Porządki bardziej eko

W mieszkaniach i w domach sprząta się cały rok, ale w okolicach świąt nawet najbardziej oporni biorą się do generalnych porządków. Do głosu coraz śmielej dochodzą preparaty tych producentów, którzy przy okazji dbają o środowisko.

Polacy lubią mieć wokół siebie porządek, co potwierdzają prowadzone na ten temat badania. Według ostatnich wyliczeń (z końca ub.r. przeprowadzonych przez Tefal) ponad połowa respondentów sprząta codziennie, a niemal 35% kilka razy w tygodniu.

Choć obowiązek dbania o czystość spoczywa w większej mierze na kobietach (62%), prawie 35% ankietowanych deklaruje, że angażuje do prac całą rodzinę. Motywacja do robienia regularnych porządków jest jedna i ta sama – po prostu chęć utrzymania czystości w swoim najbliższym otoczeniu. Nic więc dziwnego, że rynek środków czystości i środków piorących wygenerował w Polsce w 2018 r. przychody w wysokości ponad 1,27 mld euro.

Zgodnie z prognozami portalu Statista przychody te wzrosną do 1,34 mld euro w 2023 r., co oznacza wzrost rynku średnio o 1,7% rocznie (CAGR 2010–2023). W 2018 r. przeciętny mieszkaniec naszego kraju wydał na środki czystości i piorące 33,4 euro. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do 35,6 euro w 2023 r. Polska jest również znaczącym producentem chemii gospodarczej. Jak odnotowali analitycy PKO BP w raporcie pt. „Branża chemii gospodarczej. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie”, w 2016 r. Polska wyprodukowała produkty chemii gospodarczej o wartości prawie 1,2 mld euro, co pozwoliło jej osiągnąć 6. pozycję wśród krajów UE i udział w rynku rzędu 4%. Polska jest także jednym z największych pracodawców w UE (są to głównie małe i średnie firmy) pod względem liczby osób zatrudnionych w branży, dając pracę ponad 9 tys. osób. Jednocześnie rośnie eksport produktów chemii gospodarczej. Światowym liderem są tu co prawda Niemcy, które w 2017 r. wyeksportowały chemię o wartości prawie 7,2 mld euro, osiągając udział w rynku na poziomie 14,7%, jednak również udział naszego kraju w światowym eksporcie wzrósł w latach 2013-2017 z poziomu 2,5% do 2,7%.

Wciąż zdecydowania większość sprzedaży środków czystości i środków piorących w Europie następuje poprzez placówki stacjonarne, ale prognozy mówią, że do 2023 r. 3,6% tych produktów znajdzie odbiorców poprzez sklepy internetowe.

Minęły czasy, kiedy jednym preparatem sprzątało się niemal cały dom. Dziś do każdej powierzchni jest na sklepowych półkach oddzielny środek i konsumenci coraz częściej z tych możliwości korzystają. Oferta dostępna na rynku w tej kategorii może przyprawić o zawrót głowy.

Z gamy produktów specjalistycznych stosowanych tylko w kuchni producenci oferują środki m.in. do mycia naczyń (mechanicznego i ręcznego), lodówek, piekarników, płyt ceramicznych, indukcyjnych, usuwania przypaleń i tłuszczu, do mikrofalówek itp. Oddzielne kategorie budują produkty do czyszczenia toalet, łazienek, luster/szyb, mebli, paneli, blatów czy podłóg. Bez względu na kategorię w przypadku produktów chemii gospodarczej Polacy najchętniej sięgają po wygodne opakowania w sprayu. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów o nietypowych dla tej kategorii cechach, ciekawych zapachach czy w niespotykanych opakowaniach. Większą rolę zaczynają odgrywać względy ekologiczne, dlatego do głosu dochodzą te rozwiązania stosowane w preparatach do czyszczenia, które jak najmniej obciążają środowisko. Dotyczy to również samych opakowań, które po zużyciu produktu powinny być jak najbardziej zdatne do recyklingu.

Sprzedaż domowych środków czystości utrzymuje się na podobnym poziomie w całym roku, choć – jak podaje Nielsen – tradycyjnie najwyższa osiągana jest w okresach okołoświątecznych, a więc Wielkanocy i Bożego Narodzenia. Według producentów sprzedaż ich topowych środków czystości (także w kategorii preparatów do czyszczenie toalet) rośnie nawet dwucyfrowo. Najważniejszym kanałem dystrybucji chemii gospodarczej  pozostają dyskonty, sklepy chemiczne, hiper- i supermarkety. Najmniej istotne są sklepy tradycyjne i spożywcze.

ZDANIEM PRODUCENTÓW

JACEK DĄBROWSKI, dyrektor ds. sprzedaży Werner & Mertz Delta Polska
Domowe środki czystości występują w kilku kategoriach, w których są oczywiście dostępne nie tylko nasze produkty ekologicznej marki Frosch, ale również marki Dr. Beckmann, Bufalo, Bionicdry oraz Emsal. Promocja cenowa była, jest i będzie ważnym elementem w strategii sprzedaży, jednak w dzisiejszych czasach najważniejszym trendem jest ekologia, a my inwestujemy w nią od 20 lat poprzez markę Frosh. Widzimy po dwucyfrowych wzrostach sprzedaży, że nawyki konsumentów uległy zmianie. Klienci bardzo aktywnie dbają o środowisko naturalne, a rozpoczęli ten proces od własnego gospodarstwa domowego. Firma Werner & Mertz Delta Polska wprowadziła na rynek kolejną serię produktów marki Frosch w oparciu o naturalne składniki. Są to: Frosh Malinowy koncentrat do mycia naczyń 500 ml, Malinowy środek usuwający kamień 500 ml oraz Malinowy Płyn do WC. W tym roku postanowiliśmy mówić o misji marki Frosh nie tylko do naszych stałych klientów, ale do wszystkich poprzez reklamę telewizyjną i digitalową „100% (plastiku) w butelkach NIE w oceanach”.

ANDRZEJ MYTYCH, dyrektor marketingu YOPE
Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów w zakresie ekologii rośnie także zainteresowanie ekologicznymi środkami czystości. Klienci coraz wyżej stawiają poprzeczkę dla produktów przeznaczonych do czyszczenia i higieny domu. Muszą one spełniać takie wymogi jak: bezpieczeństwo dla ludzi, zwierząt i środowiska, naturalne składy o wysokiej skuteczności, a także przyjemne, pachnące formuły. Istotna jest już także nie tylko wygoda użytkowania i atrakcyjny design opakowań, ale także ich biodegradowalność. Opakowania środków czystości muszą nadawać się do recyklingu. Te trendy obserwujemy w YOPE od dawna, stąd kategoria naturalnych środków czystości w portfolio marki stale się powiększa – stworzyliśmy np. linię naturalnych płynów  uniwersalnych w trzech zapachach: bambus, zielona herbata i francuska lawenda. To produkty, którymi można wymyć cały dom wewnątrz i na zewnątrz. Linię tę uzupełniliśmy o naturalne płyny do czyszczenia łazienki oraz bezzapachowy płyn do mycia szyb. Nowością, którą wprowadziliśmy we wrześniu tego roku, jest uniwersalny płyn antybakteryjny rozmaryn i bergamotka.

TOMASZ BIZOŃ, marketing i wdrożenia produktów dla Pol-Hun, General Fresh
Dzisiaj klienci są coraz bardziej świadomi – jakości, ekologii, ceny. Dlatego nasza firma od lat stawia na zaawansowany rozwój technologiczny, laboratoryjny i bezpieczeństwo ekologiczne przy zachowaniu jak najatrakcyjniejszej ceny i najwyższej jakości. Świadome wybory klientów wymuszają również na producentach specjalizację. Stara ludowa prawda głosi, „że jak coś jest do wszystkiego, to jest...” Wiedząc o tym, segmentujemy poszczególne produkty na konkretne pomieszczenia i zastosowania, np. płyn do zabrudzeń kuchennych ma tak dobrany poziom składników czyszczących, aby mógł być stosowany w kuchni, gdzie przygotowujemy posiłki. Płyn czy żel do czyszczenia łazienki ze względu na wysoki stopień zabrudzeń w tych pomieszczeniach ma zupełnie inny, mocniejszy skład. Jeśli skupić się tylko na tych najważniejszych produktach z linii czyszczącej Splash od General Fresh, to byłyby to bez wątpienia: Płyn do mycia szyb z octem, Płyn do kuchni i łazienki, Płyn do drewna i paneli czy nowości: Płyn do pielęgnacji mebli oraz płyn do wc Action Force Dynamic.

Ilona Mrozowska 3373 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }