Biedronka pomnaża sprzedaż i zyski

W 2019 roku sprzedaż sieci Biedronka wzrosła w złotych o 8,8%, a na porównywalnej powierzchni o 5,8%. EBITDA zwiększyła się o 7,9%.

Mimo 13 dni handlowych mniej niż w 2018 roku, Biedronka zdołała zwiększyć zarówno sprzedaż, jak i zysk oraz utrzymać marżę na niezmienionym poziomie. W przeliczeniu na europejską walutę sprzedaż wzrosła o 7,9% do 12,6 mld euro, co odpowiada już za 67,7% przychodów grupy Jeronimo Martins wobec 67,4% w 2018 roku.

– Do tego dobrego wyniku przyczyniła się skuteczność strategii cenowej, opartej na silnym połączeniu koncepcji codziennie niskich cen i atrakcyjnych mechanizmów promocyjnych oraz inflacja koszyka na poziomie 2,5% – poinformowało Jeronimo Martins w raporcie finansowym.

Największa sieć w Polsce odnotowała zysk EBITDA w wysokości 918 mln euro, co stanowi wzrost o 7,9% w porównaniu z rokiem poprzednim (+ 8,8% przy stałym kursie wymiany).

– Spółka skutecznie zarządzała miksem marż, inwestując we wzrost sprzedaży poprzez odpowiednie promocje i zachowanie przywództwa cenowego, co wraz ze zdrowym LFL pozwoliło banerowi utrzymać marżę EBITDA na poziomie 7,3% – informuje dalej grupa.

Biedronka wdrożyła w 2019 roku program inwestycyjny o wartości 388 mln euro (57% capexu grupy), które przeznaczono na otwarcie 128 nowych sklepów (z czego 33 w mniejszym formacie), 252 remonty i bieżącą działalność. Sieć zakończyła rok liczbą 3 002 lokalizacji, z których około 50% zostało otwartych lub odnowionych w ciągu ostatnich pięciu lat.

Program nakładów inwestycyjnych Grupy na 2020 r. szacuje się na 700–750 mln euro. Plan rozwoju przewiduje dodanie do Biedronki ponad 100 lokalizacji netto (ok. 60% w standardowym formacie, a pozostała część w mniejszym formacie) i ok. 50 do Hebe. W 2019 roku sieć drogerii powiększyła się o 43 sklepy netto (w tym 46 otwarć i trzy zamknięcia) i zakończyła rok z 273 placówkami. Dla Hebe 2019 był rokiem, w którym firma osiągnęła próg rentowności. Sprzedaż w złotych zwiększyła się o 25,9%, a na porównywalnej powierzchni o 7,4%.

Cała grupa Jeronimo Martins zwiększyła skonsolidowaną sprzedaż o 7,5% do 18,6 miliarda euro (LfL wzrost o 5,3%). Zysk EBITDA wzrósł o 8,9% do 1,045 mld euro, natomiast na czysto grupa zarobiła 433 miliony euro, o 7,9% więcej niż w 2018 roku.

Magdalena Weiss 2401 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.