28 marca - Międzynarodowy Dzień Żelek

Żelki to popularne na całym świecie słodycze, które w sobotę mają swoje święto. Z tej okazji warto poznać ich historię i dowiedzieć się, kto stoi za sukcesem tych słodkości.

Najpopularniejsze kształty żelek – misie, dżdżownice, owoce, wróżki czy buteleczka coli – w początkowej fazie projektu rysowane są ręcznie. Wszystko zależy od inwencji twórczej projektanta, który przelewa swoje pomysły na papier czy tablet graficzny. Dopiero na kolejnych etapach wykorzystuje się najnowszą technologię oraz komputery. Wzór w dalszym etapie zmienia swoją formę w gipsowy model trójwymiarowy. W dużym uproszczeniu jest to decydująca faza, która później daje ostateczny kształt naszym ulubionym przekąskom.

 Kultowe misie

Najbardziej rozpoznawalny kształt żelek, czyli miś, powstał w Niemczech z inicjatywy Hansa Riegla, twórcy firmy Haribo. Produkt Riegla w kształcie niedźwiadka był nowością, która szybko przypadła klientom do gustu. Pierwsza połowa XX w. obfitowała bowiem w obwoźne cyrki, które tak jak i targi, były pełne tresowanych zwierząt – w tym również niedźwiedzi.

Pozytywne skojarzenie z występami cyrkowymi dało początek najpopularniejszemu kształtowi wszechczasów. Co prawda nie przetrwał on w swojej oryginalnej formie do obecnych czasów, ale dał początek misiom, które chętnie wybieramy współcześnie. 

Złote Misie to najbardziej rozpoznawalny produkt Haribo. Te różnokolorowe żelki w 6 smakach z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością – uwielbiają je zarówno dzieci, jak i dorośli. W tym roku firma Haribo obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia, a sam niedźwiadek – pradziadek Złotego Misia – jest niewiele młodszy.

Smak radości

Żelki oprócz popularności na światową skalę, doczekały się także swojego święta – 28 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Żelek. Obecnie do wyboru są ich wersje słodkie oraz kwaśne, z posypką lub bez. Najpopularniejsze są smaki owocowe. Jednocześnie coraz bardziej popularne stają się wersje kwaśne. Są to na przykład Haribo Happy Cola Kwaśne – łączące orzeźwiający smak coli z kwaśną posypką.

Twórca kategorii oferuje również linie sezonowe. I tak w okresie wielkanocnym marka Haribo wprowadza na rynek specjalne warianty swoich produktów. Nowości są w opakowaniach ze świątecznymi akcentami. W tym roku na rynku pojawią się 4 rodzaje produktów Haribo, które poprzez  kształty żelek nawiązują do wielkanocnych symboli. Są to m.in. Ostermix Haribo - żelki i pianki o różnych smakach i nietypowych kształtach: zajączków, kurczaczków oraz wielkanocnych pisanek, a Haribo Mini Kuken to kompozycja żelek w formie piskląt. Z kolei w opakowaniu Haribo Baiser Eier znajdziemy różnokolorowe cukrowe jajeczka, które mogą także być ozdobą wielkanocnego stołu. Wśród specjalnych propozycji od HARIBO jest także wersja  Haribo Happy Easter mini – zawierająca żelki w pojedynczych, małych opakowaniach do dzielenia się z bliskimi.

Firma Haribo założona została przez Hansa Riegla w 1920 r. w Bonn. Nazwa marki to skrót od imienia i nazwiska założyciela HAns RIegel oraz nazwy miejscowości BOnn. Od 1992 r. jej produkty dostępne są w Polsce.

 

Katarzyna Pierzchała 3572 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.