Z mleka i bez mleka [WYWIAD]

Wprowadzenie na rynek roślinnych alternatyw nabiału pod marką Bez Deka Mleka to propozycja dla tych, którzy decydują się pójść w stronę weganizmu czy fleksitarianizmu - mówi Andrzej Chomyszczak, wiceprezes ds. handlu i marketingu OSM Łowicz.

„Handel”: Jak spożycie nabiału różni się od tego sprzed np. 10 lat?
Andrzej Chomyszczak: Niestety musimy stwierdzić, że przeciętny Polak spożywa zbyt mało mleka oraz nabiału na tle innych europejskich krajów i w kontekście wielkości krajowej produkcji mleka. Według posiadanych szacunkowych danych, statystyczny Kowalski rocznie konsumuje ok. 221 litrów mleka.

Od 2005 r. utrzymuje się stała tendencja wzrostowa spożycia nabiału przez Polaków. Biorąc jednak pod uwagę skalę krajowej produkcji, krajowa konsumpcja nabiału jest na niskim poziomie. Około30% polskiego nabiału znajduje nabywców na rynkach zewnętrznych, co oczywiście postrzegamy jako bardzo duży plus.

Odnotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży eksportowej produktów łowickich w ostatnim czasie, czego efektem jest to, że obecnie dostarczamy nasze produkty do ponad 50 krajów świata.
Dokonujemy także sukcesywnej penetracji rynków, na których udało nam się zaistnieć – w 2019 r. eksport stanowił 27% w całości przychodów ze sprzedaży spółdzielni.

Jakimi kryteriami kieruje się dzisiaj konsument, wybierając produkty nabiałowe? Czy liczą się marka, skład, cena, zawartość tłuszczu, wygodne opakowanie?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Decyzje zakupowe wynikają z gustów odbiorców, składu produktu, ceny, marki – wszystkie czynniki są ważne, ale w każdej kategorii produktowej zmienia się ich waga. Gusta Polaków zmieniały się tak jak portfolio produktowe naszej spółdzielni. Na początku lat 90. na rynku dostępne były jedynie podstawowe artykuły jak mleko, masło, kefir czy twaróg, często zapakowane w bardzo prosty i mało funkcjonalny dla klienta sposób. Dziś praktycznie w każdej kategorii mamy ogromną dywersyfikację produktów pakowanych w bardziej bezpieczne i funkcjonalne opakowania. Dostępna jest pełna gama wariantów smakowych, coraz częściej poza tradycyjnymi i dobrze znanymi smakami na sklepowych półkach pojawiają się ciekawe i niebanalne połączenia, które przyciągają uwagę klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, dlatego na znaczeniu zyskuje „czysta etykieta”, a także wartości odżywcze produktu.

Do kogo skierowane są produkty z linii Bez Deka Mleka i skąd pomysł na taką linię?
Bacznie przyglądamy się światowym trendom żywieniowym. Jednym z najbardziej zauważalnych w ostatnim czasie jest trend związany z rezygnacją lub ograniczaniem produktów odzwierzęcych w diecie. Dotyczy on szczególnie ludzi młodych, którzy z wejściem w dorosłe życie decydują się na zaprzestanie konsumpcji mięsa czy produktów mlecznych.

Według badań aż 19% młodych Niemców i 23% Hiszpanów w wieku od 25-34 lat jest zainteresowanych roślinnymi alternatywami dla serów. Biorąc pod uwagę to, że polskie społeczeństwo, a szczególnie ludzie młodzi, chętnie przyjmują zachodnioeuropejskie wzorce, uważamy, że wśród polskich konsumentów w perspektywie najbliższych lat ten rynek również przyjmie podobne rozmiary. Wprowadzenie na rynek roślinnych alternatyw nabiału pod marką Bez Deka Mleka to propozycja dla tych, którzy decydują się pójść w stronę weganizmu czy fleksitarianizmu. Mają na to wpływ czynniki etyczne, dietetyczne, ale również coraz częściej występujące alergie pokarmowe. Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy grupy docelowej i szerokich konsultacji z wieloma organizacjami zrzeszającymi wegan dostrzegliśmy lukę rynkową w ofercie roślinnych alternatyw nabiału. Co prawda tego typu propozycje znajdują się na polskim rynku, natomiast z otrzymanej informacji zwrotnej ze strony środowisk wegan dostaliśmy jasny sygnał, że nie ma szeroko dostępnych produktów, które spełniałyby ich oczekiwania co do odwzorowania smaku i zastosowań takich produktów jak ser, serek czy śmietana. Dlatego za cel postawiliśmy sobie zaspokojenie tych potrzeb konsumenckich i po pierwszych miesiącach obecności naszych produktów na rynku możemy stwierdzić, że nam się to udało. Tysiące pozytywnych opinii, komentarzy ze strony konsumentów, blogerów i influencerów oraz rekomendacja ze strony organizacji Proveg Polska oraz certyfikaty V-Label są tego najlepszym dowodem.

Jakie nowe produkty planuje OSM Łowicz w najbliższym czasie? Jakie inwestycje przewidziane zostały na 2020 r.?
Pracujemy obecnie nad kilkoma konceptami nowych propozycji produktowych, mając na uwadze trendy rynkowe. Planujemy rozwój w kategorii produktów fermentowanych, produktów przeznaczonych dla dzieci oraz żywności funkcjonalnej. Obecnie oczywiście nie możemy zdradzić szczegółów.

W planach na najbliższe lata przewidujemy inwestycje związane z modernizacją i rozbudową działu masłowni, a także linii pakującej dla produktów fermentowanych. Oczywiście na bieżąco prowadzone są mniejsze działania serwisowe i inwestycje mające na celu podnoszenie sprawności pracy posiadanego już dużego parku maszynowego. Dodatkowo rozpoczęliśmy proces wymiany taboru przeznaczonego do transportu mleka. W grudniu 2019 r. zasiliło nas sześć nowych cystern do odbioru mleka z gospodarstw zaopatrzonych w najnowsze rozwiązania techniczne dostępne na rynku. Jest to początek sukcesywnego procesu wymiany całości taboru, jaki mamy zaplanowany na kolejne lata.

Jaka będzie rola sprzedaży internetowej w najbliższej przyszłości także w kategorii produktów nabiałowych?
Na pewno e-sklepy dużych sieci handlowych, w których można zamówić szeroką gamę produktów spożywczych i można zbudować koszyk powyżej 100 zł brutto, mają przyszłość. W czasach, w których żyjemy coraz szybciej, mamy coraz mniej czasu dla siebie, przy rozwiniętej technologii i zwiększającej się popularności zakupów przez internet na pewno jest to trend przyszłościowy.

Magdalena Weiss 2398 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.