Małe i średnie firmy: spokojne o przyszłość, ale mierzące się z wyzwaniami

68% średnich, 62% małych i 54% mikroprzedsiębiorstw dobrze lub bardzo dobrze ocenia rozwój swojej firmy. Mimo tego wiele obszarów działalności niepokoi przedsiębiorców, są to np. utrzymanie klientów (40%), czy zbyt duże koszty prowadzenia biznesu (39%).

Elavon, dostawca usług płatniczych, przeprowadził badanie wśród właścicieli i kierujących firmami z sektora MŚP. Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy są optymistami, nie boją się przyszłości i są gotowi na zmiany. 68% średnich, 62% małych i 54% mikrofirm dobrze ocenia rozwój swojego przedsiębiorstwa. 7 na 10 również pozytywnie wypowiada się o elastyczności swojego biznesu. Więcej niż połowa (57%) jest spokojna także o płynność finansową organizacji – wynika z badania Elavon Polska „MŚP Index 2019”.

- Potencjał do rozwoju sektora MŚP w Polsce jest bardzo duży, jednak właściciele firm potrzebują realnego wsparcia, które ułatwi im prowadzenie biznesu. Pozyskanie nowych klientów (34%), przepływ środków pieniężnych (31%), rozwój e-commerce (31%), akceptacja płatności (28%) to w ocenie ankietowanych obszary, w których najbardziej potrzebują pomocy – komentuje Rafał Gołębiewski, dyrektor zarządzający Elavon Polska.

Co w perspektywie najbliższych 12 miesięcy budzi największe obawy przedsiębiorców? 40% z nich za największy problem uznało utrzymanie klientów. Niewiele mniej (39%) obawia się zbyt dużych kosztów utrzymania biznesu, a wśród 34% sen z powiek spędza pozyskanie nowych kupujących i zdobycie ich zaufania. Dla firm uciążliwe są również stawki opodatkowania działalności (31%) oraz zmiany prawa (26%). W pierwszej dziesiątce największych obaw znalazł się także przepływ środków pieniężnych – martwią się o to szczególnie mikroprzedsiębiorcy (21%) oraz przedstawiciele małych firm (19%). Problematyczną kwestią jest także akceptacja płatności, co przyznało 14% średnich oraz 16% małych organizacji.

 Jak się płaci w MŚP?

Badani zostali zapytani o to, jakie formy płatności oferują swoim klientom. Okazuje się, że w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach najczęściej można płacić przelewem bankowym (92 i 93%) oraz gotówką (86 i 81%). Z tych opcji najchętniej korzystają również kupujący.

Z kolei w mikrofirmach na pierwszym miejscu króluje gotówka (84%) i jest to również opcja transakcji najczęściej stosowana przez konsumentów. 51% przedsiębiorców przyznało, że w swojej firmie oferuje możliwość zapłaty kartą kredytową, a 48% kartą debetową. Za pomocą telefonu i aplikacji mobilnych (np. Blik, Apple Pay, Google Pay) rozliczymy się natomiast w 45%. MŚP. Aż 30% przedsiębiorców przyznało, że zdarzyły im się sytuacje, kiedy klient ograniczył wartość zakupów ze względu na brak preferowanej formy płatności lub nawet całkowicie z nich zrezygnował (29%) – wynika z badania „MŚP Index 2019” przeprowadzonego przez Elavon.

Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie oferuje obrót bezgotówkowy oraz dostrzega dodatkowe korzyści tego typu rozwiązań. 7 na 10 badanych stwierdziło, że płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne w użyciu oraz poprawiają konkurencyjność firmy. Niemal taki sam odsetek ankietowanych (69%) zadeklarował, że dzięki nim mogą lepiej kontrolować finanse oraz zwiększać liczbę klientów (68%).

- Z naszego badania wynika także, że ponad połowa małych i średnich firm oraz 41% mikro planuje w najbliższym czasie wdrożyć w swoim punkcie dodatkowe formy transakcji – mówi Rafał Gołębiewski.

 Sprzedaż online versus offline

Zakupy online swoim klientom oferuje co druga średnia firma (50%), 43% mikro i 37% małych organizacji. Okazuje się, że sprzedaż internetowa jest znaczącym źródłem przychodu dla tych organizacji. Niemal co trzecie MŚP (32%), które wprowadziło e-commerce, więcej niż połowę swojego przychodu generuje online. Blisko w co piątej mikrofirmie (17%) przez Internet sprzedaje się 91-100% produktów i usług.

76% ankietowanych potwierdziło, że dostrzega możliwości, jakie do ich biznesu może wnieść e-commerce. Jednak niemal co trzeci badany (31%) przyznał również, że jest to obszar wymagający wsparcia w jego biznesie. 67% respondentów, którzy nie prowadzą sprzedaży internetowej tłumaczy, że e-commerce nie ma znaczenia dla ich klientów.

Co piąty badany (20%) przyznał, że nie ma czasu się tym zająć, a 15% twierdzi, że brakuje mu personelu, który mógłby obsługiwać platformę do sprzedaży online. Przed wprowadzeniem tego typu rozwiązań powstrzymuje przedsiębiorców również brak obeznania cyfrowego, na co wskazało 8% z nich oraz brak wiedzy na temat tego, jak zaimplementować to rozwiązanie (7%).

Badanie MŚP Indeks 2019 zostało zrealizowane przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii na zlecenie Elavon Polska. SW Research między 3 a 23 lipca 2019 r. przeprowadziło 720 wywiadów z osobami, które zajmują co najmniej kierownicze stanowisko w firmach z sektora MŚP. Pozyskano 220 wywiadów z reprezentantami mikroprzedsiębiorstw (0-9 pracowników), oraz po 250 wywiadów z osobami zatrudnionymi w małych (10-49 pracowników) i średnich firmach (50-249 pracowników). Agencja SW RESEARCH pozyskała wywiady metodą mixed mode z wykorzystaniem narzędzia CATI (badanie telefoniczne) oraz CAWI (badanie on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel.

 

 

Katarzyna Pierzchała 3556 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.