Królowie mrozu

Zima to świetny czas dla sprzedaży niemal wszystkich mrożonek.

Mniejsza dostępność świeżych warzyw i ich wysokie – a w tym roku nawet wyjątkowo wysokie – ceny zachęcają konsumentów do zakupu ich mrożonych odpowiedników. Podobnie jest z owocami, zwłaszcza takimi jak truskawki, wiśnie czy maliny. Z kolei niskie temperatury skłaniają do sięgania po szybkie w przygotowaniu i rozgrzewające mrożone zupy czy sycące dania mączne.

– Polacy kupują coraz więcej warzyw mrożonych i, co ważne, są skłonni wydawać na nie większe kwoty niż rok temu – mówi Joanna Mostył, product manager w firmie Bonduelle. – Wartość kategorii rośnie bowiem szybciej niż jej wielkość, co wynika zarówno ze wzrostu cen podstawowych produktów, jak również z rosnącego popytu na produkty z wartością dodaną – zauważa.

Oznacza to, że dania gotowe, warzywa na patelnię i zupy zyskują przewagę nad warzywami mono i miksami, czyli prostymi składnikami. Przejawiają też mniejszą sezonowość, zatem warto je zatrzymać w bonecie również wiosną i latem.

– Warzywa stanowią około 30% wszystkich mrożonek, pizza ma niespełna 20% udziału w rynku mrożonek, podobnie jak mrożone dania gotowe. Warto zauważyć, że frytki odpowiadają za ok. 10% udziałów wartościowych kategorii mrożonek. Mrożone dania mączne są kategorią stosunkowo mocno powiązaną ze sklepami małoformatowymi do 300 mkw. – mówi dr Magdalena Wilgatek, analityk danych sprzedażowych z CMR.

Według danych tej agencji badawczej spośród mrożonych dań mącznych blisko połowę wartości sprzedaży generują pierogi, i to zarówno w sklepach małoformatowych do 300 mkw., jak i w sklepach detalicznych do 2500 mkw. Za nimi są pyzy, które odpowiadają za blisko 30% sprzedaży, a kluski i uszka razem – za ok. 20% kategorii mrożonek mącznych. Najmniejszy udział w tej kategorii mają knedle i kopytka.

– Kategoria poza uszkami mrożonymi charakteryzuje się dość stabilnym trendem sprzedaży. Sprzedaż wolumenowa uszek jest silnie sezonowa i w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia znacznie wzrasta – mówi Magdalena Wilgatek. – Sprzedaż pierogów również wzrasta w okresie świąt, zaś maleje nieco w okresie wakacyjnym – dodaje.

Wśród produktów mrożonych mącznych najszerzej dostępne są pierogi oraz pyzy, które występują odpowiednio w ośmiu i siedmiu sklepach małoformatowych na każde 10 oferujących tę kategorię.

– Głównymi graczami na polskim rynku w sklepach małoformatowych wśród mrożonek mącznych są Jawo i Iglotex – informuje analityczka CMR. – Jednak sprzedaż mrożonych dań mącznych jest dość mocno zregionalizowana.

W Polsce centralnej większe znaczenie niż w pozostałej części kraju mają pyzy mrożone, a na południu i na wschodzie Polski większe znaczenie w wartości sprzedaży mają uszka. Na południu konsumenci chętniej sięgają również po kluski mrożone – dodaje.

Producenci w okresie jesienno-zimowym obserwują także zwiększony popyt konsumentów na mrożone dania na patelnię oraz ryby. Z badań przeprowadzonych przez Frostę wynika, że co najmniej raz w tygodniu na zakup ryb decyduje się 43% wszystkich kupujących mrożone produkty spożywcze. – Wśród produktów cieszących się największym zainteresowaniem są Mexican Chicken, Noodles and Chicken i Ryba z pieca z brokułami. Mocną pozycją w ofercie Frosty są także dania wegetariańskie i wegańskie – mówi Paweł Wojciechowski, członek zarządu, dyrektor handlowy na Polskę i Europę Centralną Frosty. – W styczniu rozpoczęła się kampania TV i online „Mówimy jak jest”, w której konsekwentnie komunikujemy, że zgodnie z polityką 100% naturalnego smaku w produktach Frosty nie ma barwników, aromatów ani wzmacniaczy smaku – zapewnia.

_____________________________________________________________________________________________________________________

NASI EKSPERCI

JOANNA MOSTYŁ, product manager, Bonduelle Polska
Wzrost zainteresowania konsumentów żywnością roślinną w połączeniu z benefitami typowymi dla mrożonej żywności skutkują wzrostem wielkości rynku mrożonek warzywnych, który przekroczył 100 tys. ton. Konsumenci wybierający gotowe rozwiązania są coraz mniej skłonni do kompromisu i oczekują czystej etykiety i prostego składu. Jesienią 2019 r. firma Bonduelle wzbogaciła swoją ofertę o 4 nowe produkty, które wpisują się w aktualne trendy konsumenckie i kierunki rozwoju kategorii. Linia mrożonek Bonduelle Kaszetka to smaczne i sycące kompozycje warzyw i kaszy, z których w 6-8 minut można przygotować gotowy posiłek. Miksy na patelnię: Kaszetkę z fasolką oraz Kaszetkę z dynią wystarczy podgrzać i doprawić. Wzbogacone ulubionymi dodatkami sprawdzą się jako baza dania na ciepło, a po wystudzeniu również jako baza do sałatki. Z kolei dania Kaszetka z kaszą i sosem – warianty z batatami i z jarmużem – stanowią ofertę dla osób szukających gotowego, już doprawionego posiłku dla jednej osoby.

MAREK ROGOŻA, dyrektor marketingu, Iglotex
W styczniu miejsce uszek, zupy grzybowej oraz pierogów z kapustą i grzybami zwyczajowo zajmują takie hity jak pyzy z mięsem, pierogi z mięsem, warzywa na patelnię, ale też pizza i frytki. Na szczególną uwagę zasługuje segment zup mrożonych. Oferta marki Proste Historie w tej kategorii jest najszersza spośród wszystkich marek dostępnych na polskim rynku. Oferujemy zupy mrożone w 19 odmianach, począwszy od klasyków takich jak zupa wiosenna czy kalafiorowa poprzez lekkie i modne zupy kremy, skończywszy na pożywnych jak grochówka czy fasolowa. Warto mieć w ofercie detalicznej krupnik polski z kaszą jęczmienną Proste Historie polecany przez Tomasza Karolaka w najnowszej odsłonie kampanii telewizyjnej, która rozpoczęła się 1 stycznia i potrwa niemal cały kwartał. W ostatnim czasie wprowadziliśmy do oferty niezwykle ciekawą, innowacyjną zupę nawiązującą do smaków polskich regionów – Kartoflankę Kociewską z golcami. Wyniki sprzedaży tego produktu pokazują, że warto inwestować w rozwój ciekawych, wartościowych produktów z dobrym składem.

Magdalena Weiss 2315 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }