Ciekawostki znalezione w sklepach w 2019 r.

W sklepach stosuje się zwykle standardowe rozwiązania. Nam udało się jednak wypatrzeć kilka ponadprzeciętnych. Zobacz, co nas pozytywnie zaskoczyło w polskich małych i dużych sklepach, które w 2019 r. opisaliśmy w miesięczniku "Handel".

1. Carrefour BIO - koszyki z tektury

 

 

 

 

 



W połowie listopada 2019 r. zaczął działać pierwszy sklep ekologiczny sieci Carrefour - Carrefour BIO. Oprócz szerokiego asortymentu ekologiczne jest w nim prawie wszystko, np. podłoga stworzona została z materiału pochodzącego w ok. 50% z recyclingu, zakupiono energooszczędne lodówki zasilane propan-butanem. Nowością, niedostępną w żadnym innym sklepie Carrefour w takiej skali, jest możliwość zakupienia 50 produktów sypkich na wagę, wśród nich są m.in. płatki, kasze, makarony, rośliny strączkowe, kawa, a także szeroki wybór bakalii. Miłośnicy herbat oraz przypraw mogą wybierać spośród 24 rodzajów tych produktów wyeksponowanych w szklanych słojach. Zakupy można pakować do własnych pojemników i siatek, a wcześniej skorzystać z koszyków z tektury. Podobno są bardzo wytrzymałe.

 

2. Lidl - znakowanie warzyw światłem

 

Na początku grudnia 2019 r. w sklepach Lidl pojawiły się pierwsze warzywa bio znakowane przy pomocy natural brandingu, czyli z wykorzystaniem naturalnego światła. Są to: dynia piżmowa oraz seler. Kilka dni później dołączyła do nich pietruszka.

Metoda naturalnego znakowania podobno w żaden sposób nie oddziałuje na strukturę i wartości odżywcze produktów. Z wykorzystaniem skoncentrowanej wiązki światła na warzywie pojawia się „tatuaż”.

Dzięki temu warzywa są dostępne bez opakowań, a informację o tym, że są to produkty bio, są widoczne bezpośrednio na skórce.

 

 

 

3. Auchan - bawełniane siatki na owoce i warzywa

Moda na ekologię dotarła do sieci sklepów Auchan. Na stoiskach owocowo-warzywnych można kupić bawełniane siatki do wielokrotnego użytku. Kosztują 4,99 zł. Zrywkom powoli mówimy więc "do widzenia".

 

4. Gekon – informacja o dostawach na witrynie

We wtorki przyjeżdżają kurczaki i indyki, w środy – mięso wieprzowe i wołowe, nabiał kozi i krowi oraz pieczywo z piekarni Gzik. Równie dużo dzieje się w piątki, a codziennie są dostawy świeżego pieczywa od piekarni o chwytliwej nazwie - Masz Babo Placek. Takie informacji o dostawach widnieją na plakacie, który wisi na witrynie tuż przy wejściu do warszawskiego sklepu z ekologicznymi produktami Gekon. Bardzo pożyteczne rozwiązanie.

 

5. Biedronka – najbardziej cyfrowa w Polsce

Panele fotowoltaiczne, stacja ładowania pojazdów elektrycznych, a także komunikacja marketingowa na ekranach LCD zamiast papieru - 26 listopada 2019 r. otworzyła się niezwykle zaawansowana technologicznie Biedronka na warszawskiej Białołęce. Jest to również pierwszy sklep sieci w Polsce, w którym działa samoobsługowy kącik kawowy. Nie ma za to drucianych koszy z artykułami biorącymi udział w akcji „Okazje tygodnia w Biedronce”, które nie wyglądają zbyt estetycznie, szczególnie, jeśli klienci postanowili sprawdzić, co też jest na ich dnie.

 

6. Społem Sezam Częstochowa – rozbiór mięsa widoczny ze sklepu

 

Częstochowski Sezam mieści się przy ul. Jagiellońskiej, czyli w ważnym dla mieszkańców punkcie przesiadkowym. Z okazji 35. jubileuszu – a przede wszystkim z racji potrzeby rynku – Społem Powszechna Spółdzielnia Spożywców Jedność podjęła decyzję o jego gruntownej zmianie. Od maja do 15 listopada 2018 r. sklep był więc zamknięty. Ze starego budynku zachowała się jedynie konstrukcja.

Placówkę wyposażono w energooszczędne odbiorniki energii elektrycznej oraz zastosowano wiele rozwiązań poprawiających termoizolację. Jedną z kluczowych zmian aranżacyjnych jest lewostronny ruch klientów, a nie prawostronny jak wcześniej. Kolejna – tuż przy wejściu stanęła potężna ekspozycja owoców i warzyw, zaaranżowana w stylu bazarowym (pochyłe stoły ekspozycyjne, drewniane zadaszenie). Sklep oferuje mięso z rozbioru na miejscu od polskich lokalnych dostawców – rozbiór jest widoczny z sali sprzedaży przez duże szyby, co zdecydowanie przyciąga uwagę klientów.

 

7. Euro Sklep Radom – drzewo w sali sprzedaży

Jabłoń owocująca cały rok - bo sztuczna - stanęła w sali sprzedaży jedynego Euro Sklepu w Radomiu. Drzewo zauroczyło jego właściciela, gdy było ozdobą pobliskiego sklepu Praktiker. Odkupił więc je od zarządzających marketem budowlanym. Jabłoń o dość pokaźnych gabarytach tak wpasowała się w salę sprzedaży Euro Sklepu, że niejako stało się jego symbolem. Klienci śmieją się, że robią zakupy w sadzie.

 

8. Sklep firmowy Piekarnia Piwoński – lampy z beczek

Sklep przy al. Jana Pawła II w Warszawie działa od sierpnia 2018 r. Zaprojektował go Krzysztof Hetmaniok, mieszkający w Niemczech projektant specjalizujący się w aranżacji piekarni. Postawił na efektowny minimalizm.
To on zaproponował stworzenie regałów z drewnianych skrzynek, obudowy z europalet czy zrobienie lamp z przeciętych na pół metalowych beczek. Wygląda to niezwykle ciekawie.

 

9. Portafortuna – gotowanie na miejscu

W katowickich delikatesach Portafortuna, działających od 2017 r., można nie tylko zrobić zakupy włoskich specjałów, ale także kupić gotowany na miejscu posiłek. W sali sprzedaży jest bowiem kącik kulinarny, w którym pracownicy sklepu gotują zupę (np. krem truflowy, z karczochów czy pomidorową), robią pizzę, panini czy sałatki. Co ciekawe, zupa jest serwowane w papierowych kubkach na kawę latte.

 

10. Samoobsługowy Carrefour – zakupy z automatu

Sieć otworzyła swój pierwszy w Polsce sklep – a raczej sklepik, z racji bardzo małej powierzchni - w formacie samoobsługowym. Jest on zlokalizowany w Warszawie przy ul. Światowida, naprzeciwko Galerii Północnej. Działa całą dobę siedem dni w tygodniu, pracuje w modelu vendingowym. Można w nim kupić ok. 170 produktów, w tym nie tylko typową ofertę food-to-go, czyli kanapki przekąski, napoje czy słodycze, ale również artykuły świeże, takie jak pakowane jabłka, pomidory, sałata, pieczywo i masło; produkty wymagające przechowywania w lodówce jak nabiał, wędliny, ryby; towary pierwszej potrzeby np. mąka, ryż, cukier, olej, kawa, herbata, przyprawy; dania gotowe, podstawowe artykuły higieniczne oraz karmy dla zwierząt.

 

 

Katarzyna Pierzchała 3136 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }