Nielsen: w jeden tydzień Polacy kupili prawie 0,5 mln żelów do rąk!

Nielsen potwierdza, że w obliczu zagrożenia koronawirusem Polacy szturmem ruszyli do sklepów i kupują dużo więcej niż zwykle. Zwłaszcza środków czystości oraz suchych produktów spożywczych.

Na zdjęciu: półka z żelami antybakteryjnymi do rąk w Rossmannie

9. tydzień roku przypadał na dni 24.02–1.03. Pierwszy przypadek zachorowania na koronawirusa w Polsce potwierdzono już po tym okresie, bo 3.03.

Tymczasem wartość całego koszyka wzrosła w tym właśnie czasie (wspomniany 9. tydzień roku) o 17%, na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych, jak i kosmetyków oraz chemii.

Sprzedano 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk! W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej zwiększyła się też sprzedaż środków czystości: mydła o 66% i papieru toaletowego o 24%.

Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki o 84%, ryżu o 95%, makaronu o 65%. Wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących) oraz próba e-commerce.

– Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

 – Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby. Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17% z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46% jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc – dodaje.

Zdjęcie: Shutterstock, grafika: Nielsen

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.