Z procentami i na słodko [ANALIZA]

Po bardzo dobrym dla handlu detalicznego okresie świąteczno-noworocznym początek roku kalendarzowego nie jest już tak obfity w wydarzenia naturalnie wspierające sprzedaż. Okazje typu walentynki czy Dzień Kobiet mogą zatem ożywić ten nieco uśpiony okres.

Walentynki znad oceanu na dobre zadomowiły się nad Wisłą. Według badania TNS Kantar przeprowadzonego w 2018 r. dla Allegro aż 83% badanych deklarowało, że 14 lutego podaruje bliskiej osobie przynajmniej symboliczny upominek, podczas gdy 20 lat temu mówiło tak 42%. Nie jest zaskoczeniem, że najchętniej świętują ten dzień osoby młodsze, czyli w wieku 18-39 lat. W tym roku walentynki wypadają w piątek, co dodatkowo zachęca do celebracji i wspólnego spędzania czasu. A czegoż nie może zabraknąć przy okazji wykwintnej kolacji? Oczywiście wina.

Dla samych detalistów to natomiast okazja do pobudzenia sprzedaży kategorii po mocnych wzrostach, jakie notowała w okresie świąteczno-noworocznym. – Wino uznawane jest za najbardziej odpowiedni wśród alkoholi prezent na tego rodzaju okazje, dlatego producenci i dystrybutorzy win i wyrobów winiarskich wpisują walentynki do swoich strategii marketingowych – potwierdza Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

– Okazja powoduje też, że konsumenci nie są skłonni do oszczędności i wybierają produkty, których cena zdecydowanie przekracza średnią – dodaje Magdalena Zielińska. Mowa głównie o nadal najpopularniejszych w naszym kraju winach czerwonych, których kolor dodatkowo wpisuje się w stylistykę Dnia Zakochanych. Polacy piją najczęściej wina półwytrawne i półsłodkie, więc należy się spodziewać, że walentynkowy wybór będzie zgodny z tymi preferencjami.

DLA PRODUCENTÓW I HANDLU
Producenci potwierdzają, że czas okołoświąteczny, karnawałowo-noworoczny, jak i następujące po nich walentynki i Dzień Kobiet są ważnymi momentami w roku sprzyjającymi celebracji, a co za tym idzie – konsumpcji win musujących. – Odnotowujemy wtedy zauważalny wzrost sprzedaży, szczególnie win Martini Asti i Martini Prosecco, jednak będąc już doświadczonym producentem alkoholi oraz tak długo obserwując rynek, jesteśmy w stanie stwierdzić, że ludzie równie chętnie jak przy okazji świąt stałych celebrują codzienne sukcesy i osobiste wydarzenia – mówi Bartosz Werpachowski, Martini marketing manager w Bacardi-Martini.

Jego zdaniem Martini Asti i Martini Prosecco towarzyszy konsumentom już nie tylko na sylwestrowych balach, ważnych rocznicach, ale również przy kolacjach, na imprezach czy nieformalnych spotkaniach. Są to stałe pozycje znajdujące się w naszej ofercie, niezmiennie trafiające w gusta wszystkich pokoleń konsumentów.

Maciej Malewicz, dyrektor marketingu, członek zarządu JNT Group, przyznaje, że najczęściej to mężczyźni wybierają wina. – Dokonując zakupu na Dzień Zakochanych, kierują się gustem kobiet, które preferują wina słodkie i półsłodkie. Szczególnym zainteresowaniem ze strony klientów cieszą się wtedy wina Monte Santi, zarówno musujące, jak i spokojne. Monte Santi to najdynamiczniej rozwijająca się w Polsce marka w kategorii winemix, a Monte Santi LaPerla to najlepiej sprzedające się wino brokatowe – mówi Maciej Malewicz.

