Mania chrupania

Konsumenci pokochali słone przekąski. Spożycie chipsów, chrupek i prażynek ciągle rośnie.

To dobra wiadomość dla właścicieli sklepów. Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że 12 miesięcy między październikiem 2018 a wrześniem 2019 r. było dla tego rynku korzystnym okresem.

Czas chipsów
– Kategoria, głównie dzięki wyższej cenie, zanotowała prawie 10-proc. wzrost wartości w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim – mówi Rafał Szwalbe, analityk w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo częściej kupowało słone przekąski, co przy stałym poziomie liczby nabywców oraz wielkości koszyka skutkowało 2,5-proc. wzrostem kupionego i przyniesionego do domu wolumenu. Do wzrostu kategorii najbardziej przyczyniły się największe podkategorie – chipsy, chrupki i prażynki, których kupiony wolumen w ujęciu absolutnym zwiększył się w największym stopniu – dodaje.

Kategoria, w skład której wchodzą chipsy, chrupki, popcorn, paluszki, precelki, słone orzeszki, krakersy, prażynki i bruschetty rośnie niezmiennie od czterech lat. Udziały poszczególnych rodzajów przegryzek pozostają stabilne z wyjątkiem zyskujących na znaczeniu chipsów, które odbierają konsumentów paluszkom.

– W analizowanym okresie ponad 90% gospodarstw domowych chociaż raz kupiło słoną przekąskę, więc różnice między grupami nabywców a populacją są niewielkie. Widać delikatną nadreprezentację rodzin oraz gospodarstw mieszkających na wsi – informuje analityk GfK Polonia. – Ekstrapolując obserwowane od 2011 r. trendy, można spodziewać się, że wielkość rynku słonych przekąsek będzie przez najbliżej dwa lata rosnąć rok do roku w tempie odpowiednio 2,5% i 2,3% – prognozuje.

Czas bakalii
Najbliższe tygodnie to ważne momenty dla przekąsek w handlu. Oprócz tych tradycyjnie pojmowanych, mamy tu też wysyp możliwości związanych z różnorakimi bakaliami. Jakub Ziemkowski, terenowy kierownik sprzedaży w VOG, przypomina, że karnawał to okres wzmożonej zabawy i organizacji przyjęć, nie tylko w restauracjach czy pubach, ale również w domowym zaciszu. – Jest to czas, kiedy suto zastawione, świąteczne stoły ustępują lekkim przekąskom pozwalającym na zabawę i tańce do białego rana. Konsumenci coraz częściej stawiają na drobne słone przekąski, np. różnego rodzaju orzechy i ziarna, które stanowią doskonałą alternatywę dla dań wymagających żmudnych przygotowań – mówi Jakub Ziemkowski.

Za ich przewagą przemawia nie tylko brak konieczności obróbki, podzielność i czystość konsumpcji. – To również duża zawartość cennych składników odżywczych, a ludzie coraz częściej szukają zdrowych przekąsek i świadomie wybierają produkty naturalne, nieprzetworzone. Tendencję tę doskonale odzwierciedla sprzedaż w tym segmencie produktowym, która w okresie okołokarnawałowym wzrasta o ok. 20% na rzecz różnorodnych mieszanek ziaren i orzechów, czy to w wersji sauté, czy też prażonej lub solonej. Sugerujemy więc detalistom mocniejszą ekspozycję tego asortymentu w czasie karnawału, wykorzystując do tego standy i wystawki, aby produkty były łatwo zauważalne, a konsumenci bez trudu mogli znaleźć to, czego szukają – dodaje Ziemkowski.

Grzegorz Sobociński, kierownik biura zarządu i marketingu Helio, zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt – w czasie świąteczno-karnawałowym gros osób zmaga się z noworocznymi postanowieniami poprawy. – A przecież, jak wskazują badania, co drugi z nas ma wyrzuty sumienia po zjedzeniu niezdrowej przekąski, a co czwarty chowa się przed przyjaciółmi, podjadając tuczące łakocie. Choć lubimy słodycze, coraz chętniej sięgamy po zdrowsze alternatywy takie jak bakalie, które są zdrowe, dostarczają energii, a przy okazji zaspokajają ochotę na coś słodkiego – mówi Sobociński.

Dlatego poleca nową linię Bakaliowe kieszonkowe Helio. – To kwintesencja konsumenckich potrzeb w tej kategorii – smacznie, zdrowo, modnie, poręcznie i na każdą kieszeń. Bakaliowe kieszonkowe to bowiem linia 9 produktów w stylowych, „jeansowych” opakowaniach przełamujących schematy, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie – dodaje Sobociński.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

BARTŁOMIEJ KUBACKI, senior sales activation manager w PepsiCo

O tej porze roku obserwujemy nawet dwucyfrowe wzrosty sprzedaży słonych przekąsek. Konsumenci dzielą się na tradycjonalistów sięgających po sprawdzone produkty, wśród których od lat prym wiodą chipsy Lay’s o smaku papryki i zielonej cebulki.  W tym czasie kupujący wybierają jednak większe opakowania, aby móc dzielić się przekąską z towarzyszami karnawałowych zabaw. Obok zwiększonej sprzedaży bestsellerów obserwujemy także inny trend – poszukiwanie nowości, bardziej wyszukanych smaków i limitowanych edycji.
Jak co roku w tym okresie przygotowaliśmy dla naszych klientów nowe smaki przekąsek, które będą w sprzedaży tylko przez parę tygodni. Dodatkowo u wybranych partnerów handlowych można kupić nasze produkty w specjalnych, dedykowanych, zimowych opakowaniach. Zadbaliśmy również o wsparcie naszych kampanii w mediach oraz sklepach, a także atrakcyjne promocje wszystkich kategorii przekąskowych – chipsów ziemniaczanych Lay’s, chrupek Cheetos oraz tortilla chips Doritos. Warto również pomóc klientowi w odszukaniu słonych przekąsek w sklepie i zwiększyć liczbę dodatkowych lokalizacji – oprócz standardowej półki przekąski warto wyeksponować przy napojach gazowanych, alkoholu i oczywiście – dla zapominalskich – przy kasie.

IZABELA PIASNA, kierownik ds. marketingu handlowego Lorenz Bahlsen Snack-World

Słone przekąski to kategoria stricte impulsowa, ale przed sylwestrem i w okresie karnawału wybrane rodzaje słonych przekąsek mogą pojawić się na listach zakupowych. Im bogatsza i atrakcyjniejsza oferta snaków w sklepie, tym większa szansa, że koszyk zakupowy wzrośnie. Z portfolio Lorenza na ten okres roku rekomendujemy dodatkową ekspozycję takich produktów z naszego portfolio, które idealnie wpisują się w okazję zabawy. Są to nasze wszystkie chipsy Crunchips – zgodnie z ideą „Jest Crunchips, jest impreza”, w tym szczególnie nasze nowości z linii Crunchips WOW. Na większe spotkania przydadzą się duże gramatury, tzw. party-paki Crunchips 200 g, w najpopularniejszych wariantach smakowych (Chakalaka, Papryka, Ser-cebula).
W sklepach warto również dobrze wyeksponować orzechy, zarówno solone (np. w wygodnej puszce Orzeszki Ziemne solone Lorenz 140 g), jak i orzechy w panierce – i tu naszym wielkim hitem są orzeszki NicNac’s. Nie możemy zapominać o naszym klasyku od zawsze sprawdzającym się na imprezach – Paluszkach Lajkonik 300 g oraz paluszkach smakowych.

Magdalena Weiss 2714 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.