Wiemy ile jest wart rynek produktów spożywczych bio

Nielsen po raz pierwszy oszacował wartość rynku produktów bio w Polsce. Wiadomo, że najwięcej kupują ich mieszkańcy stolicy.

Ponad 620 mln zł na produkty spożywcze z etykietą bio wydali Polacy w 2019 r. w sklepach niespecjalistycznych wynika z pierwszych na ten temat badań firmy Nielsen. Rok do roku to wzrost o 15% większy i 3 razy szybszy niż w przypadku tradycyjnego koszyka spożywczego. Produkty bio stanowią już 0,5% jego wartości. W koszyku produktów bio znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące (łącznie 55% wartości sprzedaży) oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36% sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów bio pozostaje duży format, gdzie dokonano ¾ sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka bio warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 r. Podobnie jak pozostałe produkty wódka bio sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych - 90% sprzedaży. - To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe - mówi Monika Dyrda, client director z Nielsen Connect w Polsce.

W 2019 r. rynek nabiału BIO osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty bio warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów.

Produkty dla dzieci jako dania gotowe są dostępne w Polsce od 30 lat. Te z certyfikatem BIO stanowią obecnie 11% udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki.

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale ma ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20% tej wartości, to produkty bio.

Jak zatem będzie rozwijał się rynek produktów bio?

- Segment ten wcale nie musi być niszowy - uważa Monika Dyrda. - Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów bio jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju - tłumaczy.

Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40% konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych interesuje się ekologią i zwraca uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny (eko) lub naturalny (bio). Dodatkowo na wyższy udział produktów bio wpływa obecność powszechnie rozpoznawalnych marek z dobrą dystrybucją oraz marek własnych dużych graczy. - Z kolei połączenie bio z innymi trendami przyspiesza rozwój nowych kategorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że produkty te będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków - przepowiada ekspertka.

Źródłem danych przedstawionych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, analizowane okresy: lata 2018 - 2019. Wszystkie produkty z monitorowanych kategorii spożywczych, posiadające certyfikat, mają nadaną charakterystykę BIO, co pozwala na oszacowanie wartości rynku produktów BIO w monitorowanych kanałach dystrybucji w sposób ciągły. Analiza nie obejmuje sprzedaży produktów BIO w kanałach niemonitorowanych, w tym w sklepach specjalistycznych oraz kanale e-commerce.

Ilona Mrozowska 4596 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.