Czekoladowe święta

Choć Wielkanoc nie jest w stanie przebić Bożego Narodzenia pod względem ilości i wartości sprzedawanych słodyczy, konsumenci zwiększają zakupy łakoci w stosunku do nieświątecznych miesięcy.

[Tekst przygotowany przed pandemią - przyp. red.]

Wielkanoc każdego roku przynosi wzrost sprzedaży i konsumpcji słodyczy, głównie tabliczek czekoladowych, pralinek oraz figurek czekoladowych i zestawów. Główna część sprzedaży w tym okresie przypada przede wszystkim na handel wielkoformatowy – ponad 67% wartościowej sprzedaży tabliczek, figurek i zestawów świątecznych oraz ponad 73% sprzedaży pralinek.

– Warto odnotować, że w przypadku figurek i zestawów świątecznych wzrasta znaczenie hipermarketów, dyskontów i supermarketów, a to z uwagi na dodatkowe ekspozycje produktów świątecznych przygotowywanych przez producentów – tłumaczyła, podsumowując dane za Wielkanoc 2018 r., Joanna Rogalska, client director w Nielsenie.

Jak zawsze świąteczną porą konsumenci pozwalają sobie na słodycze w nieco wyższej cenie i ilości, najchętniej z czekoladą, w opakowaniach z motywami związanymi ze świętami, pakowane w pojedyncze owijki. Kupują je zarówno, by umilić sobie czas, jak i zanieść w prezencie lub schować przed dziećmi, urządzając coraz popularniejsze zabawy w poszukiwanie drobnych upominków. Dla dorosłych wybierają zwykle czekolady lub praliny, a dla najmłodszych – figurki w kształcie zajączków, kurczaczków, baranków lub jajek oraz jajka niespodzianki.

JAJKA I SPÓŁKA
– W okresie wielkanocnym wyraźnie rośnie zainteresowanie produktami nadającymi się na drobny świąteczny upominek – potwierdza dr Magdalena Wilgatek z CMR. – W okresie świąt Wielkanocy rośnie sprzedaż wolumenowa pralin – nawet trzykrotnie w porównaniu z tygodniami, w których święta nie występują. W małym formacie najczęściej są wybierane praliny Wedla, Storcka i Ferrero – wymienia.

W tym czasie wzrasta również sprzedaż wedlowskiego Ptasiego Mleczka, Alpejskiego Mleczka Milka (Mondelez), Merci (Storck), Raffaello (Ferrero) i Toffifee (Storck). Średnia cena, jaką konsument musi zapłacić za opakowanie pralin, to blisko 11 zł. CMR podaje, iż w okresie Wielkanocy wzrasta też w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaż wolumenowa czekolad.

– W okresie Wielkanocy wzrasta sprzedaż sezonowego asortymentu, w tym również figurek czekoladowych. Zwykle obdarowujemy nimi dzieci – mówi dr Magdalena Wilgatek. – Na drobne prezenty dla dzieci świetnie sprawdzają się czekoladowe figurki o wielkanocnych kształtach, a także jajka niespodzianki. W tygodniu, w którym występuje Wielkanoc, sprzedaż jajek z niespodzianką zwiększa się niemalże dwukrotnie. Rynek jajek z niespodzianką prawie w całości należy do Ferrero i marki Kinder Surprise – mówi, dodając, że udziały Ferrero sięgają prawie 98% w tej kategorii produktowej, a markę tę można spotkać niemal we wszystkich sklepach małego formatu.

Figurki to najczęściej małe porcje czekolady do 30 g. W czasie przygotowań do Wielkanocy konsument ma do wyboru w sklepie małoformatowym średnio pięć figurek i często kupuje więcej niż jedną sztukę naraz, płacąc za każdą ok. 2,5 zł. Figurki zwykle trafiają do koszyka przy okazji większych zakupów. Ze zrozumiałych względów zainteresowanie figurkami w wielkanocnych kształtach poza świętami spada praktycznie do zera.

GŁOS BRANŻY
– W okresie Wielkanocy konsumenci chętnie sięgają po produkty stanowiące uzupełnienie świątecznego stołu, którymi łatwo się dzielić z bliskimi – mówi Dorota Piwowarska, category manager z Wawelu. – Są to np.  indywidualnie pakowane cukierki czy czekolady. W portfolio Wawelu pojawia się oferta wiosenna, w której skład wchodzą produkty znane i lubiane, jak czekoladki Malaga, Tiki Taki i Kasztanki w nowych eleganckich opakowaniach czy M!chałki, Trufle i Mieszanka Krakowska w złotych torebkach. W edycji limitowanej producent proponuje nową czekoladę z galaretką Mieszanka Krakowska o smaku pomarańczowym. Ofertę wyróżnia także linia Collection, czyli seria w ozdobnych kartonikach oparta na ciemnej czekoladzie. Tworzą ją trzy duże czekolady: Zabajone, Truskawkowa ze śmietanką i Czarny Las. – Wszystkie produkty zawierają tylko dobre składniki – bez substancji konserwujących, barwników, aromatów i emulgatora E476 – podkreśla Dorota Piwowarska.

Nowością w ofercie Wawelu są także Żelki jak Smok w czekoladzie z sokami, czyli owocowe żelki o smakach ananasowym, wiśniowym i jabłkowym nadziane sokami owocowymi i oblane ciemną czekoladą Wawel. Każdy żelek jest indywidualnie pakowany w kolorową owijkę, co ułatwia dzielenie się produktem z bliskimi.

– Rynek słodyczy w okresie wielkanocnym sukcesywnie się powiększa. Jego wartość w marcu i kwietniu 2019 r. to ok. 1,8 mld zł obrotu, z 7-proc. wzrostem w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim* – podaje za Niel­senem Anna Tomala z firmy Dr Gerard. Zauważa także, że dużą popularnością w tym czasie cieszą się słodkości, które w swoich kształtach i smakach nawiązują do polskiej tradycji.

– Firma Dr Gerard proponuje asortyment doskonale wpisujący się w charakterystykę świąt wielkanocnych. Należy tu wymienić Pasje o smaku adwokata, czyli pyszne, kruche ciasteczka z warstwą delikatnego kremu przykryte czekoladową skorupką – mówi Anna Tomala. – Kolejne słodkości z oferty to produkty nawiązujące do polskich domowych ciast charakterystycznych dla tego święta, czyli Mazurki Sernikowe i Kajmakowe – kruche ciastka oblane delikatnym kremem – dodaje.

Bez względu na porę roku konsumenci chętnie wybierają z oferty firmy Pryncypałki – chrupiące wafle w czekoladzie dostępne w smakach: kakaowym, orzechowym i kokosowym. Słodycze Dr Gerard to również rurki
z kremem, które wyśmienicie prezentują się na świątecznym stole, oraz małe herbatniczki oblane czekoladą, czyli Maltikeksy będące urozmaiceniem domowych deserów, czy też herbatniki Mafijne – trzywarstwowe, kruche herbatniki przełożone delikatnym kremem.

– Święta wielkanocne zajmują niepodważalne drugie miejsce w kalendarzu specjalnych okazji – podkreśla Izabella Kwiatkowska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Terravita. – Konsumenci lubią dedykowane Wielkanocy produkty, takie jak figurki zajączka, czekoladowe jajka czy świąteczne i wiosenne edycje czekolad. Staramy się spełniać te oczekiwania, dlatego jak co roku przygotowaliśmy bogatą ofertę produktów świątecznych – dodaje.

Na Wielkanoc Terravita stawia przede wszystkim na czekoladę mleczną, z której są wykonane wszystkie rodzaje figurek firmy – zajączki i czekoladowe jajka. Opakowania czekoladowych tabliczek są utrzymane w świąteczno-wiosennych szatach graficznych. 

* Dane za okres marzec-kwiecień 2019 vs. marzec-kwiecień 2018, sprzedaż wartościowa, cała Polska,
dane Nielsen.

________________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

URSZULA CWALINA, group brand manager, Storck
Właśnie przed takimi okazjami jak Wielkanoc konsumenci są skłonni wydać więcej niż zwykle, także na słodycze, a szczególnie produkty czekoladowe, jak np. praliny. Jest to jeden z największych segmentów w kategorii  słodyczy i wciąż rośnie. W tym szczególnym okresie konsumenci zdecydowanie poszukują produktów w świątecznej szacie i to one cieszą się wówczas największą popularnością, dlatego większość firm przygotowuje specjalną świąteczną ofertę uwzględniającą zmianę grafiki na produktach z oferty standardowej i nowości na opakowania przygotowane specjalnie na tę okazję. Jak co roku z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych firma Storck wprowadza do swojej oferty specjalną edycję pralin Merci i Toffifee. Czekoladki Merci będą dostępne w opakowaniach ozdobionych kolorowymi, wiosennymi kwiatkami. W wielkanocnej szacie pojawią się opakowania 250 g i 400 g. Ponadto w sprzedaży będą dostępne Zajączki Merci 120 g i Jajeczka 120 g. Jeśli chodzi o opakowania Toffifee, to zostały one ozdobione motywami pisanek i roześmianych zajączków. Wielkanocna odsłona obejmuje opakowania: 125 g, 250 g, 375 g oraz 400 g.

JUSTYNA BOMBOL, junior brand manager, Mondelez Polska
W okresie wielkanocnym największą popularnością w naszym portfolio cieszą się figurki czekoladowe, a szczególnie figurka zajączka, która w tym roku będzie dostępna w aż pięciu różnych gramaturach (15 g, 45 g, 50 g, 90 g i 175 g). Równie chętnie kupowanym produktem z portfolio Milka jest Milka Egg’n’Spoon Milk Creme 128 g – opakowanie czekoladowych jajeczek wypełnionych mlecznym nadzieniem. W tegorocznej ofercie wielkanocnej marki Milka oprócz nowości znajdują się produkty, które nasi konsumenci znają i cenią: Milka Egg’n’Spoon w dwóch wariantach smakowych: mlecznym 136 g i z nadzieniem Oreo 128 g, Mini Eggs 100 g, Zajączek Milka 45 g oraz słodycze 96 g w zestawie z maskotką. Nowości, które uzupełnią nasze dotychczasowe portfolio wielkanocne, to m.in. zestawy słodyczy z maskotką Milka 98 g w wariantach z biedronką lub kurczakiem, a także zestaw słodyczy Milka & Oreo 182 g. Dodatkowo pojawi się także Milka Egg’n’Spoon milk crème o gramaturze 34 g, a także Milka Egg’n’Spoon w dwóch wariantach smakowych, z nadzieniem mlecznym i kakaowym 34 g.

DOMINIKA IGIELIŃSKA, koordynator komunikacji marketingowej E.Wedel
Z myślą o Wielkanocy przygotowaliśmy specjalną ofertę, w której nie zabraknie nowości i kultowych smakołyków E.Wedel w wiosennej szacie graficznej. Dla najmłodszych przygotowaliśmy zestaw słodyczy z opaską w kształcie uszu zajączka, który zawiera dwie Czekotubki: mleczną i czekoladową, a także dwie czekolady: z piankami marshmallow oraz Bombową. Czekolady będą dostępne w sprzedaży także osobno. Wielbiciele słodkości o doskonałym smaku i eleganckim opakowaniu docenią oryginalną wedlowską czekoladę mleczną z bakaliami, a także pudełko limitowanych baryłek z nadzieniami inspirowanymi nalewkami. Specjalnie na święta czekoladowe pisanki z nadzieniem o smaku toffi zamknięto w puszce w kształcie zajączka. Produkty te można także znaleźć w eleganckim, kartonikowym opakowaniu – idealnym na prezent. Z kolei w ofercie kultowych pianek Ptasie Mleczko® pojawi się limitowana edycja o smaku tarty cytrynowej, czyli niebiańsko lekka, dwuwarstwowo pianka oblana oryginalną wedlowską czekoladą białą. Tak jak co roku dobrze znane smaki pianek o smaku waniliowym i śmietankowym ozdobiono wiosennym, kwiatowym motywem.

Magdalena Weiss 2543 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.