Carrefour zadowolony z polskiego rynku, wciąż w niego inwestuje

Dobre wyniki sprzedaży w IV kwartale 2019 r. sprawiły, że największa sieć Europy spodziewa się zysku operacyjnego wyższego o niemal 150 mln euro niż rok wcześniej. Polska jednym z lepszych rynków w grupie i tu planowane są inwestycje, tym razem w produkcję.

Ostatni kwartał roku był dla francuskiego giganta udany, głównie dzięki mocnemu wzrostowi sprzedaży w Brazylii, gdzie obroty zwiększyły się na porównywalnej powierzchni o 7,6%.

Natomiast negatywnie odbiły się na jego wynikach strajki w sieci hipermarketów we Francji, gdzie odnotowano spadek sprzedaży o 0,9%, podobnie jak w trzecim kwartale. Sam kanał największych sklepów zmniejszył obroty o 3,4%, za to pozytywnie rozwijała się działalność supermarketów i sklepów convenience.

W Polsce sprzedaż Carrefoura na porównywalnej powierzchni wzrosła w całym 2019 r. o 4,9% do 2,2 mld euro, co jest najwyższą dynamiką na europejskich rynkach grupy. Szybciej obroty rosły tylko w Brazylii i Argentynie.

To dlatego Carrefour Polska przyspiesza inwestycje - między innymi w rozwój centrów produkcji, czyli mini zakładów wytwarzających pieczywo, wędliny i mięsa wędzone oraz ryby wędzone, które zlokalizowane są na terenie hipermarketów Carrefour. Celem jest zwiększenie konkurencyjności największych sklepów należących do sieci w Polsce oraz wzmocnienie ich roli na lokalnym rynku handlowym, rozwój wysokojakościowej produkcji pod marką własną, a także zaoferowanie jej w jak największej liczbie sklepów w ramach lokalnego modelu omnikanałowego.

Pierwszym rodzajem centrów produkcji są Nasze Wędzarnie. Obecnie w Polsce działa jedna wędzarnia centralna, która przez magazyn Carrefoura zaopatruje około 160 sklepów, a także 16 regionalnych centrów produkcji zlokalizowanych w hipermarketach Carrefour, które zaopatrują sklepy w najbliższej okolicy. Dodatkowo, w ramach tego systemu działa 8 mini centrów, które zajmują się ostatnim etapem przygotowania wędlin – wędzeniem i parzeniem.

Drugim z wdrażanych przez Carrefour centrów produkcyjnych są piekarnie, w których codziennie pod logo „Nasza Piekarnia” przygotowywane jest od podstaw i wypiekane 13 rodzajów pieczywa: 6 rodzajów bułek, 4 rodzaje chlebów, a także cebularze i bułkę tartą. Centra piekarnicze działają obecnie w 10 największych hipermarketach Carrefour w Warszawie (3 centra), Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Lublinie i Gdańsku. Łącznie zaopatrują one 60 najbliższych supermarketów i sklepów osiedlowych, a także sklep internetowy Carrefour w Warszawie, Katowicach i Krakowie.

Trzecim rodzajem centrów produkcji Carrefour jest wędzarnia ryb. Testowa wędzarnia ryb Carrefour została uruchomiona w Łodzi i zaopatruje łącznie 10 hiper- i supermarketów oraz sklepów convenience w tym regionie. W ramach pierwszego etapu testu przygotowuje ona 4 rodzaje ryb wędzonych: tusze makreli, trewala, dorsza, a także całego śledzia. Na miejscu w sklepie odbywa się proces wędzenia.

W całym 2019 r. detalista spodziewa się zysku operacyjnego w stałych kursach walutowych na poziomie prawie 2,1 miliarda euro, co oznacza wzrost o 145 milionów euro (+7.4%).

– Rok 2019 był dla naszej grupy kamieniem milowym. Carrefour odnotował trwały, przekładający się na zysk wzrost sprzedaży. Nasz plan transformacji przynosi owoce – skomentował prezes grupy Alexandre Bompard.

W samym IV kwartale sprzedaż wyniosła 21,74 miliardów euro, zgodnie z oczekiwaniami. Na porównywalnej powierzchni (LfL) była wyższa od tej z analogicznego okresu poprzedniego roku o 3,1%, podobnie jak w całym roku. Całoroczna sprzedaż przekroczyła 80,7 mld euro.

Pełny roczny raport finansowy detalista przedstawi 27 lutego.

 

Magdalena Weiss 2714 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.