach personelu medycznego, dodatkowo, Carrefour Polska wesprze 41 szpitali zakaźnych w wybranych miastach Polski przekazując produkty spożywcze i higieniczne na potrzeby ich personelu. Na ten cel Carrefour Polska przeznaczy 650 tys. zł. Sieć kontaktować się będzie ze szpitalami i ustalać listę najpotrzebniejszych aktualnie produktów – artykułów spożywczych i higienicznych.

Ikea Retail. Firma zdecydowała się udzielić pomocy doraźnej w formie darowizn o łącznej wysokości 26 mln euro. Wsparciem w pierwszej kolejności będą objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. Działania będą się koncentrować na dostarczaniu najpotrzebniejszych rzeczy, takich jak: łóżka, pościel, jedzenie oraz zabawki do szpitali, centrów medycznych i schronisk. Darowizny pozwolą 30 krajom, w których Grupa Ingka prowadzi swoją działalność, podjąć natychmiastowe działania w swoich lokalnych społecznościach. Do Polski trafi pomoc o łącznej wartości miliona euro. Ponadto Ikea Foundation przekaże również 10 milionów euro swoim partnerom z całego świata na cele prowadzonych przez nich lokalnych programów wsparcia na rzecz walki z koronawirusem. Jeżeli chodzi o nasz kraj to Ikea przekazała materace, koce i pościel lekarzom, którzy po wielogodzinnych dyżurach niejednokrotnie muszą odpoczywać i nocować w szpitalu. Darowizny rzeczowe otrzymały już: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia z Zakładem Opiekuńczo Leczniczym SPZOZ w Poznaniu, Miejski Szpital Zespolony w Częstochowie, Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie. Poza tym Ikea przyłączyła się do ogólnopolskiej oddolnej inicjatywy @WzywamyPosiłki, w ramach której od 24 marca br. firma poprzez IKEA Food przekazuje nawet 1000 posiłków dziennie do szpitali, do pogotowia ratunkowego, laboratoriów oraz inspekcji sanitarnych. To forma zarówno wsparcia. jak i podziękowania dla tych, którzy stoją na straży naszego bezpieczeństwa i zapewniają ochronę przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Ponadto Ikea Retail Polska we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych ponadto wsparła pracowników obiektów infrastruktury krytycznej. W ramach darowizny IKEA przekazała ponad 2 tysiące produktów takich, jak łóżka oraz pościel do tymczasowych miejsc noclegu dla pracowników elektrowni, elektrociepłowni i rafinerii.

Intermarché. Właściciele supermarketów sieci Intermarché regularnie wspierają lokalne szpitale, którym przekazują tysiące masek ochronnych. Wybrane sklepy wsparły szpitale również finansowo. Ponadto udzielają   pomocy komendom straży miejskiej oraz policji. Na wybranych przymarketowych stacjach paliw Intermarché ratownicy medyczni mogą otrzymać hot-dogi i kawę. W przypadku zamówienia większej ilości kawy, pracownicy stacji dostarczają ją do szpitala. Akcja dotyczy także pozostałych służb mundurowych, które w tym okresie są obłożone dodatkowymi obowiązkami. Na działania pomocowe zdecydowali się właściciele sklepów m.in. w Gorzowie Wielkopolskim Legnicy, Malborku, Sulęcinie, Szprotawie, Aleksandrowie Łódzkim, Skierniewicach, Kępnie, Chodzieży, Cieszynie czy Trzebini.

Polomarket. Polska sieć supermarketów, zakupiła 10 tysięcy przyłbic ochronnych dla pracowników szpitali i służb medycznych. Grupa wspiera także pracowników medycznych produktami spożywczymi i higienicznymi.

Kaufland. Detalista wspiera działania Ministerstwa Zdrowia na rzecz ograniczenia pandemii COVID-19. Sieć przekazuje do dyspozycji resortu 1 mln zł na zakup testów oraz sprzętu diagnostycznego lub specjalistycznego potrzebnych do walki z koronawirusem.

Netto. Sieć handlowa zdecydowała o wydłużeniu terminu obowiązywania 10% rabatu na zakupy, aktywnego w czterech ostatnich godzinach otwarcia sklepów. Pracownicy ochrony zdrowia, a także umundurowani funkcjonariusze Policji, Straży Pożarnej, Straży Miejskiej, Straży Granicznej i wojska, do 30 kwietnia wciąż mogą korzystać z rabatu w sklepach Netto, robiąc zakupy od 20:00 do zamknięcia placówek. W ten sposób Netto dziękuje im za codzienne poświęcenie.

