Abc na kołach: biznes rośnie, operator szuka nowych ajentów

Abc na kołach rozwijana przez Grupę Eurocash, to sieć agencyjna prowadząca mobilną sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, czyli wszędzie tam gdzie dostęp do placówek stacjonarnych jest bardzo ograniczony. Od 2015 r. sieć potroiła liczbę swoich mobilnych sklepów.

Jeszcze w 2018 r. sieć Abc na kołach miała zaledwie 33 mobilne sklepy, a aktualnie jest ich już 100.

– Abc na kołach powołaliśmy do życia w 2015 r. W tamtym czasie około 4,6 mln Polaków nie miało dostępu do stacjonarnego sklepu spożywczego, a polska wieś zaczynała się intensywnie zmieniać - wspomina Arnaldo Guerreiro, członek zarządu Grupy Eurocash.

Uważa, że choć rynek handlu obwoźnego w Polsce już wtedy istniał, to od zawsze brakowało na nim profesjonalnych graczy, którzy prowadziliby sprzedaż produktów spożywczych z zachowaniem najwyższych standardów, w tym dotyczących higieny i obsługi klienta.

- Zaczynaliśmy wówczas od 10 mobilnych sklepów. Docieraliśmy do wsi i miejscowości w województwie lubelskim, mazowieckim, i podkarpackim. Później pojawiliśmy się stopniowo w województwie świętokrzyskim, łódzkim, małopolskim i śląskim – przypomina Arnaldo Guerreiro. – Aktualnie jesteśmy największą siecią handlu detalicznego na kołach w Polsce i znaczącym graczem w skali całej Europy. Zdecydowanie również chcemy rozwijać się dalej i zwiększać nasz obszar działania - zapowiada.

Jego zdaniem, to właśnie sieć Abc na koła sprofesjonalizowała rynek handlu mobilnego w Polsce i zapewniła tysiącom mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi dostęp do usług handlowych na poziomie dużych miast i aglomeracji. - Tym samym podnosimy jakość życia ich mieszkańców i walczymy z wykluczeniem społecznym – dodaje Arnaldo Guerreiro.

Jak działa sieć „na kołach”?

Abc na kołach to sieć ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które prowadzą sprzedaż ze specjalnie zaprojektowanych do tego celu samochodów. Każdy z nich ma specjalistyczne wyposażenie, w tym odpowiednio przygotowane lady chłodnicze i mroźnię. Mobilne sklepy zaopatrują się w hurtowniach Eurocash Cash&Carry i mają dostęp do całej oferty liczącej ok. 5 tys. produktów. Ponadto przedsiębiorcy mogą również korzystać z oferty dostawców regionalnych, zamawiając u nich np. pieczywo, wędliny czy ciasta. W samym aucie Abc na kołach dostępnych jest średnio ok. 500-600 produktów.

Największą sprzedaż z mobilnych sklepów notują produkty nabiałowe, takie jak mleko czy jajka, a także produkty świeże, w tym warzywa i owoce, wędliny, pieczywo, a ponadto napoje, asortyment suchy i słodycze.

Wartość średniego koszyka zakupowego w przypadku Abc na kołach jest wyższa niż w sklepach małoformatowych działających w mieście. Sklep odwiedza klientów 2–3 razy w tygodniu. Oznacza to, że kupują rzadziej niż mieszkańcy miast, ale za to więcej.

- Z naszych analiz wynika, że zaledwie około 10% mieszkańców wsi utrzymuje się z rolnictwa, zatem produkcja własna jest dużo mniejsza niż dawniej i my również możemy na tę potrzebę odpowiedzieć – wskazuje Arnaldo Guerreiro. – Co ciekawe, sporym zainteresowaniem cieszą się produkty convenience, w tym dania gotowe do spożycia. Nas samych to trochę zaskoczyło biorąc pod uwagę, że naszymi klientami są głównie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a nie dużych miast, w których tego typu produkty notują najwyższą sprzedaż – dodaje członek zarządu Grupy Eurocash.

Jak zostać operatorem Abc na kołach

Sieć działa w modelu agencyjnym, a zainteresowanym przedsiębiorcom oferuje - jak zapewnia Grupa Eurocash - bardzo atrakcyjne warunki finansowe. Każdy z nich otrzymuje specjalistyczne, w pełni zatowarowane auto i comiesięczne dofinansowanie do paliwa. W razie jego awarii, można liczyć na szybki serwis zewnętrznej firmy.

Przedsiębiorcy współpracujący z siecią Abc na kołach mogą liczyć na gwarantowane wynagrodzenie w kwocie 4000 zł netto oraz system prowizyjny, zależny od wypracowanego obrotu. Sieć zapewnia również bieżące wsparcie operacyjne, a także szkolenia i działania marketingowe.

Podstawowe wymagania stawiane przez sieć przedsiębiorcom, którzy chcieliby podjąć się prowadzenia sklepu na kołach, to konieczność prowadzenia własnej działalności gospodarczej i posiadanie prawa jazdy kat. B. Mile widziana jest również łatwość w nawiązywaniu relacji i świadomość, że w przypadku Abc na kołach jedną z gwarancji sukcesu takiego przedsiębiorcy są właśnie dobre kontakty z klientami. W tym modelu detalicznym, co pokazały badania sieci, liczy się to szczególnie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.