Polacy najbardziej boją się wzrostu cen żywności

W związku z koronawirusem agencja badawcza IQS spytała Polaków o ich największe obawy. Bardziej niż choroby w rodzinie konsumenci boją się wzrostu cen żywności.

Aż 84% Polaków twierdzi, że odczuwa skutki pandemii. Obawiają się zwłaszcza, że obecna sytuacja będzie powodować dalszy wzrost cen żywności (79% respondentów), możliwość zachorowania kogoś bliskiego (72 proc.) oraz bankructwo wielu firm (72%) – wynika z badań dotyczących sytuacji epidemicznej Polsce, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS na reprezentatywnej próbie 1079 dorosłych osób (badanie przeprowadzono 17 i 18 marca).

Konsumenci boją się także braku towarów w sklepach (46%). Co czwarty pytany lęka się, że jego wynagrodzenie spadnie, a po 15% obawia się zwiększenia rat kredytowych oraz utraty pracy.

Niemal połowa badanych przyznaje się do zgromadzenia odpowiednich zapasów – 68% tych, którzy tak twierdzą kupiło nieco więcej produktów spożywczych niż zazwyczaj. Do zakupu dużo większej ilości żywności przyznało się 31% respondentów. 47% zrobiło zapasy środków higienicznych na więcej niż dwa tygodnie i tylko co dziesiąty Polak wypłacił znaczną sumę pieniędzy z bankomatu.

29% Polaków pracuje obecnie w trybie pracy zdalnej, a 12% przebywa na urlopach.

Częściej też robimy zakupy w internecie (15%). Wbrew pozorom na liście e-zakupów najwyżej wcale nie jest żywność, a środki czystości - zamawia je 53% robiących zakupy online. Obecnie żywność w internecie kupuje 33% badanych – znacznie częściej robią tak mężczyźni – 44% versus 21% kobiet.

Większość Polaków ma nadzieję, że uda się ominąć scenariusz włoski, jednak co do czasu, w jakim sytuacja wróci do normy nie ma większych złudzeń. 27% badanych jest zdania, że sytuacja ustabilizuje się w ciągu ok. 2 miesięcy i niemal tyle samo (26% respondentów), że z powrotem do „normalności” będziemy musieli poczekać od 2 do 3 m-cy. 

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2425 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.