10 trendów alkoholowych na 2020 rok

Nielsen wskazuje 10 najważniejszych trendów alkoholowych w 2020 r., w tym jeden ... bezalkoholowy.

Autorami opracowania są Anna Anasik, konsultant oraz Adam Dużyński, starszy konsultant z Nielsen Connect w Polsce.

1. ALKOHOL TAK, ALE BEZ %

W 2020 r. „alkohole bez procentów” będą cieszyć się niesłabnącą popularnością. W przypadku piwa tempo wzrostu prawdopodobnie zwolni, ale wciąż będzie kilkakrotnie przekraczać tempo wzrostu całej kategorii. Prawdziwie spektakularne wzrosty może przynieść segment bezalkoholowego wina, wciąż niewielkiego, aczkolwiek błyskawicznie rozwijającego się segmentu, zwłaszcza w kategorii win musujących - warunkiem pozostaje jednak poprawie wciąż niewielkiej dystrybucji.

2. WÓDKA Z CERTYFIKATEM BIO

Wódka, druga największa kategoria w koszyku spożywczym, obecna jest także w segmencie BIO i pod względem nominalnej wartości sprzedaży ustępuje jedynie produktom BIO z kategorii jogurtów, żywności dla dzieci i mleka roślinnego. W ubiegłym roku sprzedaż wódki BIO wyniosła 30 mln zł, co jednak przy skali całej kategorii sprawia, że udział BIO w wódce to wciąż tylko 0,2%. Jeśli jednak obecne tempo rozwoju segmentu BIO zostanie utrzymane udział ten w 2020 r. może zwiększyć się nawet kilkukrotnie.

3. GOTOWY DRINK POPROSZĘ

Po latach stagnacji kategoria PMX - gotowych drinków w postaci miksu alkoholu z napojem gazowanym, np. z colą albo lemoniadą - zaczęła rozwijać się w kilkunastoprocentowym tempie. Rok 2020 może przynieść dalsze intensywne wzrosty, pod warunkiem spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, pogoda w ciepłym sezonie musi dopisać - to jedna z najbardziej uzależnionych od temperatury za oknem kategorii w całym FMCG. Po drugie, wciąż niewielka dystrybucja w małym formacie musi ulec poprawie.

4. WHISKY RZĄDZI

2019 r. to był kolejny bardzo dobry rok dla whisky, trzeciej największej kategorii w koszyku alkoholowym, która po raz kolejny odnotowała dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży. Wśród polskich kupujących zainteresowanie szkocką, amerykańską i irlandzką whisky wciąż rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało one zmaleć w 2020 roku. Dalszy rozwoju kategorii napędzać będą głównie produkty z wyższej półki cenowej, których dostępność w sklepach rośnie z roku na rok.

5. PORA NA DŻIN Z TONIKIEM

Moda na gin zawitała w końcu do Polski. W ubiegłym roku było on najszybciej rozwijającą się kategorią alkoholową na naszym rynku. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, także u nas obserwujemy dynamiczny rozwój nie tylko tradycyjnego ginu ale także wariantów smakowych. W 2020 r. spodziewamy się dalszego wzrostu ginu, a wraz z nim segmentu toników. Na sklepowych półkach kupujący mają coraz szerszy wybór produktów dzięki którym mogą przygotować kultowy Gin & Tonic.

6. MAŁA, SZYBKA TEQUILA

Meksykańska tequila, najmniejsza kategoria w koszyku alkoholowym w Polsce zaczęła zdobywać serca Polaków. 2019 r. przyniósł ponad 20% wzrost wartości, a sprzedaż rośnie z każdym miesiącem. Z uwagi na niewielką bazę, w ubiegłym roku kupiliśmy niewiele ponad 200 tys litrów, w 2020 r. to właśnie tequila może zostać liderem wzrostu w koszyku alkoholowym.

7. KRAFT DOJRZEWA

Udział piw kraftowych w kategorii piwa w kanałach monitorowanych przez Nielsena przekroczył 0,5%. Niemniej w 2020 r. wzrost tego segmentu będzie wolniejszy niż w poprzednich latach - maksymalnie kilkanaście procent, co w porównaniu z kilkudziesięcioma procentami wzrostu w poprzednich latach oznacza spowolnienie i stabilizację.

8. BĄBELKI UDERZAJĄ DO GŁOWY

W ostatnim czasie Polscy kupujący pokochali bąbelki z segmentu premium. Wina musujące są już nie tylko elementem celebracji szczególnych wydarzeń jak urodziny czy powitanie Nowego Roku. Rosnąca dostępność w sklepach sprawiła, że coraz chętniej sięgamy po włoskie prosecco, stanowiące ponad jedną trzecią wartości sprzedaży całej kategorii win musujących, czy hiszpańską Cavę. Rok 2020 będzie kontynuacją rosnącej sprzedaży win musujących, szczególnie tych z półki premium.

 

9. PIWO WCIĄŻ W MAŁYM FORMACIE

 

W 2019 r. ubyło ponad 4,2 tys. sklepów małoformatowych sprzedających piwo - to o prawie pół tysiąca więcej niż wszystkich sklepów spożywczych, gdzie spadek wyniósł 3,8 tys. Mimo to udział małego formatu w sprzedaży kategorii piwa w zasadzie się nie zmienił. Polacy wciąż chcą kupować piwo w sklepach małoformatowych, a sprzedaż tych które są zamykane bądź tracą koncesję wcale nie będzie przenosiłą się chociażby do dyskontów, tylko do innych sklepów małoformatowych.

 

10. MAŁPKI SKACZĄ PO KATEGORIACH

 

Udział “małpek” w kategorii wódki w 2019 r. przekroczył już 30%, jednak nie zwiększa się już tak spektakularnie jak w poprzednich latach, choć wzrost sprzedaży małych pojemności jest wciąż nieco szybszy niż tradycyjnych, większych opakowań. Intensywnie wzrasta za to udział małych pojemności w whisky (+43% wzrostu wolumenowego), wina spokojnego (+41%) a zwłaszcza wina musującego (+108%), choć w wciąż w żadnej z tych kategorii udział wolumenowy jeszcze nie przekroczył 2%.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.