Białe sosy na święta

Mięsa, wędliny, jaja - najważniejsze wielkanocne potrawy nie mogą obyć się bez dodatków. Na świątecznych stołach dominują te białe - chrzan, majonez, sos tatarski i czosnkowy.

Jak wynika z danych CMR, w tygodniu przed Wielkanocą liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300  mkw. nie zwiększa się znacząco, rośnie zaś wartość koszyka zakupowego, gdyż trafia do niego więcej produktów niż zwykle. W okresie Wielkanocy wzrasta sprzedaż różnych sezonowych kategorii produktowych, takich jak żurek, barszcz biały, jajka, majonez, musztarda, chrzan, a także ciasta czy produkty do pieczenia oraz przyprawy.

– Warto podkreślić, że wzrosty sprzedaży na poziomie kilkuset procent notują majonez, żur i chrzan – informuje dr Magdalena Wilgatek z CMR. – W okresie Wielkanocy sprzedaż chrzanu w słoiczkach rośnie nawet 10-krotnie w porównaniu z innymi tygodniami w roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. W tym samym okresie wzrasta również sprzedaż ćwikły. W 2019 r. w tygodniu poprzedzającym święta wielkanocne sprzedaż ćwikły wzrosła pięciokrotnie w porównaniu ze średnią z pozostałych tygodni w roku – dodaje.

Jak wskazują dane CMR, w 2019 r. w tygodniu przedwielkanocnym najlepiej rotującym chrzanem w małym formacie był Chrzan Tarty Polonaise w słoiku o gramaturze 180 g. Na drugim miejscu uplasował się chrzan Krakus 180 g, a na trzecim Motyl z chrzanem Staropolskim 190 g. W całej Polsce, a także w zależności od regionu, dostępnych jest jednak także wiele innych marek: Pomorski, Urbanek, Smak, Rolnik, Krakus, Provitus, Develey, a także chrzany pod markami własnymi sieci. Najpopularniejsza gramatura to 180 g. Na rynku są również dostępne chrzany smakowe, z których najpopularniejszy jest ten z żurawiną, ale na półkach spotkamy też chrzan z musztardą czy chrzan z papryczką chili, z japońskim wasabi czy w łagodnej wersji – ze śmietanką, z jabłkiem czy borówką. Konsumenci nie stronią też od zakupu sosów chrzanowych, nie mówiąc już o tym, że chrzan dodaje się także do wielka nocnego żuru.

Okres Wielkanocy to także czas majonezu. Jest to kluczowy składnik dań sporządzanych na święta, np. sałatek, i nieodłączny dodatek do jaj, które są symbolem tych świąt.

– Najczęściej wybieranym przez konsumentów produktem w małym formacie są Majonez Dekoracyjny Winiary i Majonez Kielecki. Sprzedaż wolumenowa tych produktów w okresie świątecznym w porównaniu ze zwykłym okresem w roku rośnie blisko czterokrotnie, a sprzedaż wolumenowa całej kategorii majonezów wzrasta prawie dwukrotnie – mówi dr Magdalena Wilgatek.

– Główne marki dla kategorii majonezów to Kielecki, Winiary i Mosso. W przypadku majonezów najpopularniejszą pojemnością jest słoik 400 ml, który odpowiada za mniej więcej 1/5 wartości sprzedaży całej kategorii, podaje CMR.

W okresach świątecznych jednak udziały wartościowe zyskują duże opakowania. Udział w sprzedaży wartościowej zwiększyły majonezy o pojemnościach 700 ml. Średnio w sklepie małoformatowym konsument może wybierać spośród mniej więcej czterech wariantów majonezu.

_____________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

PAWEŁ ORDAK, kierownik marketingu i transportu, Wytwórnia Octu i Majonezu „Ocetix”
W okresie poprzedzającym Wielkanoc najlepiej sprzedają się sosy: czosnkowy i tatarski. Ich sprzedaż rośnie w tym okresie o 30-40%. Jednak bestsellerem w tym okresie jest Majonez Pomorski. Pomijając sezonowość, sprzedaż sosów w ostatnich latach utrzymuje się na podobnym poziomie. Co roku organizujemy promocje, zwłaszcza jeżeli chodzi o majonezy i sosy, oraz prowadzimy różnego rodzaju akcje reklamowe, przede wszystkim w prasie i radiu.

MARTA KLĘKA-NOWA, PR manager, Prymat
Wielkanoc to ważny okres dla kategorii sosów. Zachęcamy, by zadbać o odpowiednie zamówienia najlepiej rotujących w tym czasie produktów, do których należą: Musztarda sarepska, delikatesowa, rosyjska Prymat. Popularna jest też Musztarda czeska Prymat. Nawet jeśli nie sprzedadzą się przed Wielkanocą, na pewno trafią do koszyka klienta zaraz po świętach (sezon grillowy). Przed Wielkanocną nie powinno też zabraknąć chrzanów. Prymat oferuje chrzany marki Smak, których sprzedaż dynamicznie rośnie przed Wielkanocą, szczególnie klasycznego Chrzanu tartego Smak w gramaturach 175 g i 270 g. Warto też zwrócić uwagę na Chrzan z żurawiną i Chrzan jabłkowy Smak.

ZBIGNIEW MOJECKI, zastępca prezesa ds. handlowych WSP Społem
Przed Wielkanocą odnotowujemy największy wzrost sprzedaży naszych sztandarowych produktów – Majonezu Kieleckiego, Sosu Kieleckiego tatarskiego i oczywiście Chrzanu Luksusowego. W porównaniu z innymi okresami w roku obserwujemy sprzedaż wskazanych asortymentów wyższą aż o kilkaset procent. Jeśli chodzi o nasze działania marketingowe, to w tym roku będziemy się skupiać przede wszystkim na obchodach 100-lecia działalności naszej firmy, z czego jesteśmy bardzo dumni. Dlatego na naszych produktach będzie można znaleźć nowe etykiety nawiązujące do historii. Planujemy także, podobnie jak w poprzednich latach, liczne akcje marketingowe i kampanie reklamowe m.in. w TV i internecie.Dla klientów na polskim rynku coraz ważniejsze stają się rodzime produkty o tradycyjnej recepturze i sprawdzonym smaku. Co ciekawe, ich popularność najszybciej rośnie wśród osób relatywnie młodych. Konsumenci są bardziej świadomi, dlatego coraz częściej zwracają uwagę na skład. Cieszy nas ten fakt, ponieważ od początku naszej działalności bardzo dużą wagę przykładamy  do jakości produktów. Jest także inny, bardzo istotny trend, który potwierdzają nasze analizy sprzedaży. W okresach okołoświątecznych gwałtownie wzrasta popularność produktów, które mają większą gramaturę. Dlatego w naszej ofercie znajduje się Majonez Kielecki o większej pojemności – 500 ml i 700 ml.

Magdalena Weiss 2592 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.