Ranking sieci: Lidl wyprzedził Biedronkę!

Która z sieci handlowych w 2019 r. najlepiej poradziła sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym? Okazuje się, że Lidl, Biedronka i Auchan. Przynajmniej tak wynika z piątej edycji raportu Listonic i Moja Gazetka pt. "Sieci handlowe".

W oparciu o dane z aplikacji Listonic i Moja Gazetka powstał raport pt. „Sieci handlowe 2019”. Najważniejszą zmianą na rynku jest pierwszy od wielu lat spadek lidera branży – Biedronki. Tym razem znalazła się ona na drugiej pozycji.

Pierwsze miejsce na podium przypadło niemieckiej sieci Lidl – to właśnie tam Polacy najchętniej planowali zakupy. Na trzecim miejscu, bez zmian w stosunku do poprzedniego roku, znalazła się spółka Auchan.

 – Zmiany w trendach żywieniowych, stylu życia oraz galopująca inflacja pozwoliły na utrzymanie wysokich udziałów dwóch największych sieci dyskontowych. Lidl w zeszłym roku wyprzedził Biedronkę, co pokazuje, że trochę lepiej dopasowuje swoją ofertę do preferencji Polaków. Jest to też na pewno efekt większych inwestycji reklamowych Lidla w ostatnich latach – komentuje Emil Krzemiński, B2B sales & marketing Team Manager w Listonic.

„Jak sobota to tylko do Lidla”

Jednym z najlepiej ocenianych działań marketingowych sieci Lidl była promocja nawiązująca do zakazu handlu w niedziele, w której wykorzystano kultową melodię z piosenki Ireny Santor. Wysokie budżety reklamowe, przemyślana strategia, szeroki asortyment bardzo dobrej jakości produktów i wizerunek dobrego pracodawcy przyniosły sieci najwyższe miejsce na podium rankingu. Dodatkowo inwestycja w dedykowaną aplikację z promocjami i gazetkami, sklep e-commerce z produktami non-food, spójność działań online i offline sprawiła, że rzesze konsumentów chciały wracać na zakupy do tej sieci.

Biedronka i jej loty

Największej sieci sklepów w Polsce przypadło tym razem drugie miejsce na podium. Według ekspertów z Listonic ten pierwszy od dekady spadek popularności portugalskiego koncernu to między innymi efekt niespersonalizowanego marketingu, mało różnorodnego asortymentu oraz jakości produktów marek własnych. W 2018 r. udział popularności Biedronki wynosił 30,17% – pomimo rozpoznawalności marki, odnotowany spadek o 2,47% umiejscowił sieć na drugiej pozycji w rankingu z wynikiem 27,70%.

Restrukturyzacja w Auchan

Stabilne ostatnie miejsce na podium przypadło Auchan. Według Listonic konsumenci interesują się tą siecią głównie ze względu na niskie ceny marek własnych oraz szeroki asortyment produktów. Rok 2019 nie był jednak udanym okresem dla Francuzów. Sytuację może zmienić planowana przez sieć zmiana formatu wielkopowierzchniowych sklepów na mniejsze obiekty o bardziej spersonalizowanym charakterze.

Czołówkę, poza podium, najpopularniejszych sieci handlowych stanowią Kaufland, Tesco, Carrefour, Selgros, Pepco, Makro i Aldi.

Szybki rozwój sieci Żabka i Dino

Z raportu jasno wynika, że spore wzrosty odnotowały proximity i convenience stores, do których zaliczają się Żabka, Dino, Lewiatan czy Stokrotka.

Sieć sklepów Żabka to największy reprezentant convenience stores w naszym kraju. Niesamowite tempo rozwoju spółki świadczy o zapotrzebowaniu konsumentów na tego typu sklepy – małe, z dużą ilością najpotrzebniejszego asortymentu. Pierwsze Żabki powstały w 1998 roku, do 2005 roku na rynku krajowym działało już 1700 obiektów. W 2011 roku fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners wykupił udziały sieci, która dzięki temu zaczęła rosnąć w bardzo szybkim tempie. Rok 2019 przyniósł otwarcie 6-tysięcznego sklepu. W planach na najbliższą przyszłość detalista ma powiększanie swojego centrum logistycznego oraz inwestycje w technologiczny rozwój sklepów.

Bez zmian w kategoriach Drogerie oraz Dom i Ogród

Liderem kategorii drogerii w Polsce niezmiennie pozostaje Rossmann. Miniony rok upłynął pod znakiem rozwoju technologicznego placówek oraz aktywności zwiększających zaangażowanie konsumentów (aplikacja mobilna).

Podobnie jak rok temu, na podium w kategorii Dom i Ogród uplasowały się sieci Ikea, Castorama i Leroy Merlin. Dla szwedzkiego producenta mebli był to bardzo udany rok. Inwestycja w sklep internetowy przyniosła wzrost sprzedaży online o 68% względem poprzedniego roku i stanowi 10% całości obrotów sieci.

Metodyka raportu

Raport „Sieci handlowe 2019” powstał na podstawie danych z aplikacji Listonic oraz Moja Gazetka. Autorzy raportu analizowali, które gazetki z promocjami były przeglądane najczęściej – tak powstał ranking popularności sieci handlowych. Moja Gazetka przeprowadziła również ankietę, w której zadała swoim użytkownikom pytania dotyczące ich zachowań zakupowych – jej wyniki są przedstawione w raporcie. Znajdują się w nim również informacje o produktach najczęściej dodawanych do listy zakupów. Wiedza w tym zakresie pochodzi z aplikacji Listonic.

Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich startupów, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej.

Moja Gazetka działa w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na swoim obszarze działania pozostaje liderem tego typu rozwiązań. Z Moją Gazetką współpracuje obecnie kilkadziesiąt sieci handlowych w Polsce oraz kilkanaście sieci poza Polską. Współpraca z siecią handlową nie ogranicza się jedynie do publikacji gazetek promocyjnych. Całość działań i inwestycji realizowana jest ze środków finansowych pochodzących ze sprzedaży usług - brak jest inwestorów zewnętrznych. W 2019 roku użytkownicy Mojej Gazetki przejrzeli ponad 2,4 mld stron gazetek promocyjnych. Ich wydrukowanie w formie papierowej pochłonęłoby ok. 204 tys. drzew.

 

Katarzyna Pierzchała 3341 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.