Cena wina wybieranego dla uczczenia walentynek jest nieco wyższa, a jego jakość ma podkreślić rangę tego dnia. Poleca szczególnie lubiane przez kobiety linie win z portfolio marki Monte Santi: Smoothsecco, Fruttisecco, Spritz, Bella Fresca czy La Perla. Z okazji walentynek firma przygotowała komunikację w puntach sprzedaży. Na standach z hasłem „Radosne smaki” ustawione zostaną wina Monte Santi z zawieszkami w kształcie serca oraz napisem „Daj się skusić”. – W tym roku zaskoczymy też nowościami, ale przygotowujemy się do ich wprowadzenia w sezonie letnim – zapowiada Maciej Malewicz.

Tomasz Pawlicki, senior brand manager Ambra Brands, szczególnie poleca natomiast Cin & Cin Prosecco oraz nowość – Cin & Cin Free. – Prosecco dlatego, że to modny wybór na każda okazję. Jest niezwykle uniwersalne, co jest jedną z tajemnic popularności tego trunku na całym świecie. Dla osób, które chcą lub muszą tego dnia zrezygnować z alkoholu, Ambra ma alternatywę – bezalkoholowe wino musujące Cin & Cin Free. To propozycja dla aktywnych kobiet, które chcą świętować w towarzystwie ulubionych bąbelków, ale po toaście muszą wrócić do obowiązków lub chcą uniknąć szumu w głowie. – Ze względu na obniżoną wartość kaloryczną to też znakomite rozwiązanie dla osób dbających o sylwetkę. W jednej lampce naszego Cin & Cin Free znajduję się aż trzy razy mniej kalorii niż w klasycznym alkoholowym winie musującym – zapewnia Pawlicki.

Wina musujące to kategoria, dla której bardzo ważne są sklepy wielkopowierzchniowe: każde 7 na 10 zł wydanych przez konsumentów na tę kategorię trafia do kas sklepów wielkoformatowych. Ale, jak podaje Elżbieta Szarejko z CMR, w 2019 r. liczba paragonów w sklepach małoformatowych (do 300 mkw), na których pojawiły się wina w tygodniach z walentynkami, także była o ok. 30% wyższa niż winnych, nieświątecznych tygodniach. W tygodniach ze szczególnymi okazjami (także np. Dniem Kobiet) dobrze sprawdzają się wina, po które klienci chętnie sięgają również na co dzień, w tym m.in. produkty marek Carlo Rossi i Fresco. Nie zmienia się jednak znacząco średnia wartość transakcji – w tygodniach z Dniem Zakochanych i Kobiet klienci sklepów małoformatowych wydawali na wino średnio nieco ponad 20 zł.

SPECJALNIE PO PRALINY
W przypadku kategorii pralin takie dni jak walentynki i Dzień Kobiet są jednymi z najważniejszych okresów w roku, także w sklepach do 300 mkw.

W tygodniach, w których wypadają te święta, liczba paragonów z różnego rodzaju czekoladkami jest ponad dwa razy wyższa niż w pozostałych tygodniach, a wartość sprzedaży tej kategorii rośnie nawet trzykrotnie. – Wzrost liczby transakcji widać zwykle już dzień przed, ale szczyt sprzedaży przypada zwykle na sam dzień świąteczny. W 2019 r. zarówno w walentynki, jak i w Dniu Kobiet praliny kupował co 30. klient odwiedzający sklep małoformatowy – podaje Elżbieta Szarejko.

Co ciekawe, o ile 14 lutego 2019 r. sprzedaż tej kategorii skoncentrowana była w godzinach popołudniowych (1/3 transakcji miała miejsce między godziną 15.00 a 18.00), to 8 marca spora część klientów kupiła czekoladki w drodze do szkoły lub pracy (co 8. transakcja miała miejsce między 7.00 a 9.00). Ten fenomen łatwo wyjaśnić – czekoladki na walentynki kupowane są przy okazji wspólnego wieczoru z wybranką, a na Dzień Kobiet – w ramach upominku dla nauczycielek czy koleżanek z pracy.

Jak dodaje Elżbieta Szarejko, warto przy tym podkreślić, że 14 lutego, a potem 8 marca wielu klientów przychodzi do sklepu małoformatowego specjalnie po praliny – w tych dwóch dniach na co 3. paragonie z tą kategorią niepojawiły się żadne inne produkty.

