Z mazurkiem za pan brat

Samodzielne przygotowanie ciasta jest tańsze niż ich zakup w cukierni. Konsument ma też pewność co do jakości użytych składników. Między innymi z tego powodu produktów kulinarnych służących do wypieków nie może przed świętami zabraknąć w żadnym sklepie.

Wielkanoc to czas, kiedy rośnie sprzedaż produktów kojarzonych ze słodkimi wypiekami – chodzi zarówno o dodatki do ciast, mąki, margaryny przeznaczone do pieczenia, cukier, jak i twarogi mielone. – Pomimo mody na domowe pieczenie nadal jest też grono konsumentów ceniących sobie wygodę i kupujących ciasta w proszku bądź gotowe ciasta paczkowane, które przed Wielkanocą także notują wzrosty sprzedaży – podkreśla Monika Dyrda, client director w Nielsenie.

Sięganie po półprodukty istotnie skraca czas przygotowania sernika, piernika czy babeczek, a ciasta w proszku, czyli gotowe mieszanki, które po dodaniu kilku mokrych składników pozwalają się cieszyć własnym domowym wypiekiem, doskonale wpisują się w ten trend. Ale jak wynika z danych CMR, klienci przez cały rok chętnie posiłkują się produktami w proszku do przygotowania karpatki czy babeczek, latem – szczególnie w szczycie sezonu na truskawki – sięgają po serniki na zimno, w grudniu po gotowe mieszanki do pierników, natomiast w okresie świąt wielkanocnych często kupują gotowe mieszanki do przygotowania tradycyjnej babki. Nie bez znaczenia jest tu aspekt finansowy. Kupując ciasto w cukierni, płacimy za nie ok. 22 zł za kilogram lub ok. 16 zł za kawałek w popularnych kawiarniach. Przy samodzielnym wypieku koszt ten jest dwu-, a nawet trzykrotnie mniejszy.

– W placówkach małego formatu najwięcej ciast w proszku sprzedaje się w tygodniach tuż przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy – mówi Elżbieta Szarejko z CMR. W 2019 r. w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą liczba transakcji była dwukrotnie wyższa niż w zwykłym tygodniu. Gotowe mieszanki do przygotowania ciast można kupić w 4 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw.; przed świętami klienci mogą wybierać spośród średnio 3, 4 produktów. O tym, jak ważne dla kategorii kulinarnych są Święta Wielkanocne, świadczą kolejne dane CMR, tym razem podsumowujące cały kwiecień 2019 r. w handlu małoformatowym.

Okazuje się, że obroty tych sklepów wzrosły o  2,4% w stosunku do kwietnia 2017 r., jednak już w porównaniu z marcem zmniejszyły się o 4,7%. Powód? Oczywiście ruchoma Wielkanoc, która obchodzona była w pierwszych dniach kwietnia. To oznacza, że przedświąteczne zakupy i związany z nim wzrost sprzedaży miały miejsce w marcu (głównie w piątek i sobotę tuż przed świętami), natomiast dwa dni świąteczne (kiedy otwarta jest tylko niewielka część placówek), a także dni tuż po świętach (kiedy klienci zwykle nie potrzebują większych zakupów, ponieważ mają jeszcze świąteczne zapasy) wypadły w kwietniu. Z tego powodu w kwietniu 2019 r. zaraportowano duże spadki sprzedaży większości kategorii kulinarnych, takich jak przyprawy (wydatki na nie były prawie o połowę niższe niż w marcu), zupy czy tłuszcze. Generalnie rynek mieszanek do ciast jest częścią szerokiego rynku ciast i deserów, do której zalicza się też segment deserów tradycyjnych (galaretka, kisiel, budyń, bita śmietana) i desery w wersji instant (przede wszystkim kisiel i budyń), a także kremy do ciast i tortów. Tych kategorii nie może zabraknąć na wielkanocnej półce.

BEZ SZTUCZNYCH DODATKÓW
Najwięksi na rynku gracze w kategorii ciast w proszku oraz wszelkich dodatków do ciast (także tych wypiekanych od podstaw) dbają, by w ich ofercie nie zabrakło żadnych poszukiwanych przez konsumenta składników. Są więc gotowe ciasta w proszku – babeczki, mazurki, ciasta czekoladowe, kremówki (Delecta), dodatki do pieczenia (cukry, kisiele, budynie, mascarpone w proszku i inne) oraz dekoracje. Bakalland pod marką Delecta oferuje Pierniczki „Z serca natury” – mieszankę do samodzielnego wypieku. Aby sporządzić słodką masę na pierniczki, wystarczy do zawartości opakowania dodać tylko podstawowe składniki (jajko oraz masło lub margarynę). Dołączony do opakowania stempelek w kształcie herbatnika pozwoli wykroić ok. 70 ciasteczek z jednej porcji. Aby nadać wypiekom indywidualnego charakteru, można udekorować je na wiele sposobów, m.in. naturalnymi posypkami Decorada Delecta oraz Fajnymi Pisakami XXL. Bo co istotne, również do tej kategorii dotarł trend czystej etykiety, dlatego np. w portfolio marki Delecta pisaki wyróżnia bezpieczny skład: zero sztucznych barwników, konserwantów, tłuszczów utwardzonych, syropu glukozowego i zagęstników.

FoodCare stworzył natomiast markę „Naturalnie pyszne”, i to we współpracy ze znaną restauratorką Magdą Gessler. – Naturalne ciasta i desery, krótki skład na etykiecie to rewolucja na rynku i doskonałe rozwiązanie dla osób, które pragną jeść smacznie i zdrowo, nie poświęcając długich godzin na przygotowanie pysznego deseru – podkreśla producent.

Dr. Oekter w kategorii dodatków do pieczenia ma zaś w portfolio linię Ze świata natury. Również są to produkty naturalne, bez dodatku barwników, konserwantów i alkoholu. Jak podaje producent, wzbogacają one ciasta m.in. smakiem wanilii, cynamonu i skórek cytrusowych z ekologicznych, niepoddawanych szkodliwym opryskom upraw.
________________________________________________________________________________________________________________________-

ZDANIEM EKSPERTA

ELŻBIETA SZAREJKO, CMR
W całym 2019 r. liderem sprzedaży ciast w proszku w ujęciu wartościowym w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była firma Dr. Oetker – odpowiadała ona za około 41% sprzedaży w ujęciu wartościowym i miała około 37% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań. Na drugim miejscu uplasowała się firma Bakalland z marką Delecta (w 2019 r. jej udziały w wartości sprzedaży wyniosły 35%), natomiast trzecie miejsce zajęła firma Gellwe. W czołówce zestawienia najczęściej kupowanych ciast w proszku w 2019 r. znalazły się natomiast serniki na  zimno trzech najpopularniejszych marek, Babeczki Dr. Oetker z płatkami czekolady oraz ciasto Kopiec Kreta z oferty Dr. Oetker. W tygodniu zakończonym niedzielą wielkanocną w czołówce najlepiej sprzedających się ciast gotowych oprócz serników na zimno i babeczek znalazły się m.in. ciasto Delecta Karpatka oraz Babka Cytrynowa Dr. Oetker.

____________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

MARTA RYBKOWSKA, product manager, Dr. Oetker Polska
Dr. Oetker oferuje klientom cały wachlarz artykułów „Ze świata natury”, dzięki którym wypieki będą wyjątkowe. Na szczególną uwagę zasługuje wanilia w postaci: Laski wanilii z Wysp Pacyfiku, Cukru z wanilią Bourbon, Ekstraktu naturalnego oraz Pasty waniliowej Intense z wanilii Bourbon z Madagaskaru. Linia „Ze świata natury” będzie po raz kolejny wspierana silną kampanią TV i online. Produkty sztandarowe, których nie powinno zabraknąć w ofercie, to: Cukier wanilinowy, Proszek do pieczenia, Drożdże instant czy Śmietan-fix oraz dekoracje. W okresie przedświątecznym wzrasta również sprzedaż Kremów do tortów, Kremu do Karpatki polecanego do ciast, kremówek czy karpatek oraz Mas Śmietanowych, w tym nowości Matcha & Limonka i Słony Karmel. Nie można też zapomnieć o szerokim wachlarzu naszych Babeczek i Mini Babeczek o czystych recepturach, często i chętnie dokładanych do wielkanocnej święconki. Polecamy również młody i innowacyjny produkt: Czarne Kakao Intense w parze z Ciemnym Kakao Dr. Oetkera.

ELIZA PANEK, rzecznik prasowy, Krajowa Spółka Cukrowa
Cukier w handlu detalicznym ma wyraźne okresy wzmożonej sprzedaży: przedświąteczne (m.in. Wielkanoc) oraz lato, gdy trwa sezon na przetwory owocowe. Zauważamy, że jednym z czynników decydujących o wyborze produktu stał się kraj jego pochodzenia, dlatego Polski Cukier 1 kg otrzymał nową szatę graficzną zaprojektowaną zgodnie z trendem patriotyzmu konsumenckiego – na pierwszym planie opakowania znalazła się polska flaga. Przed świętami bardzo dobrze sprzedaje się ponadto „Polski Cukier” Cukier puder 500 g – bez dodatków (nie zawiera antyzbrylacza). Z innowacyjnych opakowań proponujemy konsumentom Cukier trzcinowy w doypacku (z dozownikiem). Sprzedajemy też cukier trzcinowy w kostkach, torebkach i kartoniku.

BEATRYCZE GRELA, dyrektor ds. marketingu Südzucker Polska
Jako Polacy jesteśmy wciąż bardzo mocno przywiązani do tradycji. Przepisy na świąteczne potrawy w rodzinach często przechodzą z pokolenia na pokolenie. Dlatego w tym okresie na sklepowych półkach nie może zabraknąć podstaw, czyli cukru białego oraz szerokiej gamy cukrów pudrów. Produktem z portfolio Cukru Królewskiego, który cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem, jest cukier puder zamknięty w innowacyjnej poręcznej tubie zakończonej młynkiem. Świetnie sprawdza się również idealny do wypieków cukier drobny. Konsumenci doceniają w sklepach także możliwość wyboru dodatkowych produktów do dekoracji, np. odpornego na obróbkę termiczną cukru perlistego czy naszej rafinady o dużo większych kryształkach.

Ilona Mrozowska 3643 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.