Przekąski na karnawałowy stół

Długie zimowe wieczory i niskie temperatury w karnawale sprzyjają spotkaniom towarzyskim. Na nich świetnie sprawdzą się gotowe do spożycia wędliny i przekąski serowe.

Kabanosy, minikabanosy, plastrowane suche kiełbasy czy chipsy z salami, sery żółte o różnych smakach, pleśniowe czy sałatkowe to idealne produkty do szybkiego przygotowania poczęstunku. Producenci, dostrzegając u konsumentów potrzebę wygody, prześcigają się w oferowaniu nowych form i smaków w tych dwóch grupach asortymentowych.

Dla dużych i małych
Jak podaje CMR, przekąski mięsne i kabanosy w 2018 r. oferowane były średnio w blisko połowie sklepów małoformatowych do 300 mkw., choć znacznie częściej na półce sklepowej można było znaleźć kabanosy niż przekąski z mięsa. W 2018 r. w typowym sklepie małoformatowym znajdowały się średnio cztery rodzaje kabanosów i dwa rodzaje przekąsek mięsnych. Wynika to zapewne ze znacznie dłuższej obecności na rynku kabanosów niż stosunkowo nowego segmentu przekąsek. I tu jednak spotkać można coraz większą różnorodność: są to suszone plasterki kiełbasy (chipsy) lub płatki lub paski mięsa z różnymi przyprawami i dodatkami, minikiełbaski i paluszki kabanosowe, których nie trzeba kroić, także w wersji dla najmłodszych, a także zestawy kilku różnych rodzajów plastrowanych wędlin.

Wartość sprzedaży kategorii kabanosów i przekąsek mięsnych w sklepach małoformatowych w 2018 r. w porównaniu z wcześniejszym rokiem zwiększyła się zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym.

– Liderem sprzedaży kabanosów i przekąsek mięsnych w grudniu 2018 r. był Tarczyński, za nim uplasowali się Sokołów i Animex. W grudniu 2018 r. tych trzech producentów odpowiadało za ok. 90% udziałów wartości sprzedaży przekąsek mięsnych i kabanosów – informuje Katarzyna Cieślik z CMR. – Klienci sklepów małoformatowych w grudniu 2018 r. najchętniej kupowali Kabanosy Drobiowe, Kabanosy Exclusive Wieprzowe i Kabanosy Drobiowe Extra od firmy Tarczyński. Najczęściej wybierane kabanosy lub przekąski mięsne pakowane były po 120 g i 100 g – dodaje.

Wskazuje także, że w grudniu 2018 klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgali także po produkty marek  własnych. Średnia wartość transakcji zakupu produktów z kategorii przekąsek mięsnych w grudniu 2018 wynosiła ok. 6 zł, a kabanosów ok. 6,5 zł. W tym okresie klienci kupowali przeciętnie jedno opakowanie podczas zakupów.

Wygoda i moda
Z przekąskami serowymi jest o tyle łatwiej, że sery twarde i pleśniowe z definicji nadają się na deskę serów bez dodatkowego porcjowania, kremowymi można zastąpić dipy i tylko te do sałatek i koreczków wymagają mniejszej formy, co producenci skrzętnie wykorzystują, proponując konsumentom porcjowane lub formowane w minikulki sery wędzone i śródziemnomorskie z różnorodnymi dodatkami, a także przekąski w formie wstążek serowych, miniserków wędzonych czy paluszków serowych. Te ostatnie, choć głównie produkowane z myślą o przekąsce „on the go”, znakomicie wpiszą się także w towarzyskie imprezy, które konsumenci mogą przygotować bez straty czasu i bez wysiłku.

Warto zaopatrzyć się także w bardzo modne ostatnio sery regionalne, a także produkty z mleka koziego i owczego oraz pozbawione laktozy.

Nowością na rynku są łączone przekąski mięsno-serowe oferowane przez zakłady mięsne i mleczarskie w kooperacji. Na razie dostępne są: paluszek serowy z kabanosem w kilku smakach oraz miks przekąsek mięsnych i serowych przeznaczony specjalnie na spotkania w gronie przyjaciół.

Eksperymenty i tradycja
Jak producenci przekąsek i mięsnych, i serowych zapatrują się na końcówkę roku i początek kolejnego?

– Przekąski mięsne są ważnym segmentem w ofercie i sprzedaży Animexu. Karnawał i sylwester to czas, kiedy tego typu produkty stają się popularne i często wybierane przez konsumentów. W tym okresie sprzedaż kabanosów, chipsów, minikiełbasek i tego typu przekąsek może wzrosnąć o dziesięć procent. Z oferty Animexu z tego segmentu najlepiej sprzedają się kabanosy Krakus 180 g – mówi Andrzej Pawelczak, dyrektor ds. PR, Animex Foods.

Animex standardowo wspiera sprzedażowo swoje kategorie i planuje nowości rynkowe, ale aktualnie nie komunikuje na zewnątrz tych działań.

– Natomiast detalista może wesprzeć sprzedaż przekąsek mięsnych poprzez dodatkową ekspozycję, np. dedykowane standy – dodaje Andrzej Pawelczak.

Do deski wędlin pasuje deska serów. Joanna Larysz-Gellert, key account manager w firmie Temar przyznaje, że to sery nadające się do przygotowania takiej deski cieszą się w okresie sylwestra dużą popularnością.

– Warto kupować oryginalne i znane marki produkowane w kraju pochodzenia, np. we Francji, Włoszech, w Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Temar jako firma z 30-letnim doświadczeniem w dziedzinie importu i dystrybucji serów ma w ofercie najszerszy asortyment produktów nadających się do stworzenia deski serów: od półtwardych/ twardych holenderskich: Goudy, Mimolette, Maasdama czy Cherrette poprzez włoskie Parmigiano, Grana Padano, szwajcarskie Emmentaler i Gruyère, francuskie sery miękkie Brie, Fourme d’Ambert, Roquefort, niemieckie z przerostem pleśni Cambozole, dor blu oraz Rougette ze skórką pomarańczową aż po hiszpańskie Iberico, Manchego, Cabre, brytyjskie oraz irlandzkie Cheddary, w okresie bożonarodzeniowym i sylwestrowo-karnawałowym także w wersji z dodatkami: chili, czarnym pieprzem, karmelizowaną cebulką oraz Wensleydale z żurawiną – wylicza Joanna Larysz-Gellert.

Dodaje, że dużą popularnością w okresie sylwestrowym cieszą się też sery sałatkowe pozwalające przygotować niezbędną przekąskę imprezową. Tu Temar w swojej ofercie proponuje gamę serów sałatkowych Sirtakis z mleka krowiego, owczego i koziego, jak również oryginalną grecką Fetę i Manouri oraz cypryjskie Halloumi.

Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol w Grajewie zwraca uwagę, że Polacy coraz chętniej sięgają po sery, lubią eksperymentować z bogactwem asortymentu i odkrywać nowe smaki.

– Coraz częściej potrafimy docenić intensywny smak i aromat wynikający z długiego i tradycyjnego dojrzewania jak w serze Gouda i Ementaler pod marką Senator czy sera twardego Jantar. Chętnie sięgamy też po smakowe odmiany swoich ulubionych gatunków serów i w ten trend doskonale wpisuje się gouda z pieprzem i z ziołami z Mlekpolu – mówi Małgorzata Cebelińska.

Największą popularnością wśród konsumentów serów Mlekpolu cieszą się gouda, edam, Królewski z Kolna czy charakterystyczny w smaku i strukturze ser salami.

– Dużym sukcesem sprzedażowym jest delikatny i niezwykle smaczny ser Złoty Mazur oraz wszelkie odmiany serów wędzonych z Roladą Ustrzycką na czele. Natomiast liderem wzrostu jest oczywiście ser mozzarella. Innowacje w zakresie przekąsek powodują, że konsumenci nauczyli się wielu zastosowań kulinarnych sera mozzarella, stąd coraz szersza oferta gotowych do użycia plastrów, porcji czy też wiórków – opowiada Małgorzata Cebelińska.

Andrzej Chomyszczak, wiceprezes ds. handlu i marketingu w OSM Łowicz dodaje, że po sery dojrzewające konsumenci sięgają często właśnie w okresie sylwestrowym oraz karnawale.

– W okresie tym, poza bezkonkurencyjnymi na polskich stołach serami typu holenderskiego – Goudą i Edamskim – swój moment mają sery bardziej wyraziste w smaku typu szwajcarskiego, a także sery wędzone. Dla konsumentów w karnawale dużą rolę odgrywa wygodne opakowanie. Ważne jest to, aby zakupiony produkt mógł być błyskawicznie wykorzystany do przygotowania przekąski lub podany bezpośrednio na stół – mówi Andrzej Chomyszczak.

Z oferty OSM Łowicz poleca na ten czas w roku Ser Księżak – typu szwajcarskiego, dostępny w plastrach w wygodnym opakowaniu typu koperta oraz w formie porcji i bloku.

– Dzięki bogatemu oczkowaniu świetnie prezentuje się na karnawałowym stole. Ciekawym produktem z naszej oferty są również sery mierzwione – pokrojone w równe, cieniutkie plasterki, trzy razy cieńsze niż standardowe. Dzięki temu świetnie sprawdzają się w zapiekankach czy jako element dekoracyjny na stole – opowiada Andrzej Chomyszczak.

ZDANIEM PRODUCENTÓW

JACEK WYRZYKIEWICZ, PR & marketing services manager, Hochland Polska
Sprzedaż serów w okresie przedsylwestrowym oraz w karnawale każdorazowo wzrasta w porównaniu z resztą  roku. Hochland przygotował nowe propozycje dla fanów gotowania kultowych dań na ciepło w domowym zaciszu. Z kolei sery Almette są naszym hitem, notują dwucyfrowe wzrosty zarówno wartościowo, jak i wolumenowo. W ostatnim czasie coraz mocniej komunikujemy kulinarne możliwości wykorzystania naszych serów kremowych. Współpracujemy z wieloma influencerami kulinarnymi, nakręciliśmy filmy z Noizzem, opublikowaliśmy wiele przepisów na naszej stronie WWW i w mediach społecznościowych. Współpracujemy z Damianem Kordasem, zwycięzcą IV edycji programu „MasterChef”. W ramach serii #PyszneInspiracje przygotowuje on serię przepisów, w których głównym bohaterem są właśnie sery kremowe. Z kolei sery pleśniowe Valbon znajdujące się w ofercie Hochland od lat mają swoje stałe grono fanów. Do najbardziej lubianych serów pleśniowych Polaków należą camembert i brie.

DARIUSZ SAPIŃSKI, prezes zarządu Grupy Mlekovita
W okresie przedsylwestrowym oraz w karnawale obserwujemy zwiększone zainteresowanie przekąskami, w tym takimi, które można zaserwować w formie deski serów. Mlekovita oferuje klientom szeroki wybór takich przysmaków. Polecamy m.in. sery pleśniowe la Polle: Camembert, Brie oraz Bleu, popularny ser Sokół, ser Polskiz dziurami czy sery długodojrzewające z linii Diamenty Konesera: Tylżycki Old, Gouda Old, Księżan Old, Cheddar Old czy Mazdamer Old. Do przygotowania przekąsek czy dipów doskonale sprawdzą się też ser Favita czy Wypasione serki śmietankowe w już 6 wariantach smakowych. Deskę serów świetnie uzupełnią również sery wędzone, ekologiczne czy z dodatkami smakowymi jak np. Gouda z czarnuszką lub z kozieradką. Wśród przekąsek popularne są też Faruki, mini Gołka Zakopiańska wędzona, Mini Przysmak Góralski i Przysmak Góralski, paluszki serowe w kilku wariantach oraz tegoroczne nowości, czyli przekąski serowo-mięsne. Nie zapominamy o osobach z nietolerancją laktozy, które także w naszym asortymencie serów i serków znajdą coś dla siebie – w tym ostatnią nowość: Favitę bez laktozy.

MARCIN BAŁANDA, dyrektor ds. PR i komunikacji, Sokołów
W okresie przedsylwestrowym oraz karnawałowym widoczne jest wzmożone zainteresowanie asortymentem wędlin i przekąsek mięsnych – ich sprzedaż rośnie o ok. 20%. Są praktyczne, wygodne w spożyciu – gotowe do konsumpcji bezpośredniej, ale są też znakomitą bazą do przygotowania różnego rodzaju przekąsek typu finger food jak koreczki, kanapeczki, tortille. Świetnie sprawdzą się w sałatkach. Konsumenci najchętniej sięgają po kabanosy (o klasycznym smaku jak Kabanosy francuskie z serii Gold Sokołów), ale też po przekąski typu snack – jak sokołowskie Salami Chips. Idealna do pochrupania w trakcie imprezy jest kolejna z naszych przekąskowych propozycji – Salami Chips CHRUP’US – jedyne na rynku suszone powietrzem plasterki salami. Dużym uznaniem cieszą się również produkty z linii warzywnej – pasty i humusy Z Gruntu Dobre, których można użyć do przygotowania dipów czy farszów. W punktach sprzedaży warto zadbać o odpowiednią ekspozycję przekąsek w miejscach komunikacyjnych w sklepie – przy wejściu, koło kas, słodyczy, przekąsek innego rodzaju itp.

Magdalena Weiss 2420 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.