– Praliny cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów, którzy chętnie obdarowują bliskich słodkościami podczas wyjątkowych dni takich jak walentynki, Dzień Babci czy Dzień Kobiet – mówi Dorota Piwowarska, category manager w firmie Wawel. Według niej takie okazje wpływają na wzrost sprzedaży na rynku pralin, który podlega sezonowości. Konsumenci poszukują wtedy produktów, które wyróżniają się np. opakowaniem idealnym na prezent dla bliskiej osoby. – Na półkach w tym okresie nie powinno zabraknąć kultowych produktów od Wawelu, a więc czekoladek Malaga, Tiki Taki i Kasztanki, które dostępne są w formie bombonierek z oryginalnymi nakładkami okazjonalnymi, eleganckich puszek i zestawów prezentowych z Czekoladą Gorzką 70% cocoa.

Idealnym pomysłem na słodki upominek będą też produkty z nowej eleganckiej linii Collection, czyli serii opartej na ciemnej czekoladzie. W ofercie znajdziemy duże Czekolady w ozdobnych kartonikach: Czarny Las i Piernikową ze śliwką w oryginalnej formie słodkich całusów, a także klasyczne Śliwki w czekoladzie w ozdobnym kartoniku – informuje Dorota Piwowarska. Nowością w portfolio firmy, która również sprawdzi się jako prezent na specjalne okazje, jest Królewskie Mleczko Waniliowe, czyli okrągła pianka w czekoladzie w prezentowym kartoniku.

Iza Budzińska, brand manager Milka, Seasonals & Pralines, Mondelez Polska, poleca bogatą ofertę pralin marki Milka. – Najlepiej sprzedającym się wariantem w portfolio marki są praliny z przesłaniem „I love Milka” dostępne w dwóch wariantach opakowań: w kształcie serca (165 g) oraz prostokątnym (110 g). Praliny w kształcie serduszek z delikatnej czekolady z alpejskiego mleka i nadzieniem z orzechów laskowych od wielu lat są hitem sprzedaży.

Pomysłem na słodki upominek, nie tylko z konkretnej okazji, będzie również pudełko pełne pralinek z przesłaniem „Thank You”, w którym znajdziemy praliny z kakaowym nadzieniem. Opakowanie zawiera 20 pralinek w kształcie czterolistnej koniczyny. Szukając upominku na Dzień Dziadka i Babci, który obchodzimy w styczniu, Polacy chętnie sięgają po praliny Milka Alpejskie Mleczko, które dzięki swojemu bogatemu portfolio smaków (śmietankowe, waniliowe, czekoladowe oraz karmelowe) zachwycą podniebienia naszych najbliższych – opowiada.

PREZENT W INNEJ FORMIE
Ale zakup słodyczy dla bliskiej osoby to niejedyna możliwość podziękowania za czyjąś obecność. Często jesteśmy bowiem nie tylko konsumentami, ale też pracownikami, których codzienny trud warto doceniać nie tylko przy okazji Bożego Narodzenia czy Wielkanocy.

Karolina Karolczak, partnership & procurement director at Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, opowiada, że formą docenienia pracownika przez pracodawcę mogą być np. karty przedpłacowe lub kupony, na tyle uniwersalne i praktyczne, że prawie każdy pracownik będzie mógł wykorzystać je w dowolny sposób i w najbardziej dogodnym dla siebie terminie.

– Większość zatrudnionych docenia upominki otrzymywane od pracodawcy z okazji świąt. Pracownicy często nie spodziewają się za to prezentu z innej okazji. Wręczenie takiego niespodziewanego podarunku potęguje element zaskoczenia i wzbudza cieplejsze uczucia – dodaje.

Przekonuje, że każdy moment jest dobry, aby pokazać pracownikowi, jak ważny i potrzebny jest firmie. –  Doskonałą okazją do obdarowania pracownika mogą być jednak również takie dni jak walentynki, Dzień Kobiet, urodziny czy inne wydarzenia. Warto przy tym zaplanować system motywacyjny. Budowa świadczeń pozapłacowych jest procesem, który powinien być dobrze przemyślany i zaprojektowany – tłumaczy Karolina Karolczak.

