Blik ma pięć lat i zawojował polskie płatności

Mija właśnie 5 lat od udostępnienia systemu płatności mobilnych Blik. Przez ten czas stał się on powszechnie dostępny i masowo wykorzystywany. Użytkownicy zrealizowali nim łącznie 353 mln transakcji o wartości 47 mld zł. Teraz czas na ekspansję zagraniczną.

Blik został uruchomiony w lutym 2015 r. dzięki porozumieniu sześciu konkurujących na co dzień banków. Rozwiązanie zostało w całości wymyślone w Polsce. Podstawą do jego stworzenia była aplikacja IKO, funkcjonująca w PKO Banku Polskim, którego prezes – Zbigniew Jagiełło - był inicjatorem porozumienia o utworzeniu jednego standardu płatności mobilnych.

W ciągu 5 lat funkcjonowania Blika udostępniły kolejne instytucje – dziś skorzystać z niego może 95% klientów bankowości mobilnej. W ub.r. Blikiem płaciło 9 milionów użytkowników.

Przez 5 lat Blik stał się synonimem płatności mobilnych w Polsce. Odnotowaliśmy 353 mln transakcji, z czego prawie 220 mln w ubiegłym roku. Wierzę, że w kolejnych latach stanie się w Polsce również synonimem mobilnych płatności zbliżeniowych – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika. – Tak szybki rozwój budowanego od podstaw systemu nie byłby możliwy, gdyby nie współpraca bardzo wielu graczy na rynku: banków, izby rozliczeniowej, agentów rozliczeniowych oraz sprzedawców – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych – dodaje.

Najbliższa przyszłość Blika to przede wszystkim udostępnienie płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie oraz rozwój współpracy z zagranicznymi platformami dostarczającymi rozwiązania płatnicze dla globalnych graczy e-commerce. Dzięki temu sieć akceptacji Blika wyjdzie poza Polskę. Naturalną konsekwencją tego będą starania o współpracę z zagranicznymi bankami, aby zaoferowały one Blika jako formę płatności swoim klientom – użytkownikom aplikacji bankowych na całym świecie.

5 lat stałego wzrostu

Przez 5 lat użytkownicy Blika zrealizowali 353 miliony transakcji o wartości 47 mld zł. Kluczowy w tym względzie był rok 2019 z blisko 220 milionami transakcji. W internecie zrealizowano ich w tym czasie 156 milionów, a w terminalach w sklepach stacjonarnych 20 milionów. Użytkownicy ponad 24 miliony razy wypłacali i wpłacali Blikiem gotówkę z bankomatów i wykonali ponad 16 milionów przelewów na numer telefonu Blik.

Niesłabnącą dynamikę wzrostu transakcyjności pokazują dane z czwartego kwartału 2019 r., kiedy odnotowano aż 72 miliony transakcji – to wzrost o 113% rok do roku. W tym czasie największy wzrost – 228% rok do roku – widać przy transakcjach w terminalach POS (w czwartym kwartale było takich transakcji 6,6 miliona). O 182% wzrosła liczba przelewów na telefon (5,8 miliona w czwartym kwartale).

Odnotowano także 6,8 miliona wpłat i wypłat z bankomatów (+56% r/r). Tradycyjnie – najwięcej transakcji w ostatnim kwartale ubiegłego roku użytkownicy wykonali w internecie – było to blisko 53 miliony, czyli o 109% więcej niż w analogicznym okresie 2018 r.

W ostatnim kwartale ub.r. użytkownicy realizowali średnio 766 tys. transakcji dziennie – czyli 8 na sekundę. Rekord pojedynczego dnia to 1,3 miliona transakcji. Średnia kwota transakcji Blikiem w tym czasie to 136 zł.

Na koniec 2019 r. Blik dostępny był w 476 tys. punktów usługowo handlowych posiadających 538 tys. terminali płatniczych (to 65% wszystkich terminali w Polsce). Korzystać można z niego także w ponad 20 tys. bankomatów (90% rynku) oraz w całym polskim e-commerce.

Dominacja w e-commerce

Według Narodowego Banku Polskiego już przez cztery kolejne kwartały Blik w płatnościach w internecie wyprzedza karty płatnicze. Z danych NBP za trzeci kwartał 2019 r. wynika, że użytkownicy płacili kartami 28 mln razy, podczas gdy Blikiem blisko 40 milionów razy. Dynamika wzrostu liczby transakcji Blikiem w sieci jest wyższa niż dynamika wzrostu liczby transakcji kartami.

W ostatnim czasie Polski Standard Płatności intensywniej pracuje nad dostępnością płatności Blikiem w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO, już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić Blikiem także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych.

Blik to ogólnokrajowy powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z Blika w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z Blik mogą korzystać również klienci Getin Noble Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej.

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 3328 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.