Zobacz, jak wygląda odnowiona Edeka Süllau w Mölln

Kolor stosunkowo rzadko jest wykorzystywany jako wsparcie orientacji w sklepie i wyróżnik poszczególnych działów. Jako jeden z nielicznych na takie rozwiązanie zdecydował się sklep Edeka Süllau w Mölln.

Grupa Edeka to potentat niemieckiego segmentu FMCG z roczną sprzedażą na poziomie 53,6 mld euro; 376 tys. pracowników i rocznym wzrostem na poziomie 3,2%. By sprawnie operować w całym kraju, z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy o miejscowych produktach i specyfice krajów związkowych, firma powołała spółki-córki zajmujące się poszczególnymi regionami.

Te z kolei działają we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami. Na północy Niemiec, w podlegającym spółce Edeka Nord kraju związkowym Schleswig-Holstein jako jedno z tego rodzaju partnerstw działa Edeka Süllau. Pod tą marką funkcjonuje łącznie pięć sklepów, w tym otwarty jesienią 2018 r. market w miejscowości Mölln.

Rozbudowana Edeka

Sklep w Mölln ma powierzchnię liczącą 2,5 tys. mkw. Mieści się na niej około 30 tys. produktów ze stałej oferty i rotujące co tydzień towary dostępne w ramach czasowych promocji. Po rozbudowie ukończonej w 2018 r. placówkę wyróżnia duży dział owoców i warzyw, bar sushi oraz własna wędzarnia z przeszkloną szafą, do której można zajrzeć i oglądać, jak kruszeje mięso.

Chlubą marketu jest także dział z winem z wykwalifikowaną obsługą, chętnie udzielającą porad i rozmawiającą z klientami na temat dostępnych trunków i częstującą nimi konsumentów.

– W ostatnich latach, charakteryzujących się rozwojem sprzedaży produktów spożywczych przez Internet, w sklepach stacjonarnych coraz częściej tworzy się działy, które wnoszą do tradycyjnych zakupów dodatkową wartość – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail Trilux Polska. - Mogą oddziaływać na konsumentów wieloma zmysłami czy po prostu umilać zakupy smaczną przekąską – wszystko, by wizyta w placówce dobrze się kojarzyła i by klienci chcieli dzięki temu do niej wracać – tłumaczy.

Wdrożone rozwiązania

W markecie Edeka Süllau dominują jasne szarości, beże i kolory jasnego drewna. Barwy dobrano tak, by – z jednej strony – nie odciągały uwagi od produktów i stanowiły estetyczne tło, a z drugiej, by przywoływały skojarzenia z naturą. Na bocznych ścianach – jako tło napisów z nazwami umiejscowionych bezpośrednio pod nimi działów – zastosowano klinkier w barwach cegły lub kamienia.

Żeby jeszcze wzmocnić elegancki charakter wystroju sklepu, sięgnięto po klasyczną czerń w: elementach konstrukcyjnych półek, regałów oraz obudowach widocznych, dekoracyjnych opraw oświetleniowych. Te ostatnie pełnią także dodatkową rolę.

– Światło i oprawy oświetleniowe stanowią bardzo istotny element projektu marketu Edeka Süllau w Mölln. Współtworzą elegancki wystrój placówki oraz są dyskretnym nośnikiem koloru - relacjonuje menadżer sprzedaży segmentu retail Trilux Polska.

Jego zdaniem przygotowane na indywidualnie zamówienie oprawy Globe w formie połówki sfery - od zewnątrz zabarwionej na czarno lub ciemnoszaro, a wewnątrz zdecydowanym, intensywnym kolorem – pozwalają łatwo odróżnić od siebie poszczególne działy. Nad ladą z serami wnętrza opraw są żółte, nad mięsem – czerwone, a na dziale z warzywami i owocami – zielone.

W parze z dekoracyjnymi oprawami wiszącymi Globe wykorzystano oprawy akcentujące Agira Plus z odpowiednimi modułami do ekspozycji żywności świeżej. Instalację zintegrowano dodatkowo z systemem zarządzania oświetleniem Trilux LiveLink. Pozwala on w czasie rzeczywistym regulować intensywność pracy opraw, dostosowując ją do bieżących potrzeb.

System LiveLink pozwala także wizualnie wyodrębnić dział win. Zamontowane w nim oprawy domyślnie ustawione są tak, by dawać przyjemne światło znacznie cieplejszej barwy niż oświetlenie ogólne sklepu. Dzięki systemowi zarządzania oświetleniem oprawy mogą być dodatkowo przygaszane podczas wieczornych degustacji i wydarzeń specjalnych, kreując szczególną atmosferę. - Wystarczy wybrać w aplikacji mobilnej odpowiedni scenariusz świetlny – dodaje Gabryelczyk.

W oczy rzucają się zainstalowane w dziale mrożonek oraz nad kasami oprawy oświetleniowe w formie pierścieni. Ich interesująca estetyka przyciąga wzrok ułatwiając orientację w sklepie i umożliwiając szybkie odnalezienie strefy wyjścia.

Zdaniem eksperta zastosowane w Edeka Süllau rozwiązania z obszaru wystroju i oświetlenia sprzyjają kreowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych dzięki estetyce otoczenia oraz jego aranżacji ułatwiającej orientację w sklepie. - Na poziomie koncepcji klienci powinni czuć się w nim swobodnie i komfortowo oraz być w stanie zawsze odnaleźć wzrokiem dział, do którego chcą trafić w następnej kolejności – mówi Gabryelczyk. - Wykorzystane w tym celu dyskretne kody kolorystyczne poszczególnych działów i wyodrębnienie kas dzięki charakterystycznym oprawom oświetleniowym sprzyjają realizacji tych założeń - konkluduje.

Katarzyna Pierzchała 3076 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }