BLIK: Black Friday kontra Cyber Monday

Podczas 4 dni obejmujących dwa marketingowe wydarzenia - Black Friday i Cyber Monday użytkownicy zapłacili BLIKIEM prawie 4 mln razy, a wartość transakcji wyniosła w tym czasie 600 mln zł.

Podczas tegorocznego Black Friday padł rekord transakcji BLIKIEM – było ich łącznie 1,2 mln, z czego 1 mln zrealizowano w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż średnia dzienna liczba transakcji odnotowywana w trzecim kwartale tego roku (615 tys.).

Tego dnia użytkownicy zrobili zakupy za 211 mln zł, z czego prawie 150 mln przypadło na zakupy w sieci.  Piątki są zwykle najmniej intensywnym dniem roboczym pod względem liczby transakcji realizowanych BLIKIEM, ich udział we wszystkich dniach tygodnia wynosi 13,6%. - Tak więc siła marketingowa Black Friday skłoniła konsumentów do znacznie intensywniejszych zakupów w ten konkretny dzień – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK. – Jednak analizując dane, widzimy, że kolejne trzy dni również były zakupowo bardzo intensywne. W sobotę odnotowaliśmy prawie 800, a w niedzielę prawie 900 tys. transakcji – czyli również powyżej średniej.

Z roku na rok potencjał marketingowy Black Friday w Polsce rośnie. Liczba transakcji BLIKIEM jest w tym roku większa o 125% a ich wartość – o 138% niż przed rokiem.

Nieco rozczarowujące mogą być natomiast dane dotyczące aktywności zakupowej w Cyber Monday, czyli dzień, w którym tradycyjnie na Zachodzie to właśnie sklepy internetowe ruszają do promocyjnej ofensywy. W tym roku użytkownicy zapłacili BLIKIEM w ten dzień w sieci 869 tys. razy i kupili produkty o wartości 106 mln zł, o ponad 40 mln mniej niż w Black Friday. W porównaniu rok do roku widać jednak znaczne wzrosty – w liczbie transakcji o 150%, a w ich wartości – o 183%.

– Sprzedawcy, dla których głównym kanałem dystrybucji jest internet, jeszcze nie wykorzystują naszym zdaniem potencjału Cyber Poniedziałku, koncentrując się na Czarnym Piątku. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas muszą konkurować nie tylko między sobą, ale także ze sklepami stacjonarnymi. Z naszych obserwacji wynika, że nie ma zbyt wielu ofert specjalnych przygotowywanych wyłącznie na poniedziałek – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR w Polskim Standardzie Płatności, operatorze systemu BLIK. – Tymczasem, gdy porównać dane rok do roku, widać, że konsumenci polubili te dni marketingowego święta i bardzo zwracają na nie uwagę – dodaje.

Dzień Singla

Eksperci BLIKA wskazują także na coraz większą popularność w polskim e-handlu, jaką cieszy się chińskie święto zakupowe, czyli przypadający na 11 listopada Dzień Singla. Zapoczątkowany przez platformę Aliexpress dzień specjalnych okazji jest coraz intensywniej wykorzystywany przez inne podmioty. W tym roku podczas Dnia Singla użytkownicy BLIKA zrealizowali w sieci 973 tys. transakcji, z czego jedna trzecia przypadała właśnie na platformę Aliexpress. Łączna wartość zakupów wyniosła tego dnia ponad 95 milionów zł. Rok do roku liczba i wartość transakcji wzrosły trzykrotnie. Porównanie danych pokazuje, że Dzień Singla cieszy się wśród kupujących podobnym zainteresowaniem jak Black Friday i Cyber Monday, mimo że jest o wiele mniej nagłaśniany marketingowo.

Magdalena Weiss 2656 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.