Pranie 2.0

Pranie ma dziś zasadniczo więcej wymiarów niż kiedyś - dobrze, jeśli przy okazji czynność ta przedłuża żywotność samej pralki oraz ubrań, a także względnie dba o środowisko.

Segment środków piorących w Europie ma największy udział w rynku chemii gospodarczej – jego sprzedaż w 2018 r. wyniosła 15,1 mld euro (48% branży). Podobnie jest w Polsce – w minionym roku sprzedaż tego segmentu wyniosła łącznie 0,52 mld euro (za PKO BP). Rynek środków piorących i dodatków do prania rozwija się bardzo dynamicznie w ślad za coraz bardziej innowacyjnymi produktami, które go budują.

Jeszcze w latach 90.  konsument mógł wybierać jedynie spośród proszków do prania (kolor/biel), podstawowych odplamiaczy, wybielaczy i płynów do płukania. Dziś mamy kapsułki, które zdecydowanie zrewolucjonizowały rynek, ale także żele i płyny do prania, odplamiacze, chusteczki i kule do prania, dodatki zapachowe oraz detergenty przeznaczone do prania konkretnych rodzajów ubrań, najczęściej odzieży sportowej, tkanin delikatnych, dziecięcych itp. Z punktu widzenia konsumenta tak rozbudowany rynek może być niezrozumiały, ale wbrew pozorom ma to sens. Jak tłumaczą producenci, w tworzeniu nowych detergentów chodzi im przede wszystkim o ochronę środowiska. Weźmy za przykład kapsułki. Produkty te są lekkie i łatwe w użyciu, a dzięki mniejszym opakowaniom i wadze bardziej przyjazne dla środowiska oraz tańsze w transporcie. Przedłużanie życia ubrań (ale i samych pralek) to kolejny ważny aspekt, bo szacuje się, że co roku na świecie sprzedaje się 80 mld sztuk nowych tekstyliów.

Najczęściej wiszą one w szafach nabywców zdecydowanie za krótko. Odpowiedzią na ten problem może być filozofia slow fashion, która stopniowo zyskuje na popularności. Chodzi okupowanie mniejszej liczby ubrań, ale lepszej jakości, oraz dbanie o te, które już posiadamy, m.in. poprzez właściwe ich pranie.

WIOLETA ADAMIEC, junior brand manager, Henkel Polska
Kategoria dodatków do prania obejmuje produkty stworzone dla optymalnej wygody prania i zapewnienia użytkownikom poczucia, że w tym obszarze nie zaskoczą ich żadne przykre niespodzianki. Możemy zaliczyć do niej zarówno chusteczki zapobiegające zafarbowaniu, chusteczki zapobiegające szarzeniu ubrań, odplamiacze oraz środki do czyszczenia pralek. Kategoria dodatków do prania rozwija się bardzo dynamicznie. W 2018 r. wartość kategorii samych chusteczek do prania wyniosła 46,7 mln zł (wzrost o 13,9% w porównaniu z 2017 r. według danych Nielsena). W ramach marki K2r Henkel oferuje linię wysokiej jakości dodatków do prania, które zostały opracowane na podstawie wyników wieloletnich badań i doświadczeń. W ostatnich latach marka umocniła swoją pozycję na rynku i zdobyła serca użytkowników na całym świecie. W naszym portfolio już znajduje się szereg specjalistycznych produktów, przy czym nieustannie wsłuchujemy się w potrzeby konsumentów i wciąż je udoskonalamy. W przyszłym roku planujemy wprowadzić nowość do oferty – niezawodną jakość chusteczek Colour Catcher wpisaną w rozwijający się trend zapachowy.

ADAM DREWNIAK, młodszy kierownik ds. kluczowych klientów Werner & Mertz Delta Polska
Firmę Werner & Mertz Delta Polska na półce do prania reprezentuje ekologiczna marka Frosch, specjalistyczna marka bionicdry do prania i impregnacji ubrań sportowych oraz specjalistyczna marka Dr. Beckmann z szeroką gamą produktów do odplamiania. To nasza odpowiedź na coraz to większe potrzeby konsumentów. Obecnie żyjemy szybko, chętniej przyjmujemy postawy proekologiczne, jest dla nas ważne, jak wyglądamy, a także nie chcemy wyrzucać kolejnych zniszczonych ubrań. Dlatego jednym z najchętniej wybieranych produktów są chusteczki wyłapujące kolor i brud oraz wspomagające usuwanie brudu marki Dr. Beckmann. Dzięki nim nie musimy się obawiać o zafarbowanie innych ubrań, a także oszczędzamy wodę, piorąc kolorowe rzeczy razem, a nie osobno. Kolejnym topowym produktem jest Dr. Beckmann Mydełko do odplamiania. Jego uniwersalność znajdzie zastosowanie przy odplamianiu wszystkich tkanin w każdym gospodarstwie domowym. Dodatkowo nasza marka dba o różnorodność form odplamiania. Oznacza to, że w swojej ofercie mamy odplamiacze w różnych postaciach: w kulce, w sprayu, ze szczoteczką. W zależności od produktu, jaki chcemy odplamić, możemy dobrać odpowiednią formę aplikacji, wszystko w myśl, aby pranie było proste i przyjemne.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.