Branża modowa w tarapatach

Branża modowa, podobnie jak wiele innych, nie jest odporna na kryzys - raz, że sklepy odzieżowe w centrach handlowych nie mogą działać do odwołania, dwa - konsumenci zamknięci w domach nie mają potrzeby kupowania nowych ubrań.

Według PwC, szacowana wartość przychodów firm sektora modowego w Polsce w 2019 r. wyniosła 70,2 mld zł, z czego 51,5 mld zł to przychody branży odzieżowo-obuwniczej, a 18,7 mld branży akcesoryjno-galanteryjnej.

Polski sektor modowy to przede wszystkim firmy rodzime - ich udział rynkowy szacowany jest na 73%, co odpowiada 51,8 mld zł. Polskie firmy modowe są niezwykle silnie powiązane z innymi sektorami gospodarki, tworząc ekosystem producentów, projektantów, osób fizycznych wielu profesji oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorców.

Jak wskazuje PwC, nie podejmując się próby gospodarczej analizy scenariuszowej konsekwencji przedłużającej się epidemii, na bazie danych historycznych można oszacować, że branża modowa odpowiada w Polsce za wpływy do budżetu państwa w przedziale od 13,3 do 16,0 mld zł.

W zależności od tego jak długotrwały będzie przestój związany z pandemią skala wpływu jego problemów będzie inna. Można się spodziewać:

  • Spadku dochodów z najmu powierzchni handlowej - branża wynajmuje bowiem ponad połowę powierzchni w centrach i galeriach handlowych.
  • Spadku popytu na towary i usługi oferowane w galeriach przez  innych detalistów i usługodawców, którzy w dużej mierze byli beneficjentami bliskiej obecności sklepów z modą.
  • Zmiany zwyczajów konsumenckich - po szoku wywołanym epidemią oczekujemy, że konsumenci, bardzo wyczuleni na kwestie higieny i troski o zdrowie, mogą w istotnym stopniu ograniczyć wizyty w sklepach.
  • Przejściowego spadku popytu na usługi transportowe - co może  przyczyniać się do znacznego pogorszenia sytuacji finansowej wśród niektórych firm oraz konsolidacji słabszych podmiotów w tym segmencie, jak również może wiązać się z redukcją zatrudnienia w obszarach, takich jak transport i magazynowanie.

Branża modowa w liczbach:

  • 70 mld zł wynoszą przychody całego sektora modowego w Polsce - firmy krajowych przedsiębiorców generują około 73% tej kwoty
  • 7% dochodów Polacy przeznaczają na zakupy produktów w sektorze modowym, czyli kwotę przekraczającą przeciętne wydatki na zdrowie
  • 81% Polaków odwiedza centra handlowe głównie w celu zakupów modowych (odzież, obuwie, dodatki)
  • 6,1 mld zł polski sektor modowy rocznie wydaje na najem powierzchni handlowych w Polsce
  • 308 tys. osób pracuje dla sektora modowego w samym sektorze oraz w branżach współpracujących
  • Między 13,3 a 16,0 mld zł rocznie wpływa z branży do budżetu państwa z tytułu różnych zobowiązań publiczno-prawnych
  • 1,5 mld zł sektor modowy wydaje co roku na usługi w branży logistycznej w Polsce

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.