Jak często firmy korzystają z takiej formy motywowania pracowników? – W ramach badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” przeprowadziliśmy ponad 1 tys. ankiet z pracownikami firm zatrudniających powyżej 50 pracowników. Z naszych obserwacji wynika, że pracodawcy coraz częściej korzystają z różnych narzędzi motywacyjnych. Jednocześnie na przestrzeni lat miejsce bonów zajęły karty przedpłacone, które są rozwiązaniem nowocześniejszym i wygodniejszym dla obdarowanego. Ten trend w przypadku Sodexo jest widoczny już od wielu lat. Co więcej, benefity w postaci kart podarunkowych dają pracownikom dostęp do promocji i atrakcyjnych ofert przygotowanych specjalnie z myślą o nich – wyjaśnia Karolina Karolczak. 

_________________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

PATRYCJA SIKORSKA, menedżer PR i marketingustrategicznego, TiM
Wino to miłość, pasja i historia zaklęta w butelkach, dlatego budzi w nas tyle pozytywnych emocji i sprawia, że  walentynki są w naszych sercach każdego dnia. Polacy generalnie najchętniej wybierają wina półsłodkie, choć zauważamy również systematyczny wzrost sprzedaży win wytrawnych. Podobne trendy i zachowania konsumentów są widoczne podczas zakupów walentynkowych. Chętnie sięgamy po tzw. pewniaki oraz po rozpoznawalne marki. Z oferty TiM konsumenci najchętniej wybierają portugalskie wina Portada, a także chilijskie marki Cono Sur czy Panul. Dużą popularnością cieszy się linia Oak View, której hasło przewodnie znaczy „miłość
ułatwia klientom podjęcie decyzji o zakupie". Najczęściej poszukujemy win z przedziale cenowym 20-35 zł. Na walentynki polecamy wina z linii Oak View, których strategia komunikacji idealnie pasuje do święta zakochanych. Doskonałym uzupełnieniem romantycznej kolacji będzie linia Portada. Miłośnikom win wytrawnych z Nowego Świata rekomendujemy serie Cono Sur oraz Panul, a także nowości z RPA – Vintales. Buntownicy z natury odnajdą cząstkę siebie w serii Le Grand Noir.

EWELINA ŁUKASIAK, junior communication manager, Stock Polska
Zarówno przy okazji walentynek, jak i Dnia Kobiet najlepiej sprawdzą się alkohole lżejsze od tych, na które stawialiśmy na przełomie grudnia i stycznia. Wybieramy trunki, które są eleganckie, jakościowe oraz atrakcyjne wizualnie, nierzadko stawiając również na alkohole smakowe. Idealną propozycją są wina musujące, jednak szukając propozycji na prezent dla drugiej połówki, warto zwrócić uwagę na alkohole premium – te bardziej jakościowe i ładnie opakowane. Wszystkie te elementy wraz z atrakcyjną ceną tworzą na te wyjątkowe okazje idealną propozycję jak Stock Prosecco Treviso, które teraz dostępne jest z nową, elegancką etykietą. To wytrawne wino musujące – lekki, orzeźwiający trunek, który doskonale pasuje jako aperitif do romantycznej kolacji i jako prezent. Dla tych, którzy jednak gustują w mocniejszych alkoholach o nieoczywistym smaku, interesującą propozycją może okazać się nasza nowa Żołądkowa Kolonialna dostępna w dwóch wariantach smakowych – z Nutą Brandy oraz z Nutą Whiskey – lub Saska Kawa z Nutą Brandy, której doskonale wyważony smak zdobył  uznanie konsumentów.

