Małe centra handlowe najbardziej straciły na niedzielach

W 2019 r. centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 388 mln odwiedzin, tj. -0,1% mniej niż w poprzednim roku. IV kw. 2019 r. był o - 0,9% słabszy niż ten sam okres 2018 r., ale aż o 7,6% lepszy od III kw. 2019 r. Rok zamknięto stratą 400 tys. klientów.

Retail Institute opublikował wyniki badania, w którym prześledził odwiedzalność i obroty centrów handlowych w 2019 r., ze szczególnym uwzględnieniem zmian zwyczajów zakupowych Polaków, które nastąpiły po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele. W najnowszym Raporcie Experts Review jest również podsumowanie najważniejszych wskaźników makroekonomicznych, trendów i strategii oraz wyników spółek w IV kw. 2019 r.

Odwiedzalność w dół

Analizy RI wskazują, że branża handlowa nadal nie odpracowała poniesionych w 2018 r. spadków frekwencji spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele. W konsekwencji zaostrzenia w 2019 r. przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów korzystających w 2018 r. z oferty centrów w niedziele oraz, co jest bardzo zaskakujące, aż 1,1 mln osób w piątki.

Gdy porównać dane odwiedzalności za 2019 r. z wynikami za 2017 r., tj. sprzed wejścia w życie zakazu handlu w niedziele, widać jak ogromne spustoszenie spowodowało wprowadzenie nowego przepisu. Centra handlowe straciły aż -53,9%, tj. 28,8 miliona niedzielnych klientów.

Deficyt udało się częściowo zniwelować, ponieważ Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5%) oraz poniedziałki (+11,9%). W ogólnym rozrachunku bilans zysków i strat jest nadal ujemny. Odwiedzalność centrów handlowych spadła o -2% przy porównaniu wyników za 2019 i 2017 r.

Obroty w górę

W tym samym czasie obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie monitorowanych przez Retail Institute centrów wzrosły w 2019 r. o 1,6% w porównaniu do wyników z 2018 r. Średni obrót z metra na koniec września wynosił tym samym 816,3 zł/ mkw. pow. najmu, tj. o 12,5 zł/ mkw. W grudniu wskaźnik inflacji wyniósł 3,4% co oznacza, że wzrost obrotów można przypisać w dużej mierze rosnącym cenom, a nie zmianie zwyczajów i nawyków zakupowych Polaków.

Pozytywnie na wynik centrów wpłynęły obroty sklepów modowych (+3,1%) w tym moda damska (+2,9%), moda męska (+1,9%), moda mieszana (+3,0%), bielizna (+6,5%), moda i artykuły sportowe (+4,5%), moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+4,9%), obuwie (+2,2%), biżuteria i zegarki (+6,3%) zdrowie i uroda (+1,3%) a także dom, ogród i wnętrze (+1%), kawiarnie i restauracje (+13%), rozrywka (+9,7%) oraz specjalistyczne sklepy spożywcze (+4,2%).

Negatywnie na wynik wpłynęły obroty branż: galanteria skórzana (-2,8%), zdrowie i uroda, usługi (-21%), elektronika (-8,7%), książki i multimedia (-0,3%).

Kontrasty i różnice

Analizy Retail Institute wykazują ponadto znaczące różnice pomiędzy wynikami centrów handlowych, które są ściśle powiązane z ich wielkością, lokalizacją oraz typem oferty. I tak centra duże (> 40 000 mkw. pow. najmu) zamknęły 2019 r. +1,9% wzrostem odwiedzalności rdr. oraz 5,4% wzrostem like for like. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o +3,5% rdr.

Z kolei centra średniej wielkości (20 000 – 39 999 mkw. pow. najmu) odnotowały spadki zarówno odwiedzalności (-1,0% rdr.) jak i obrotów (-3,7% rdr.). Najgorzej działo się w małych centrach (5000 – 19 999 mkw. pow. najmu), które odnotowały spadek odwiedzalności w 2019 r. o -2,7% rdr. i aż o -6,5% w odniesieniu do wyników z 2017 r., przy jednoczesnym wzroście obrotów 4,5% rdr.

 

Katarzyna Pierzchała 3470 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.