POHiD: nie dla podatku cukrowego

Podatek cukrowy niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji, zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i konsumentów - pisze Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji do ministra zdrowia.

POHiD przedstawił w liście swoje negatywne stanowisko odnośnie do kształtu projektu ustawy, mającego ograniczyć zawartość cukru w napojach, spożycie alkoholu w małych pojemnościach, tzw. małpkach i reklam suplementów diety. Chodzi zarówno o poddanie opłatom substancji słodzących zastępujących cukier, jak i samą ideę wprowadzenia opłaty zamiast edukowania konsumentów.

Zaproponowany kształt opłat, oparty na ilości substancji słodzących w produkcie i objęcie nim tzw. słodzików, podważa dotychczasowe działania branży handlowej i producentów w zakresie reformulacji produktów – piszą przedstawiciele sieci handlowych zrzeszonych w organizacji. – Działania na rzecz obniżenia kaloryczności produktów opierały się dotąd na obniżaniu zawartości m.in. cukru poprzez zastępowanie go substancjami słodzącymi o mniejszej kaloryczności, przy zachowaniu pożądanego smaku produktu. Objęcie zamienników cukru opłatą – z punktu widzenia konsumenta kierującego się nadal głównie ceną w swoich wyborach – doprowadzi do znaczącego zmniejszenia się popytu na produkty light – czytamy w liście przekazanym 13 stycznia ministrowi zdrowia Łukaszowi Szumowskiemu.

– Nowe opłaty od napojów zawierających cukier, od tzw. małpek czy od reklamy suplementów diety, przy wątpliwych skutkach prozdrowotnych, niosą za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla polskich konsumentów i przedsiębiorców i będą źródłem dodatkowego impulsu inflacyjnego – podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – POHiD postuluje pozostawienie swobody wyboru produktów konsumentom, a producentom dobrowolności w zakresie określania składu produktów. Państwo – kierując się troską o zdrowie swoich obywateli – powinno zaniechać realizacji celu fiskalnego, a raczej skoncentrować się na edukowaniu społeczeństwa i promowaniu zdrowej diety i aktywnego trybu życia – dodaje Renata Juszkiewicz.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2420 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.