Porządki na miarę czasów

Wielkanoc tuż-tuż. Dlatego to idealny moment na uzupełnienie oferty sklepowej o produkty niezbędne podczas przedświątecznych i wiosennych porządków, a dla konsumentów to dobry czas, by się w nie zaopatrzyć. A jest w czym wybierać.

[Tekst przygotowany przed pandemią - przyp. red.]

Środki do sprzątania dzielimy na środki czystości i na środki do prania. Środki do prania stanowią blisko 2/3  sprzedaży wolumenowej i ponad połowę sprzedaży wartościowej w całej kategorii (środków czystości i środków do prania) w małym formacie, jak podaje CMR. Spośród środków czystości największy udział wartościowy mają płyny do mycia naczyń i detergenty do toalet. Średnio środki do mycia naczyń znajdziemy w 9 na 10 sklepów małego formatu.

Zdaniem Tomasza Bizonia, zajmującego się marketingiem i wdrożeniem produktów dla firmy Pol-Hun (General Fresh), w żadnym punkcie handlowym nie może zabraknąć płynów do mycia okien, podłóg, płynów do czyszczenia kuchni, łazienki czy bardziej specjalistycznych preparatów takich jak płyny do mycia pralki i zmywarki. – To właśnie one zaraz po mięsie i majonezie zajmują zaszczytne wysokie miejsce na liście zakupowej każdej szanującej się pani domu – mówi Tomasz Bizoń.

PODĄŻAJĄC ZA TRENDAMI
Dzisiejszy konsument jest coraz bardziej świadomy. Ponadto przykłada większą wagę do swojego wpływu na planetę i zmiany klimatu niż kiedykolwiek wcześniej. Co za tym idzie, poszukuje produktów eko, bio i z jak największą zawartością naturalnych składników czy o niskim stopniu przetworzenia. Zwraca także uwagę na to, by materiały wykorzystane do produkcji opakowań detergentów można było odzyskać, zregenerować i ponownie wykorzystać, a nie poddać utylizacji. Współcześni konsumenci stają się także coraz wrażliwsi na dobrostan zwierząt.

Tu widać m.in. firmę Werner & Mertz Delta Polska, która w ekologię inwestuje już od ponad 30 lat, czego dowodem jest jej ekologiczna marka Frosch będąca – jak podkreśla producent – od lat liderem w segmencie ekologicznych środków czystości na polskim rynku. – Uważamy, że w dzisiejszych czasach ekologicznych produktów nie może zabraknąć w żadnym gospodarstwie domowym, dlatego każdy sklep musi je mieć na półce – podkreśla Robert Żak, kierownik ds. kluczowych klientów Werner & Mertz Delta Polska. Producent z portfolio marki Frosch szczególnie poleca serię produktów na bazie naturalnych składników. – Tym razem nowe formuły zawierają nasz narodowy owoc: malinę. To idealny składnik w płynach do mycia naczyń i do usuwania osadów kamiennych. Klienci od razu pokochali nowości marki Frosch, czyli Malinowy koncentrat do mycia naczyń 500 ml, Malinowy środek usuwający kamień 500 ml oraz Malinowy płyn do WC 750 ml – wymienia.

Kolejną firmą z ofertą środków czystości, których znakiem rozpoznawczym jest bezpieczeństwo dla ludzi i zwierząt, wysoka skuteczność i przyjazność dla środowiska, jest Yope. – W naszym portfolio znajdują się zarówno naturalne płyny do mycia, którymi można posprzątać właściwie cały dom, jak i naturalne płyny do mycia łazienki oraz płyny do mycia podłóg – wszystkie o pięknych zapachach i co najważniejsze – łagodnych formułach myjących. Ich receptury zawierają 98% składników naturalnego pochodzenia lub o niskim stopniu przetworzenia, a o ich przyjaznym dla środowiska charakterze świadczy certfikat Ecolabel – mówi Łukasz Jaślarz, dyrektor sprzedaży Yope. Dużą popularnością w portfolio producenta cieszą się także opakowania refillowe (uzupełniające), które spełniają dwa postulaty: oszczędności finansowej i ekologii – opakowania refillowe Yope zawierają 70% mniej plastiku niż tradycyjna butelka.

Na wszechobecny trend eko odpowiada także firma Madonis, która w tym roku stawia na swoją linię produktów do sprzątania Mill Clean Eco, w której skład wchodzą  m.in.: płyn do mycia szyb i luster, płyn do podłóg drewnianych, gresowych, płyn do mebli, powierzchni w łazience czy kuchni. Opakowania, w których są one oferowane, przeznaczono do recyklingu, a ich opis prosto i jasno wskazuje, do jakiej grupy odpadów należy je segregować.

– Kolejnym krokiem w działaniach związanych z rozwojem linii Mill Clean Eco będzie na pewno przygotowanie biodegradowalnych opakowań lub butelek z recyklatu, nad tym już pracujemy – zapewnia Elżbieta Andrzejak, dyrektor marketingu, Madonis.

Trend eko nieobojętny jest też firmie Sylveco. – Obecnie, podczas sprzątania domu, używamy różnych preparatów do czyszczenia. Wszystkie z tych środków czystości mają zniewalający zapach oraz pomagają nam szybko i skutecznie uporać się z brudnymi powierzchniami. Jednak ma to swoją cenę – zawarte w nich szkodliwe substancje nie ulegają rozkładowi. Przedostają się środowiska naturalnego oraz organizmów żywych, także ludzi – mówi Katarzyna Janda-Boczar z działu marketingu firmy Sylveco.

Podążając za tym trendem, producent wprowadził do swojej oferty nową markę. – Zielko to produkty do sprzątania, których receptury zawierają 99,9% składników pochodzenia naturalnego. Ich skuteczność, zapach i skład to połączanie, które podbiło serca Polaków. Oferta Zielko będzie systematycznie poszerzana o kolejne preparaty do utrzymania czystości w domu. Obecnie trwają prace nad środkami piorącymi i opakowaniami uzupełniającymi – tłumaczy Katarzyna Janda-Boczar.

Na jeszcze jeden aspekt zwraca uwagę firma Gold Drop. – Coraz więcej osób ma problemy alergiczne różnego pochodzenia. Odpowiadając na ich zapotrzebowanie, stworzyliśmy serię produktów hipoalergicznych pod marką Origen, a w jej skład wchodzą: płyn do prania, koncentrat do płukania, płyn do naczyń i mydełko w płynie. Produkty te są przebadane dermatologicznie, bez zapachu, bez barwników oraz posiadają certyfikaty Asthma Allergy dla osób z problemami skóry, a także Nordic Swan Ecolabel, czyli certyfikat ekologiczny – mówi Liliana Ćwik, menedżer ds. marketingu, Gold Drop. Firma pracuje nad poszerzeniem serii o dodatkowy ekologiczny asortyment zarówno na półkę chemiczną, jak i kosmetyczną, ale o tym będzie informować klientów na bieżąco.

POMOCNICY DRUGIEGO PLANU
Żyjemy szybciej, dlatego szukamy sprytnych rozwiązań, a co za tym idzie, rośnie także rynek produktów ułatwiających codzienne obowiązki. Oprócz środków przeznaczonych do poszczególnych powierzchni, sprzętów i pomieszczeń w sprzedaży jest więc także dostępny bogaty wybór akcesoriów przydatnych podczas sprzątania. I tak podczas wielkanocnych porządków warto mieć pod ręką papierowe ręczniki, dzięki którym nie tylko możemy natychmiast sprzątnąć, gdy coś się rozleje, lecz także wykorzystać je do większych prac domowych. Na pewno będą niezastąpione podczas mycia okien. Są też wygodne w użyciu, a po ich wykorzystaniu wystarczy wyrzucić je do kosza.

Ze względu na wielorakie zastosowanie ręczników papierowych nie powinno ich zabraknąć zarówno na sklepowych półkach, jak i na liście produktów do kupienia, które będą przydatne podczas sprzątania. – Kategoria ta bardzo dynamicznie rośnie, zarówno w ujęciu wartościowym (+9,2%), jak i ilościowym (+3,3%). Jest ona warta już prawie miliard złotych!* Wśród wszystkich produktów w tej kategorii coraz większą popularność zyskują tzw. gigarolki, które wartościowo stanowią już prawie połowę wszystkich sprzedanych ręczników, w czym duży udział produktów Velvet – mówi Krzysztof Lechowicz, category manager, Velvet Care.

Podczas wielkanocnych porządków mogą być również przydatne ściereczki nawilżane, które są gotowe do użycia. I chociaż nie są one produktem przeznaczonym do gruntownego sprzątania, a raczej odpowiedzią na potrzebę szybkiego i łatwego przystosowania przestrzeni do przyjęcia gości, to warto się w nie zaopatrzyć. Wśród produktów dostępnych na rynku można znaleźć m.in. ściereczki nawilżane z nowej linii Comfort firmy Luba, która jest przeznaczona do pielęgnacji domu. Tworzą ją: ściereczki do kuchni, łazienki, lodówki/mikrofalówki/AGD oraz do mebli drewnianych.

– Ściereczki są odpowiedzią na badania konsumenckie, które przeprowadziliśmy w ubiegłym roku wraz z firmą Maison & Partners. Uwzględniliśmy uwagi, sugestie naszych konsumentów i stworzyliśmy ściereczki, o których marzyli – mówi Monika Starzyńska, manager ds. sprzedaży, Luba.

Przydatne będą także ściereczki z mikrofibry, worki na śmieci czy gumowe rękawice.

PROMOCJA I NOWOŚCI? TEŻ WAŻNE
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu, dlatego w okresie przed Wielkanocą warto zaplanować działania marketingowe wspierające sprzedaż produktów do sprzątania. Jak zaznaczają producenci, pomocne mogą być promocje, dodatkowe ekspozycje w sklepach czy kampanie reklamowe. – Im bardziej ułatwimy klientom znalezienie tych produktów, tym większa szansa na dodatkową sprzedaż, dlatego warto pomyśleć o dodatkowej ekspozycji, uruchomieniu promocji, cross-merchandisingu – przekonuje Tomasz Bizoń, z działu marketingu i wdrożeń produktów firmy Pol-Hun (General Fresh). Wsparcie mediowe dla wszystkich swoich środków czystości, a także atrakcyjne promocje dla kontrahentów, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży tych produktów ze sklepów detalicznych, zapowiada również firma Yope. W 2020 r. na rynku nie zabraknie także nowości. Takowe zaprezentuje marka Dr. Beckmann z portfolio firmy Werner & Mertz Delta Polska. – W kategorii środków do czyszczenia dywanów i wykładzin wprowadzamy nowy, innowacyjny produkt czyszcząco-odplamiający w praktycznej butelce ze szczotką o zawartości 650 ml. To jedyny taki produkt na rynku, bardzo poręczny i wygodny w użyciu. W mgnieniu oka pozwoli pozbyć się uporczywych zabrudzeń, plam i przykrych zapachów pozostawionych przez zwierzęta – twierdzi Robert Żak, kierownik ds. kluczowych klientów.

Z kolei w kategorii sprzątania powierzchni kuchennych firma wprowadzi Dr. Beckmann Środek czyszczący do kuchni z mydłem galasowym 500 ml, który usuwa nawet najbardziej uporczywe tłuste plamy i brud. Kolejnym nowym produktem marki jest specjalistyczny Środek do czyszczenia granitu i marmuru 250 ml, który jest skutecznym, a zarazem delikatnym rozwiązaniem do czyszczenia wszystkich powierzchni kamiennych. Chroni i uwydatnia ich naturalną strukturę.

Zdaniem Łukasza Jaślarza, dyrektora sprzedaży w firmie Yope rok 2020 to zdecydowanie rok ekologii i ochrony środowiska. Firma kierując się tymi priorytetami planuje wyznaczać kolejne trendy, które zdecydowanie będą sprzyjały bardziej świadomym wyborom konsumentów. – Zaproponujemy kilka nowości produktowych poszerzających kategorię naturalnych środków czystości, lecz będą toprojekty absolutnie przełomowe, wychodzące poza nasz dostępny portfel – wyjaśnia.

* Velvet Care za Nielsen – wielkość i wartość sprzedaży, cała Polska (suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, sklepy chemiczne, małe, średnie, duże sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe), skumulowany okres styczeń-grudzień 2019, kategoria ręczników kuchennych.

Sklepowe must-have
W okresie Wielkanocy wyjątkowo dobrze sprzedają się płyny do mycia szyb. Wolumen sprzedaży tych środków w okresie przedświątecznym wzrasta nawet trzykrotnie w porównaniu ze sprzedażą w innych miesiącach roku. W okresie przedświątecznym, w grudniu również, odnotowujemy pik sprzedażowy dla tych produktów, jednak o połowę mniejszy niż przed Wielkanocą. Środki do mycia szyb w ciągu roku można odnaleźć na półce średnio w 4 na 10 sklepów małoformatowych, ale w okresie marca i kwietnia aż w 6 na 10 sklepów. Średnia cena, jaką musimy zapłacić za płyn do mycia szyb, to 6 zł. W czasie przedświątecznych porządków wzrasta również sprzedaż wolumenowa mleczek czyszczących. Pik sprzedażowy dla tych produktów przypada właśnie w okresie marca i kwietnia, w zależności od tego, kiedy wypadają święta. Okres Wielkanocy to czas wzrostu sprzedaży wolumenowej i wartościowej środków do czyszczenia podłóg czy też pasty BHP. Co ciekawe, w okresie
Wielkanocy rośnie sprzedaż wolumenowa i wartościowa środków do czyszczenia obuwia i środków do prania dywanów. Sprzedaż wolumenowa środków do prania dywanów rośnie niemal trzykrotnie w porównaniu z innymi miesiącami w roku. We wskazanym okresie konsumenci dwa razy częściej niż zwykle wkładają do koszyka środki do czyszczenia mebli i drewna. Jak podaje CMR, wyjątkowo rośnie również dystrybucja numeryczna dla środków do prania dywanów. Środki do czyszczenia podłóg również częściej pojawiają się na półce małego formatu przed świętami – wówczas znajdziemy je średnio w 4 sklepach na 10, a w pozostałych okresach w roku występują średnio w 20% sklepów małoformatowych.
Przygotowała dr MAGDALENA WILGATEK, analityk danych sprzedażowych w CMR

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

KRZYSZTOF LECHOWICZ, category manager, Velvet Care
Okres wiosenno-wielkanocny to dla Polaków tradycyjny czas dużych porządków i gotowania. Niezastąpiony podczas tych czynności jest ręcznik papierowy, którego zużywamy w tym okresie wyraźnie więcej niż zazwyczaj. Gwiazdą naszego portfolio jest ręcznik Turbo, który notuje fantastyczne wyniki sprzedażowe, a w trakcie badania konsumenckiego użytkowniczki określiły go mianem „jednego z najlepszych, jakie kiedykolwiek używały”. Liczymy na dalsze wzrosty, gdyż w pierwszym kwartale tego roku ruszymy z silną kampanią ręcznika Turbo w telewizji i internecie, a także atrakcyjnymi promocjami w sklepach. Jesteśmy przekonani, że nasze działania przełożą się na bardzo dobre wyniki sprzedażowe, a także pozytywnie wpłyną na wizerunek marki Velvet w tej i innych kategoriach papierowych.

MIKOŁAJ STACHOWIAK z działu marketingu Zakładów Chemicznych Unia
Przed okresem wielkanocnym ogólnie zwiększa się sprzedaż całego asortymentu. Sieci handlowe przygotowują się mocno na okres wzmożonych przedświątecznych zakupów. Gdybym miał wyróżnić najlepiej rosnące pozycje, to byłyby to: płyn do mycia szyb Tytan antypara i nanotechnologia, płyn do mycia podłóg drewnianych i paneli  Tytan antystatyczny i płyn do mycia kuchni Tytan ekspert w kuchni. Z naszej oferty polecamy wszystkie nasze produkty, jednak w okresie wiosennym szczególnie będą przydatne płyny do mycia szyb, podłóg, a także produkty bardziej specjalistyczne, takie jak płyn do czyszczenia szyb kominkowych Tytan spray, płyn do mycia lodówek i mikrofalówek Tytan spray czy płyn do mycia piekarników Tytan spray. Jako główny trend wymieniłbym specjalizację. Przeciętny Polak woli mieć w domu więcej produktów specjalistycznych niż jeden uniwersalny. Te zmiany obserwujemy w naszej sprzedaży już od kilku lat. Jeśli chodzi o opakowania, to najwygodniejsze i najchętniej są wybierane produkty w sprayu o pojemności 750 ml do 1000 ml.

LILIANA ĆWIK, manager ds. marketingu, Gold Drop
Na rynku coraz wyraźniej obserwujemy rosnącą popularność ekologicznych środków czystości. Klienci są bardziej wyedukowani, świadomi zagrożeń i wpływu, jaki sami wywieramy na środowisko naturalne. Dlatego ważne jest już nie tylko to, by produkt przyjemnie pachniał, był skuteczny i bezpieczny dla skóry, lecz także to, czy został wyprodukowany zgodnie ze standardami eko, czyli takimi, które przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego i są zgodne z przepisami UE. Taką właśnie serię pod marką Eco Line firma Gold Drop proponuje swoim klientom. Jest to siedem ekologicznych środków czystości, m.in.: do szyb, naczyń, mydełko, do WC, do kuchni, dzięki którym bez problemu można wygodnie, i co ważniejsze – nie szkodząc naturze – utrzymywać cały dom w czystości. Oznaczony charakterystycznym kwiatuszkiem asortyment wchodzący w skład serii Eco Line otrzymał także specjalny certyfikat Ecolabel przyznawany w Polsce przez PCBC.

ROBERT ŻAK, kierownik ds. kluczowych klientów Werner & Mertz Delta Polska
Wielkanoc i Boże Narodzenie to czas, który wszyscy chcą spędzić w czystym domu. Obserwujemy i analizujemy dokładnie wahania koniunktury, badania rynkowe i zwracamy szczególną uwagę na sezonowość sprzedaży. Okresy przedświąteczne charakteryzują się wzmożonymi zakupami produktów zarówno uniwersalnych, specjalistycznych, jak i piorących. Pragnę podkreślić, że w tym roku podobnie jak w 2019 r. postanowiliśmy mówić o misji marki Frosch nie tylko do naszych stałych klientów, których świadomość ekologiczna jest bardzo  zaawansowana, ale dotrzeć do wszystkich przez reklamę telewizyjną i digitalową pod tytułem: „100% plastiku w butelkach, NIE w oceanach”. Kampania ta promuje nasze wartości zrównoważonego rozwoju i podkreśla wkład Inicjatywy Recyklatu, za którą właściciel naszej firmy, Reinhard Schneider, otrzymał Niemiecką Nagrodę Ochrony Środowiska 2019. Nasze działania w Polsce doceniło Ministerstwo Ochrony Środowiska wyróżnieniem za produkt w zamkniętym obiegu.

Joanna Hamdan 10796 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.