E-handel kuleje w kwestii przepisów
Choć polscy internauci robią zakupy w internecie rzadziej niż przeciętny Europejczyk, to ich odsetek rośnie szybciej niż gdzie indziej. Bardzo słabo wypadamy za to pod względem skuteczności przepisów regulujących e-handel.
Coraz większe znaczenie mają też sezonowe promocje – wartość zamówień w Black Friday w br. była ponaddwukrotnie wyższa niż rok wcześniej, wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Z tej okazji Komisja Europejska przedstawiła coroczny raport podsumowujący badania nastawienia konsumentów i sprzedawców, a także świadomości przysługujących obu stronom praw i możliwości postępowania w sytuacjach spornych. Stworzono kompleksowy indeks obejmujący trzy filary: zaufanie i wiedzę; przestrzeganie norm i egzekwowanie przepisów oraz mechanizmy rozwiązywania sporów i skarg. W całościowym zestawieniu Polska zajmuje 23. miejsce wśród krajów UE.
Na tle innych krajów Unii Polska wypada lepiej niż przeciętnie w zakresie znajomości przepisów (49% ankietowanych dobrze znało swoje prawa dotyczące możliwości korzystania z gwarancji, odesłania towaru zamówionego przez internet bez podania przyczyny czy zwrotu niezamówionych towarów, podobny odsetek sprzedawców zna przepisy konsumenckie) oraz ogólnego poziomu zaufania, zarówno do organizacji rynkowych, jak i do bezpieczeństwa produktów oraz oznaczeń dotyczących wpływu danego produktu na środowisko (np. zielone produkty, bio itp.).
Jednocześnie 31% ankietowanych spotkało się z nieuczciwymi praktykami handlowymi, niemal o 9 pkt proc. więcej niż wynosi unijna średnia.
Ankiety skierowane były również do sprzedawców w handlu detalicznym. Tu z kolei bardzo nisko zostały ocenione działania w zakresie monitorowania i wymagania zgodności towarów z krajowymi wymaganiami bezpieczeństwa (59% ocenia pozytywnie te podejmowane przez instytucje publiczne) oraz z przepisami ochrony konsumenta (48%). Ocena skuteczności przepisów jest przy tym druga najniższa w całej UE.
Zdjęcie: Shutterstock

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.
Komentarze