Święta po polsku, czyli alkohol za 4 mld zł

Ponad 4 mld zł wydamy na alkohol w okresie świąteczno-prezentowym, wynika z szacunków Grupy Ambra.

Jak wynika z badań blisko połowę budżetu świątecznego Polacy przeznaczają na prezenty. Najmłodszym chętnie kupujemy słodycze albo np. gry, dorosłym – książki lub wino. Ale aż 60% konsumentów wskazuje alkohol jako upominek z okazji urodzin, imienin czy właśnie. Wina spokojne wybiera ponad 45% osób, z czego 60% - wydaje na nie ponad 30 zł [SW Research, Badanie ilościowe „Jak Polacy kupują alkohol”, październik 2018 r.].

Według szacunków Grupy Ambra, producenta m.in. wina Fresco czy wódki Baczewski, w tym roku w okresie świąteczno-noworocznym Polacy przeznaczą na różnej maści alkohole ponad 4 mld zł.

Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Wybieramy to, co sami lubimy. Prawie połowa wskazuje znajomość marki jako najważniejszy czynnik wyboru alkoholu na prezent. Co trzecia osoba zwraca uwagę na cenę. Liczy się też opakowanie i prestiż.

– Bez wątpienia najważniejsza jest marka, zwłaszcza w przypadku wyboru win spokojnych. Ich spożycie rośnie – polski rynek win spokojnych przekroczył już wartość 2 mld zł – podaje Ambra. – Wciąż jednak daleko nam do innych europejskich krajów. Pokochaliśmy wino, ale jego zakup nadal jest dla nas wyzwaniem. Przytłacza nas oferta i obawa, że nie trafimy z wyborem. Szukamy więc „kotwicy” w postaci marki. Decydujemy się na sprawdzone propozycje, które nas nie zawiodły i kojarzą się z dobrym – zazwyczaj słodkim lub łagodnym smakiem – dodaje producent.

Sylwester z prosecco

Największą nowością w świątecznym koszyku zakupowym będą w tym roku wina bezalkoholowe. Zmiany w stylu życia Polaków i preferencjach sprawiają, że segment ten, pomimo niskiej dystrybucji, dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym fragmentem kategorii win musujących. Dziś jego udział wynosi 1,6%.

Sylwester będzie jednak należał do prosecco. Sezon świąteczno-sylwestrowy jest kluczowy dla kategorii win musujących. W tym okresie z „hukiem” konsumuje się 1/3 sprzedaży najpopularniejszych win musujących takich jak np. CIN&CIN. Za wzrosty tego segmentu odpowiada głównie prosecco, które było też przebojem ostatniego lata i nadchodzących imprez sylwestrowych.

Magdalena Weiss 2235 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }