- Obecnie priorytetem dla nas jest dbanie o bezpieczeństwo, zarówno franczyzobiorców, jak i ich pracowników, ale także osób, które wkrótce podejmą współpracę z naszą siecią. Sytuacja, w której się znaleźliśmy wymaga elastyczności i nowych rozwiązań, dlatego zmodyfikowaliśmy nasz proces rekrutacyjny tak, aby był jak najbezpieczniejszy dla wszystkich zaangażowanych osób – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych firmy Żabka Polska. - Biorąc pod uwagę problemy gospodarcze i trudną sytuację na rynku pracy, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie oferty i wsparcie również z myślą o osobach, które straciły pracę i szukają nowych możliwości - dodaje.
Poprzednia oferta Żabki obowiązywała do końca marca. Od kwietnia br., w ramach nowej oferty, sieć wydłuża okres gwarantowanego przychodu z 6 na 12 miesięcy, przy kwocie 16 tys. co miesiąc przez cały rok, od momentu podpisania umowy.
– Nowa oferta gwarantuje stabilność i bezpieczeństwo na starcie, kiedy zaangażowanie przedsiębiorcy jest największe. Przez pierwszy rok, co miesiąc, franczyzobiorca ma zagwarantowany przychód podstawowy, co pozwala mu na spokojny rozwój i dojście do perfekcyjnego poziomu zarządzania swoim sklepem – mówi Sebastian Bielawski, dyrektor departamentu rozwoju i wsparcia franczyzobiorców w Żabce. - Otwierając własny biznes przedsiębiorca nie ma gwarancji jaki przychód wygeneruje za pierwszy rok funkcjonowania, nasza oferta na start daje pewność przychodu w tym okresie – podkreśla.
Sklepy Żabka prowadzone są przez indywidualnych przedsiębiorców, którzy w ramach umowy o współpracy otrzymują zestaw narzędzi wspierających zarządzanie sklepem i finansami, które zwiększają szansę powodzenia sklepu na tle rynku. Przed podpisaniem umowy franczyzowej każdy kandydat zapoznaje się z modelem biznesowym oraz zasadami współpracy z siecią, następnie przechodzi kilkunastodniowe szkolenie operacyjne, podczas którego ma okazję zapoznać się z informacjami niezbędnymi do prowadzenia sklepu.
Co ważne, każda osoba, która podejmuje współpracę z siecią Żabka może w każdej chwili zrezygnować, co nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami. Po podpisaniu umowy obie strony obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia. Wkład początkowy wynosi około 5 tys. złotych, czyli w przypadku rezygnacji franczyzobiorca jest w dużo lepszej sytuacji niż indywidualny przedsiębiorca, który uruchamia sklep na własną rękę, ponieważ w tym przypadku inwestycja wynosi ponad 200 tys. zł.
Sklep pod klucz
Żabka oferuje koncept i standardy współpracy, które są dużym ułatwieniem dla początkujących przedsiębiorców. Przyszły franczyzobiorca może wybierać spośród oferowanych lokalizacji sklepu, w którym chciałby prowadzić swój biznes. Za znalezienie lokalizacji i opłatę czynszu odpowiada firma Żabka Polska. Wspiera ją w tym sztuczna inteligencja, dzięki której już na etapie prezentacji lokalu kandydat może dowiedzieć się jaki jest potencjał sprzedażowy danego lokalu.
Sieć odpowiada także za zatowarowanie lokalu oraz wsparcie marketingowe, IT i logistykę. Dodatkowo franczyzobiorca może korzystać np. z aplikacji mobilnej frappka, dzięki której może na bieżąco monitorować co dzieje się w jego sklepie, firma zapewnia także pełne wsparcie techniczne w postaci Interwencyjnych Grup Serwisowych w największych miastach w Polsce, a także program awizacji dostaw oraz program szkoleń i e-learningu. Działa także Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, w ramach którego franczyzobiorcy otrzymują wsparcie w bieżącej działalności.
Po stronie franczyzobiorcy
Franczyzobiorca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą i w ramach umowy o współpracy z firmą Żabka Polska jest odpowiedzialny za zarządzanie sklepem i jako przedsiębiorca odpowiada za kontrolę kosztów, prowadzenie administracji swojej działalności gospodarczej, realizację zobowiązań podatkowych i ZUS czy kwestie pracownicze. Jest również zobowiązany do bieżącej oceny swoich dochodów.
- Działanie w ramach franczyzy Żabki zwiększa szansę skutecznej konkurencji na rynku sklepów: jak wynika z naszych danych, na 10 nowych franczyzobiorców, aż 9 po pierwszym roku osiąga satysfakcjonujący poziom rozwoju sklepu – usłyszeliśmy w centrali sieci. - Wskaźnik ten w Żabce jest dużo lepszy niż na rynku tzw. sklepów niezależnych, ponieważ wg danych rynkowych średnio w pierwszym roku działalności upada ponad 30% małych i średnich firm, a w przypadku branży handlowej wskaźnik ten jest jeszcze wyższy.
Nowe zasady w obliczu epidemii
Sieć wdrożyła właśnie nowe zasady prowadzenia rozmów z kandydatami na franczyzobiorców. Proces rekrutacyjny różni się obecnie od wcześniejszego. Została wprowadzona możliwość spotkań online dla kandydatów na franczyzobiorców. Zarówno pierwsze, jak i kolejne spotkanie mogą odbywać się w tej formie.
Kadra rekrutacyjna została wyposażona w środku ochrony osobistej, czyli przede wszystkim rękawiczki i środki dezynfekujące. Z uwagi na ograniczenie funkcjonowania urzędów, Żabka przygotowała prezentację, która prowadzi kandydata przez ePUAP, umożliwiając tym samym kompletowanie dokumentów w wersji cyfrowej.
Ważnym elementem procesu rekrutacyjnego są szkolenia w sklepie, jednakże i one obecnie w dużej części odbywają się on-line. Kandydaci i kandydatki na franczyzobiorców przez 6 dni szkolą się zdalnie, a 6 dni w sklepie. Podczas tradycyjnych form szkolenia zachowywane są wszystkie wymagane środki bezpieczeństwa.