Ferrero na czele rankingu WWF

Producent Nutelli i Kinder Bueno zdobył najwięcej punktów w zestawieniu WWF, które ma promować wykorzystywanie oleju palmowego wyłącznie ze zrównoważonych źródeł.

Z wynikiem 21,5 punktów na 22, Ferrero wyprzedził 172 inne firmy, w tym największych światowych detalistów, producentów dóbr konsumpcyjnych i firmy gastronomiczne. Wywodząca się z Włoch firma została doceniona za wysiłki zmierzające do rozwiązania problemu wylesiania na obszarach tropikalnych oraz za przejrzystość łańcucha dostaw. Według badań z 2019 r. 204 000 ton oleju palmowego wykorzystanego przez Ferrero pochodziło ze zrównoważonych upraw.

– Olej palmowy, podobnie jak inne oleje, ma wiele właściwości zdrowotnych i jako tłuszcz jest niezbędnym elementem zrównoważonej diety. W swoim składzie zawiera aż 50% nienasyconych kwasów tłuszczowych, a poza tym wiele cennych witamin i związków – pisze WWF na swoich stronach www. – Jak podaje raport Frost & Sullivan, aż 78% polskich konsumentów unika oleju palmowego ze względów zdrowotnych. Niepotrzebnie! Szkodliwa dla zdrowia może być jego wersja utwardzona, ale ze względu na swoje właściwości i półstałą konsystencję jego utwardzanie nie jest potrzebne – tłumaczy fundacja.

Niemieccy detaliści Edeka i Kaufland zajęli drugie i trzecie miejsce w rankingu, odpowiednio otrzymując 19,8 i 19,3 punktu. W czołowej dziesiątce znalazły się również L’Oréal (który uzyskał wynik 19,3); Ikea (19); Marks & Spencer (18,8); Bahlsen (18,5); Aldi Süd (18,3); niemiecka sieć drogerii dm-drogerie markt (18) oraz The Co-operative Group (18).

Średnia ocena wyniosła 12,6 punktu na 22. Punktację powyżej tego wyniku zgromadziły m.in. Mars, Nestle, Rossmann, Danone, Tesco czy Aldi Nord.

Na drugim końcu skali znalazło się jednak sporo firm, które zrobiły niewiele lub nie zrobiły nic, aby zapewnić zrównoważony rozwój własnego łańcucha dostaw lub promować go w branży oleju palmowego.

Trzy czwarte firm zadeklarowało publiczne zobowiązanie do pozyskiwania w 100% certyfikowanego przez RSPO zrównoważonego oleju palmowego (CSPO), a dwie trzecia miało to zrobić do końca 2020 roku.

Jak również wykazano w badaniu, mniej niż jedna trzecia firm zwiększa swój wpływ na łańcuch dostaw, pociągając swoich dostawców do odpowiedzialności za korzystanie ze zrównoważonych upraw oleju palmowego. Tylko 50 z 173 firm wymaga identyfikowalności co najmniej olejarni palmowej, a 18 firm śledzi olej palmowy zarówno aż do plantacji.

Olej palmowy odpowiada za 40% światowego zużycia oleju roślinnego i ponad 60% oleju roślinnego. Szacuje się, że 19% światowej produkcji oleju palmowego posiada certyfikat RSPO.

Według szacunków globalny popyt na olej palmowy wzrośnie z 76 mln ton w 2019 r. do 264 mln 447 milionów ton do 2050 r.

Magdalena Weiss 2420 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.