E-handel kuleje w kwestii przepisów

Choć polscy internauci robią zakupy w internecie rzadziej niż przeciętny Europejczyk, to ich odsetek rośnie szybciej niż gdzie indziej. Bardzo słabo wypadamy za to pod względem skuteczności przepisów regulujących e-handel.

W Polsce już niemal połowa internautów korzysta z zakupów online (47,8%), choć średnia UE jest o ponad 10 pkt proc. wyższa (59,5%). Wartość i zasięg rynku e-commerce rośnie dynamicznie, w ciągu trzech lat odsetek korzystających z tej formy zakupów wzrósł o 11 pkt proc. (jedna z czołowych pozycji w UE).

Coraz większe znaczenie mają też sezonowe promocje – wartość zamówień w Black Friday w br. była ponaddwukrotnie wyższa niż rok wcześniej, wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Z tej okazji Komisja Europejska przedstawiła coroczny raport podsumowujący badania nastawienia konsumentów i sprzedawców, a także świadomości przysługujących obu stronom praw i możliwości postępowania w sytuacjach spornych. Stworzono kompleksowy indeks obejmujący trzy filary: zaufanie i wiedzę; przestrzeganie norm i egzekwowanie przepisów oraz mechanizmy rozwiązywania sporów i skarg. W całościowym zestawieniu Polska zajmuje 23. miejsce wśród krajów UE.

Na tle innych krajów Unii Polska wypada lepiej niż przeciętnie w zakresie znajomości przepisów (49% ankietowanych dobrze znało swoje prawa dotyczące możliwości korzystania z gwarancji, odesłania towaru zamówionego przez internet bez podania przyczyny czy zwrotu niezamówionych towarów, podobny odsetek sprzedawców zna przepisy konsumenckie) oraz ogólnego poziomu zaufania, zarówno do organizacji rynkowych, jak i do bezpieczeństwa produktów oraz oznaczeń dotyczących wpływu danego produktu na środowisko (np. zielone produkty, bio itp.).

Jednocześnie 31% ankietowanych spotkało się z nieuczciwymi praktykami handlowymi, niemal o 9 pkt proc. więcej niż wynosi unijna średnia.

Ankiety skierowane były również do sprzedawców w handlu detalicznym. Tu z kolei bardzo nisko zostały ocenione działania w zakresie monitorowania i wymagania zgodności towarów z krajowymi wymaganiami bezpieczeństwa (59% ocenia pozytywnie te podejmowane przez instytucje publiczne) oraz z przepisami ochrony konsumenta (48%). Ocena skuteczności przepisów jest przy tym druga najniższa w całej UE.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2235 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }