E-grocery coraz popularniejsze wśród firm

Możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu doceniają już nie tylko klienci detaliczni, ale również firmy - wynika z obserwacji transakcji Supermercato24.

Tę tendencję widać w danych pozyskanych przez Supermercato24 – największego w Europie, włoskiego dostawcy zakupów spożywczych tego samego dnia, który w 2019 r. przejął Szopi.pl – największy w Polsce serwis on-line dostarczający produkty spożywcze na życzenie, m.in. z Biedronki, Lidla, Auchan czy Carrefoura. W wyniku akwizycji polskiej spółki, Supermercato24 stało się pierwszym tego typu podmiotem w Europie, który rozwija się na rynkach wielu krajów. Połączenie doświadczeń umożliwia porównanie zapotrzebowania na usługę na rynku polskim oraz włoskim.

 Rosnąca liczba klientów B2B w Polsce

W Polsce usługa oferowana przez Supermercato24 umożliwia zakupy online w ulubionym sklepie spożywczym przez klientów detalicznych i biznesowych. Klient odwiedzając stronę komponuje koszyk, a jego zakupy kompletuje i dowozi szoper, czyli przeszkolona ku temu osoba. Możliwość dostarczenia zakupów można zawęzić do dwóch, a w niedalekiej przyszłości – do jednej godziny od złożenia zamówienia. Wielkość firmy w przypadku skorzystania z usługi nie ma znaczenia – klientem może zostać zarówno duża korporacja, jak i jednoosobowa działalność gospodarcza. Do każdego zamówienia można otrzymać fakturę.

Z naszych usług skorzystało w 2019 r. ponad 300 firm i ich liczba stale rośnie. W koszyku pojawiają się zazwyczaj produkty pierwszej potrzeby takie jak np. kawa, herbata, mleko oraz woda i inne napoje. – komentuje Anna Podkowińska, CEO Supermercato24 w Polsce. – Coraz więcej firm oferuje pracownikom jako dodatkowy benefit owocowe dni, często wypadają niespodziewane spotkania czy okoliczności na które potrzebny jest zakup słodkiego poczęstunku. Są to okazje, w których złożenie zamówienia online jest korzystniejsze i szybsze niż odwiedzenie sklepu stacjonarnego, ponieważ zakupy mogą zostać dostarczone w ciągu godziny-dwóch od zamówienia. – dodaje.

Szopi.pl stale powiększa listę sieci detalicznych, z których dostarcza zamówienia. Zarządzający platformą są również otwarci na mniejsze, wyspecjalizowane sklepy. Jak na razie usługa działa w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Poznaniu, a w bliskiej przyszłości m.in. w Trójmieście czy Łodzi.

- Oferujemy zarówno firmom, jak i klientom detalicznym zakupy bez wychodzenia z biura czy domu, bez stania w kolejce, z szybkim dowozem pod drzwi, z łatwą płatnością i intuicyjną platformą zakupową – informuje Zbigniew Płuciennik, założyciel Szopi.pl. – Firmy mogą robić zakupy spontaniczne, jak i zaplanować większe zakupy do firmy, np. raz w miesiącu – dodaje.

 Włoskie doświadczenia

- Nasze doświadczenia z włoskiego rynku, gdzie działamy najdłużej, wskazują na to, że biznesowych klientów można podzielić na dwie grupy: firmy działające w gastronomii, zamawiające produkty spożywcze, świeże, wysokomarżowe oraz korporacje, pracownicy biurowi. W obu przypadkach w koszyku lądują zazwyczaj produkty świeże oraz artykuły chemiczne. W 2019 roku odnotowaliśmy 4 tysiące zarejestrowanych kont firmowych – komentuje Anna Podkowińska.

Klienci B2B rozsiani są w kilku największych włoskich miastach – wśród nich znajdują się takie firmy jak Spotify czy Balenciaga. Porównując włoskiego klienta biznesowego i detalicznego, ten pierwszy zamawia częściej i więcej – firmy kompletują średnio o 15% większy koszyk niż osoby prywatne. Najbardziej aktywne przedsiębiorstwa składają ponad 300 zamówień w roku.

- Już teraz wiemy, że 2019 r. przyniesie podwojenie wartości oraz ilości zamówień składanych przez włoskie firmy względem 2018 r. A ponieważ rynek polski jest podobny do włoskiego, kwestią czasu jest pozyskanie zainteresowania większej liczby polskich firm spożywczymi zakupami online – dodaje Podkowińska.

Katarzyna Pierzchała 3069 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }