Co trzeci Polak kupuje roślinne odpowiedniki mięsa [BADANIE]

34,4% Polaków kupuje roślinne odpowiedniki mięsa - wynika z opublikowanego w raporcie kampanii RoślinnieJemy sondażu przeprowadzonego przez Panel Ariadna. Najwięcej mięsa jedzą osoby w wieku 55+; mniej - młodzi ludzie, mieszkańcy największych miast, zwłaszcza kobiety.

Już ponad 28% Polaków od czasu do czasu spożywa roślinne alternatywy mięsa takie jak roślinne kotlety, kiełbaski, burgery, klopsy, sznycle, czy nuggetsy. 6% jada takie produkty regularnie.

Badania wskazują na jeszcze bardziej optymistyczne wyniki jeśli weźmiemy pod uwagę konsumentów w wieku 18-24 i 25-34. Odpowiednio, zamienniki mięsa w tych grupach wiekowych spożywa 39,9% i 38,7% osób. 11,9% respondentów w wieku 18-24 sięga po takie produkty regularnie, a 31% mimo że dotychczas ich nie jadało, wyraża zainteresowanie i wskazuje, że mogłoby od czasu do czasu spożywać zamienniki mięsa.

Spożycie mięsa najchętniej ograniczają mieszkańcy dużych miast (pow. 500 tys. mieszkańców), zwłaszcza kobiety.

- To kobiety zwykle bardziej interesują się zdrowiem i odżywianiem, a także są przeważnie głównymi decydentami, jeżeli chodzi o zakupy spożywcze - tłumaczy Honorata Jarocka z Mintela. - A osoby w wieku 25-34 zazwyczaj same stanowią o sobie, mają swoje przychody, a także wchodzą w związki - jest to zatem „klient lojalny”, który moim zdaniem będzie w przyszłości dalej funkcjonował jako silny odbiorca dla trendu roślinnego - dodaje.

Kluczowa dla tej grupy będzie jakość roślinnych zamienników mięsa. Konsumenci chętnie sięgną ponownie
po smaczne, apetyczne i zdrowe produkty. To duże wyzwanie dla wszystkich producentów żywności - każda produktowa “wpadka” może mieć przełożenie na postrzeganie całej kategorii. Dlatego producenci powinni dołożyć wszelkich starań, by oferowane produkty stawały się swoistymi paszportami do bardziej roślinnego odżywiania dla wszystkich osób, które spróbują ich po raz pierwszy. A jak wskazuje sondaż, ta grupa jest
najbardziej liczna.

– To wyzwanie dla wszystkich planujących wdrożenie roślinnych zamienników mięsa, jak i tych, którzy już je oferują. Kiedy kieruje się swoje produkty do masowego odbiorcy, poprzeczka zawieszona jest wyżej, a niskiej jakości produkty zaszkodzić mogą rozwojowi całej kategorii – komentuje Maciej Otrębski.

Najwięcej produktów odzwierzęcych wciąż spożywają osoby w wieku 55+. Odnosi się to zarówno do mięsa (92% Polaków w tej grupie), jak i nabiału oraz jaj. Osoby z tej grupy są także w najmniejszym stopniu zainteresowane produktami roślinnymi, typu pasty roślinne, czy desery na bazie mleka kokosowego - w ciągu ostatniego miesiąca spożywało je jedynie 18,9% badanych. Dla porównania: 43,8% Polaków w wieku 25-34 próbowało je w okresie miesiąca przed przeprowadzeniem badania.

31,2% nie je obecnie roślinnych alternatyw mięsa, ale jest skłonna jeść takie produkty od czasu do czasu - prawie co trzeci Polak jest otwarty na to, by spróbować roślinnych alternatyw mięsa.

Wyniki sondażu przeprowadzonego przez Panel Ariadna są spójne z badaniami konsumenckimi Mintel
z czwartego kwartału 2017 r. Wśród polskich respondentów w wieku 16-24 jako weganie określało się 11%, zaś 10% jako wegetarianie. W grupie wiekowej 25-34 było to odpowiednio 13% i 11%.

Badanie zostało przeprowadzone przez Panel Ariadna w dniach 13-20 maja metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1077 osób.

Ilona Mrozowska 3372 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }