Parkingi marketów pod lupą UOKiK-u

UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Tymczasem Aldi rok temu informował, że usprawnił i ujednolicił swój system parkingowy, co miało stanowił ułatwienie dla klientów.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 r. dotarło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.

- Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. - Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach - dodaje Tomasz Chróstny.

Na początku ubiegłego roku Aldi informował, że ujednolicił swój system parkingowy, co miało spowodować ułatwienia dla klientów.  Firma zdecydowała się wówczas na współpracę  z dwoma operatorami w zakresie obsługi parkingów - firmą Apcoa na północy kraju, a także w rejonie Dolnego Śląska i województwa opolskiego oraz wspomnianą przez UOKiK TD System w rejonie Małopolski i Śląska.

W każdym sklepie Aldi objętym systemem parkingowym, pierwsza godzina postoju jest bezpłatna, konieczne jest jednak wcześniejsze pobranie biletu z parkometru oraz umieszczenie go za przednią szybą w widocznym z zewnątrz miejscu. Jak wskazują wewnętrzne analizy sieci jest to optymalny czas potrzebny na zrobienie zakupów. Każda kolejna godzina podlega opłacie w wysokości 4 zł. W pierwszym okresie obowiązywania nowych zasad, w przypadku ich naruszenia, obie firmy obsługujące parkingi Aldi będą jedynie wydawały upomnienia, bez naliczania dodatkowych opłat.

Ilona Mrozowska 3513 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.