Rossmann. Sieć zdecydowała przyłączyć się do akcji wspierania służby zdrowia. Firma uznała, że priorytetem jest wsparcie tych, którzy dbają o życie i zdrowie Polaków. W tym celu Rossmann zmodyfikował zasady swojej sztandarowej akcji charytatywnej "Pomagamy jak umiemy" przeznaczając część środków zaplanowanych na jej realizację dla 91 szpitali zakaźnych w całej Polsce. Rossmann przekaże im darowizny w postaci kremów do rąk dostępnych w swoim asortymencie. Wartość każdej z nich to ok. 10 tys. zł. A to oznacza, że personel każdej placówki będzie miał do swojej dyspozycji ok. 1000 kremów.

Stokrotka. Sieć nawiązała współpracę z Lubelskim Oddziałem Okręgowym Polskiego Czerwonego Krzyża, w ramach której będzie przekazywać żywność osobom starszym mieszkającym na terenie Lublina. W związku z epidemią koronawirusa Stokrotka wspiera również lubelskie szpitale, przekazując im produkty żywnościowe oraz higieniczne. Pomoc otrzymały: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Puławach, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie, Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego oraz Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4 przy ul. Jaczewskiego.

Szopi.pl. Serwis zakupowy rozpoczął darmowe dostarczanie zakupów spożywczych personelowi medycznemu, ratującemu zdrowie i życie pacjentów podczas pandemii koronawirusa. Firma pragnie w ten sposób podziękować pracownikom służby zdrowia za codzienną walkę z COVID-19. Akcja potrwa do 30 maja.

Tesco. Chcąc wesprzeć organizacje, które pomagają osobom najbardziej potrzebującym, Tesco postanowiło przekazać do Banków Żywności i Caritas Polska specjalną dodatkową darowiznę produktów – w sumie ponad 20 ton żywności. Pierwsza część darowizny została już przygotowana w centrach dystrybucji Tesco i trafi do potrzebujących jeszcze przed Wielkanocą – jest to 11 ton produktów, czyli 24 palety najpotrzebniejszych produktów żywnościowych, takich jak makarony, ryż, konserwy i mleko, ale także słodycze dla najmłodszych.

Wasz Sklep Spar. Należący do Spar Group wyłączny operator licencji Spar na terenie Polski wspólnie z Vandemoortele, wiodącym europejskim producentem wyrobów piekarniczych, pomaga osobom, które stoją na pierwszej linii walki z koronawirusem. Od 30 marca firmy codziennie za darmo dostarczają świeże wypieki – tj. bułki, croissanty czy donuty – do sześciu szpitali, Pogotowia Opiekuńczego oraz Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej. Wypieki otrzymują pracownicy: Szpitala Miejskiego im. Franciszka Raszei w Poznaniu, Szpitala Klinicznego Przemienienia Pańskiego UM w Poznaniu, Szpitala Klinicznego im. H. Święcickiego UM w Poznaniu, Szpitala Miejskiego im. Józefa Strusia w Poznaniu, Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu, Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie, Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego w Warszawie oraz Pogotowia Opiekuńczego nr 2 im. Józefa Czesława Babickiego w Warszawie.

Żabka. Użytkownicy aplikacji żappka wspólnie z siecią w ciągu 48 godzin zebrali ponad 1 mln zł na pomoc 15 regionalnym szpitalom zakaźnym, walczącym z epidemią koronawirusa. Akcja polega na wymianie punktów, czyli tzw. żappsów, na jedną z pięciu cegiełek w przedziale od 50 do 4000 żappsów, które po podwojeniu oznaczają przekazanie pomocy finansowej w przedziale od 1 do 100 zł. Żappsy na wsparcie szpitali można przekazywać do końca kwietnia. Ponadto sieć zdecydowała się na przekazanie kwoty 4,5 mln zł na wsparcie finansowe instytucji, które stoją na czele wspólnych działań przeciwko rozprzestrzeniania się wirusa w Polsce. Dodatkowo kwota 2 mln zł została przeznaczona na zakup testów w kierunku SARS-CoV-2, które wykona Warsaw Genomics, laboratorium specjalizujące w diagnostyce genetycznej.

Nie ma Was na tej liście, a też pomagacie? Chętnie o tym napiszemy. Zgłaszajcie inicjatywy drogą mailową na: joanna.hamdan@media.com.pl 

Joanna Hamdan 13699 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.