DOMINIKA IGIELIŃSKA, koordynator komunikacji marketingowej E.Wedel
W E.Wedel od zawsze staramy się, by oferta okazjonalna była atrakcyjna dla konsumenta. Nie tylko pod kątem smaku, ale też warstwy wizualnej. Dzięki temu nasze produkty – szczególnie praliny – w okolicach takich okazji jak Dzień Babci i Dziadka czy walentynki cieszą się ogromną popularnością. Staramy się, by wśród zróżnicowanej oferty każdy znalazł to, co bliskiej mu osobie sprawi największą przyjemność. W tym roku w portfolio E.Wedel po raz pierwszy pojawi się „Pralina dla Ciebie”, która w środku skrywa 12 czekoladowych pralinek w kształcie prezentu. „Wiśnie w alkoholu”, czyli praliny z oryginalnej wedlowskiej czekolady deserowej, w środku których zamknięto owoce wiśni, w tym roku zyskały nową, elegancką obwolutę. Z okazji walentynek w ofercie E.Wedel pojawi się także Ptasie Mleczko dekorowane w serca o smaku waniliowym i Strawberry Shake. Z portfolio pralin dużym zainteresowaniem cieszą się także puszka „Serce” – jeden z naszych kultowych już produktów, wypełniona delikatnymi czekoladkami z nadzieniem o smaku m.in. marcepanu, migdałów czy karmelu.

MARIUSZ JAROSZEWSKI, kierownik działu zarządzania kategorią Colian
Wybierając praliny na prezent dla bliskiej osoby, konsumenci kierują się przede wszystkim zaufaniem do sprawdzonej marki, która stanowi gwarancję wysokiej jakości i doskonałego smaku. Przykuwające uwagę opakowanie zawsze wpływa na wybór produktu – zarówno to dedykowane na specjalną okazję, jak i standardowe, o uniwersalnym charakterze. Liczy się estetyka, atrakcyjność wizualna i ogólne wrażenie produktu premium. Dlatego w naszej ofercie przygotowywanej na sezonowe święta wypadające w pierwszym kwartale roku oferujemy produkty z edycji limitowanej i sprzedażowe hity Solidarności w standardowej odsłonie. Rynkowym bestsellerem jest Śliwka Nałęczowska w różnych formatach (190 g sztabka, 300 g bombonierka).
Dobrze sprzedaje się także Złota Wiśnia (190 g i 306 g) teraz dostępna w opakowaniach z nową grafiką. Specjalnie z myślą o Dniu Babci i Dniu Dziadka przygotowaliśmy limitowane edycje nadziewanych pralin – Czekoladowe Tajemnice i L’Amour w pięknych okazjonalnych nakładkach z komunikatem „Dziękuję Ci!”. Wszystkie wymienione produkty zostaną wyeksponowane na specjalnych standach, które trafią do punktów sprzedaży w styczniu. Z myślą o walentynkach i Dniu Kobiet w lutym w punktach kanału tradycyjnego ustawimy dodatkowe ekspozytory z wyborem pralin Solidarności w sztabkach (gramatura ok. 190 g), w tym Złoty Orzech w nowej graficznej odsłonie.

MAGDALENA SŁOMCZEWSKA-KLIMIUK, product portfolio manager ETi w Polsce
Słodycze to kategoria odnotowująca sezonowość, jej sprzedaż zdecydowanie wzrasta w ważniejszych momentach w roku. Na rynku produktów czekoladowych co roku szczególnie wyróżniają się dwa okresy, w których branża odnotowuje największe wzrosty – Boże Narodzenie oraz Wielkanoc. Z naszych obserwacji wynika, że zainteresowanie konsumentów rośnie również w okolicach mniejszych świąt takich jak walentynki czy Dzień Babci i Dziadka, które chętnie celebrowane są czekoladowymi przysmakami. Na specjalne okazje konsumenci najchętniej sięgają po produkty premium. Odpowiedzią ETi na ten trend jest jedna z nowości w naszym portfolio – tabliczki czekoladowe Dare dostępne w unikatowych połączeniach ciemnej czekolady z całymi pistacjami lub słodką pomarańczą i migdałami. Do wyboru są też dwa warianty tabliczek bez dodatków – z 54-procentową i 70-procentową zawartością najlepszego kakao. Czekolady są dostępne w 70-gramowych porcjach, a dzięki eleganckiej, ciemnej szacie graficznej opakowania doskonale sprawdzą się jako podarunek dla bliskiej osoby.

Ilona Mrozowska 3498 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.