Na słodko i wytrawnie

Choć Polacy najwięcej alkoholi kupują w grudniu, okres wielkanocny również sprzyja wzrostowi sprzedaży "procentów".

Sprzedaż wszystkich kategorii z koszyka alkoholowego cechuje się dużą sezonowością – mówi Anna Anasik, konsultant w Nielsen Connect Polska. – W zależności od pory roku czy okazji Polacy sięgają po różne rodzaje alkoholi. Cały koszyk napojów alkoholowych odnotowuje największą sprzedaż w okresie zimowym, kiedy przypadają święta Bożego Narodzenia – dodaje.

Z danych Nielsena wynika, że wartość rynku alkoholi w Polsce w 2019 r. wyniosła 36,6 mld zł, z czego sprzedaż grudniowa z 2019 r. odpowiadała za blisko 10% sprzedaży zrealizowanej w ciągu całego roku, a w kwietniu 2019 r., kiedy przypadały święta wielkanocne (21-22.04), było to 8%. Podobnie jak w innych miesiącach roku, także w kwietniu najwyższą wartość sprzedaży odnotowały piwo i wódka, jednak w czasie wielkanocnych wizyt konsumenci chętnie sięgają także po wina i inne alkohole.

Jest słodycz, jest moc
– Okres Wielkanocny jest bardzo ważny dla sprzedaży likierów i brandy, obie te kategorie odnotowują wtedy wzrost sprzedaży – podkreśla Anna Anasik z Nielsena. – Wartość likierów sprzedanych w kwietniu 2019 r. odpowiadała za 11% wartości sprzedaży tej kategorii zrealizowanej w ciągu całego 2019 r., a dla brandy było to 9%*.

– Stało się już regułą, że Wielkanoc bardzo sprzyja konsumpcji likierów – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki Henkell-Friexenet. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych konsumentów, przygotowujemy na ten gorący okres specjalne zestawy prezentowe Advocaata Dalkowski z czekoladkami. Likiery w naszym portfolio to także marka Canari cechująca się różnorodnością smaków, wysoką jakością i wyrafinowaną stylistyką – dodaje.

Jak informuje CMR, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. likiery, kremy i bittery pozostają niszowym pod względem udziałów wartościowych segmentem alkoholi, ale w okresach przedświątecznych ich popularność zwykle rośnie, przy czym tuż przed Wielkanocą duże wzrosty notują zwłaszcza likiery jajeczne – w całym 2019 r. udział adwokatów w wartości sprzedaży wszystkich likierów wynosił niespełna 15%, ale już w tygodniu zakończonym świąteczną niedzielą sięgał niemal 28%. W placówkach małego formatu klienci mogą wybierać średnio spośród 4-5 wariantów.

– Jak wynika z danych CMR, w całym 2019 r. liderem w ujęciu wartościowym był Jägermeister (CEDC), który odpowiadał za niemal 30% wartości sprzedaży – informuje Elżbieta Szarejko z CMR. – Na kolejnych miejscach uplasowały się Krupnik Słony Karmel z oferty MBWS (13% udziałów), Sheridan’s (Diageo) i Advocaat (Polmos Bielsko-Biała). Jednak już pod względem liczby kupionych opakowań rozkład sił wyglądał nieco inaczej: pozycję lidera utrzymał Jägermeister (22% udziałów w liczbie opakowań), tuż za nim z udziałami na poziomie 20% znalazł się Krupnik Słony Karmel, trzecie miejsce już ze znacznie niższym udziałem zajął Advocaat z oferty Polmosu Bielsko-Biała – wymienia.

W tygodniu przedświątecznym klienci najczęściej sięgali po Krupnik o smaku słonego karmelu (co czwarta kupiona w tym tygodniu butelka likieru), Advocaat z oferty Polmosu Biesko-Biała (co piąta butelka likieru). Dużą popularnością cieszył się również Advocaat marki Dalkowski (Henkell). Likiery, podobnie jak wódki, są oferowane w opakowaniach o różnej pojemności, wciąż jednak największe znaczenie mają butelki 500 ml (w całym 2019 r. stanowiły one 45% wszystkich sprzedanych opakowań likierów) i 700 ml (11%).

W okresie przedświątecznym znaczenie dużych opakowań było jeszcze wyższe, głównie za sprawą pojemności 500 ml.

Z wyższej półki
Dane zebrane przez CMR ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. pokazują, że w 2019 r. w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą wartość sprzedaży wódek czystych wzrosła w porównaniu z poprzednim tygodniem o 28%, wydatki na likiery i kremy zwiększyły się w tym czasie o 70%, a na whisky aż o 80%. Na paragonach nieco częściej niż w innych tygodniach pojawiały się również inne mocne alkohole takie jak brandy, gin czy rum. Często na wielkanocnym stole pojawia się również wino – w ubiegłym roku w tygodniu poprzedzającym to święto klienci wydali na wino stołowe o 40% więcej niż tydzień wcześniej, a wartość sprzedaży wermutów i wzmacnianych lub owocowych win deserowych zwiększyła się o 60%.

– Na to, jakie kategorie win sprzedają się najlepiej, wpływają termin świąt wielkanocnych i pogoda – mówi Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group. – Jeśli Wielkanoc przypada w kwietniu, bliżej weekendu majowego, a tak będzie w tym roku, klienci preferują wina lekkie, a najchętniej sięgają po wina białe spokojne. Na nadchodzący sezon Monte Santi – jedna z kluczowych marek JNT Group – przygotowuje zestawy promocyjne „on-pack”, które dzięki eleganckiemu opakowaniu stanowią doskonały prezent podczas świątecznych wizyt u rodziny czy znajomych – zapowiada.

Trendowi do kupowania bardziej luksusowych trunków sprzyjają wyższe dochody Polaków i świąteczne okazje. Także podczas Wielkanocy konsumenci chętnie sięgają po bardzo modne w ostatnich latach wina musujące.

– Marka Mionetto Prosecco, odnotowując rok do roku dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, stała się wręcz synonimem kategorii i towarzyszy miłośnikom prosecco podczas wielu okazji – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki, Henkell-Friexenet. – Wśród konsumentów kategorii z pewnością będą i tacy, którzy sięgną po markę Friexenet Prosecco – ekskluzywny wizerunek w połączeniu z wysoką jakością to propozycja dla najbardziej wymagających. Z kolei amatorzy hiszpańskich win musujących, zwanych cavą, mają możliwość rozsmakowania się w winach pod marką Friexenet – najmocniejszą marką na świecie pod względem wartości – poleca.

– Polacy preferują wina półwytrawne i półsłodkie – zauważa z kolei Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Stanowią one zdecydowaną większość, jednak w ostatnim czasie zauważalnie wzrasta zainteresowanie wytrawnymi trunkami. Dużą i ciągle rosnącą popularnością cieszą się wina musujące – tu prym wiodą prosecco i cava. Obserwujemy też rozwój sprzedaży win z dodatkiem owocowych soków i aromatów. To trend globalny, który ze względu na smakowe upodobania Polaków ma u nas szczególne szanse rozwoju – dodaje.

Patrycja Sikorska z firmy TiM obserwuje wzrost sprzedaży wina w okresie wielkanocnym o 30% w stosunku do miesięcy nieświątecznych. – Klienci cenią rozpoznawalne marki wysokiej jakości. Chętnie sięgają po wina półsłodkie, jednak wyraźnie widać również rosnące zainteresowanie produktami wytrawnymi – mówi. – Ogromną popularnością cieszy się Nowy Świat, zauważamy również coraz większą chęć wypróbowywania pozycji z Gruzji czy Mołdawii. Wina z Włoch czy Francji to konsumenckie pewniaki. Najczęściej wybieranymi markami z portfolio TiM w okresie Wielkanocy są Panul, Portada czy Le Grand Noir – wymienia.

W tym roku TiM proponuje klientom linię win Genesis z Izraela, rekomenduje także markę Vintales prosto z RPA oraz poszerzoną linię win Panul – Panul Gran Reserva.

Z analizy danych paragonowych ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. wynika, że w tygodniu  przedświątecznym klienci kupują więcej wina, a także częściej sięgają po nieco droższe niż zwykle trunki, choć najlepiej sprzedają się marki i warianty, które cieszą się uznaniem przez cały rok.

– W 2019 r. tuż przed Wielkanocą w kategorii win stołowych były to wina Carlo Rossi (najpopularniejsze były warianty Sweet Red i California Rose) i Fresco (półsłodkie czerwone i różowe), które znajdowały się w czołówce najlepiej sprzedających się win również w pozostałych tygodniach – wskazuje Elżbieta Szarejko. – W kategorii win deserowych w tygodniu przedświątecznym, podobnie jak i w całym roku, najlepiej sprzedawały się marki Carlo Rossi Refresh (z wariantami Peach i Strawberry na czele) oraz Mogen David (tu hitem jest niezmiennie wariant Pomegranate). Najchętniej kupowanymi wermutami zarówno przed świętami, jak i w pozostałych tygodniach były Martini Bianco w pojemnościach 500 ml i 1000 ml oraz Cin & Cin w wariantach Bianco i Rosso w litrowych butelkach – podsumowuje Elżbieta Szarejko z CMR.

*Źródło: Nielsen, panel handlu detalicznego, rynki: cała Polska jako suma kanałów: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, sklepy winno-cukiernicze, styczeń-grudzień 2018, styczeń-grudzień 2019, koszyk alkoholowy.

___________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

BOGDAN BARTOL, prezes Bartex-Bartol
Okres wielkanocny nie jest tak dynamiczny w przyrostach sprzedaży jak końcówka każdego roku. Trudno określić, jaki to przyrost – czy 5%, czy 10% wolumenu. Sprzedaż przebiega spokojniej niż w grudniu. Nie ma tak dużego wzrostu w sprzedaży win musujących. Jest to związane ze zmienną data tych świąt w kalendarzu. Obserwujemy w tym czasie jednak wyraźny wzrost sprzedaży win spokojnych białych, wytrawnych lub półwytrawnych – wina białe stanowią prawie połowę sprzedaży. Szczególnie wzrasta zainteresowanie winami sauvignion blanc z Nowej Zelandii, chenin z RPA i oczywiście chardonnay z Kalifornii. Z uwagi na święta wzrost spożycia różnych ciast, deserów, spotkań rodzinnych czy towarzyskich, na których słodycze muszą być, popytem cieszą się wina deserowe i słodkie. Z naszego asortymentu zainteresowanie klientów zyskują niezmiennie wino wiśniowe Edelkirsch, deserowe stare muscaty mołdawskie i amerykańskie słodkie mogen davidy. Na okres świąt wielkanocnych zwiększamy zapas specjalnych win deserowych sprzedawanych w fantazyjnych butelkach w kształcie koguta z fantazyjnie malowanym czerwonym grzebieniem. Mamy też butelki w kształcie kiści winogron, które także cieszą się popularnością. Najwięcej tych opakowań sprzedajemy na tradycyjnym rynku, w małych sklepach. Sieci handlowe też są zainteresowane tym asortymentem i sprzedają te wina, np. Auchan. Zaopatrzenie w te produkty utrzymujemy przez cały rok, lecz na okres przed Wielkanocą planujemy zwiększyć kilkakrotnie zapas w magazynach.

Mateusz Marciniak, koordynator ds. PR, CEDC International
Święta Wielkanocne to czas zwiększonej sprzedaży na rynku alkoholi. Tradycyjnie konsumenci spotykają się przy stołach w rodzinnym gronie, a uroczysty charakter tych spotkań skłania do sięgania po trunki, które uświetnią ten wyjątkowy czas. Najchętniej konsumenci wybierają oczywiście wódki czyste. Idealnie do świątecznych spotkań będzie pasować wódka Żubrówka Biała lub wódki z wyższych segmentów – Bols Platinum czy Żubrówka Czarna. Amatorzy słodszych alkoholi chętnie wybierają smakowe nalewki marki Soplica czy też smakowe warianty Żubrówki Bison Grass – Rajskie Jabłko, Dziką Czereśnię i Leśną Poziomkę. Coraz częściej na stołach pojawiają się także alkohole z segmentu brown spirits, jak szkockie whisky Grant’s i Glenfiddich, irlandzka whiskey Tullamore D.E.W. czy burbony marki Wild Turkey. Rosnącą sprzedaż obserwujemy także w segmencie win, gdzie polecane są zwłaszcza marki Carlo Rossi czy Barefoot, a także wina z wyższych segmentów cenowych, jak Dark Horse, Apothic, Casillero del Diablo czy Torres.

Joanna Turczyk, interim marketing director Marie Brizard Wine& Spirits Polska
Okres świąt to okazja do spotkań z rodziną i przyjaciółmi, którym towarzyszy obdarowywanie się i celebrowanie tego czasu przy stole. Alkohol jest elementem naszej kultury spotkań, co oznacza przyjemność dla konsumentów oraz również wzrost sprzedaży dla producentów i dystrybutorów. W tym czasie na rynku widać ok. 10-proc. wzrost sprzedaży, jednak dla tych najbardziej pożądanych kategorii może być wyższy. Polacy chętnie w tym okresie kupują likiery mleczne, wódki smakowe oraz alkohole premium - głównie wódki i whisky. Z oferty MBWS Polska jest to zdecydowanie Krupnik Słony Karmel, Krupnik Advokat, Krupniki smakowe, nasze bestsellery jak Cytrynowy, Wiśniowy i Śliwkowy, wódka Sobieski oraz whisky William Peel, który w wybranych sieciach pojawi się w wersji prezentowej ze szklanką. Dla naszych stałych, jak i nowych konsumentów mamy również niedawno wprowadzone warianty Krupnik Tradycyjny Gorzki oraz Sobieski Wiśnia z nutą Bourbona, które nie tylko odpowiadają aktualnym trendom konsumenckim, ale już zyskały uznanie u polskich odbiorców, co potwierdzają badania oraz wyróżnienia w konkursach konsumenckich.

Magdalena Weiss 2425 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.