Spar Group otwiera pierwszy sklep. Co zaoferuje Polakom? [ANALIZA]

Wasz Sklep Spar, spółka-córka The Spar Group Ltd., 29 listopada otwiera swój pierwszy sklep w Polsce. Placówka w warszawskim centrum handlowym Blue City powstała w największym formacie marki - Eurospar.

Na zdjęciu: Eurospar w Austrii

Wasz Sklep Spar to sieć, która zadebiutuje w czwartek w naszym kraju. Według operatora Polacy zaczynają być zmęczeni jednorodnością oferty serwowanej przez dyskonty. Te same produkty, ograniczony zasięg i głębokość półki powodują, że zakupy są koniecznością, a nie przyjemnością. Spar chce to zmienić oferując szeroki wybór świeżych lokalnych produktów, dostarczanych przez znanych i sprawdzonych dostawców, oczywiście w konkurencyjnej cenie.

Mały, duży i największy

Co konkretnie oferuje Spar? Znane już w Polsce różne formaty: Spar Express, Spar oraz Eurospar. Pierwszy z nich to koncept przeznaczony do szybkich zakupów. Będzie go można spotkać w takich miejscach jak stacje benzynowe, lotniska, dworce autobusowe i kolejowe oraz centra miast. Dzięki powierzchni sprzedaży od 100 do 300 mkw. Spar Express jest dedykowany mniejszym lokalizacjom a jego asortyment będzie ukierunkowany na wygodę kupujących poszukujących żywności w drodze lub do uzupełnienia cotygodniowych zakupów w większych supermarketach.

Drugi z formatów to po prostu Spar. Jest to najważniejszy format marki. Jest on obsługiwany przez wszystkich partnerów Spar i tym samym stanowi kamień węgielny marki Spar. Koncept jest przeznaczony zarówno dla obszarów miejskich, jak i wiejskich i zapewnia kupującym wszystko, czego potrzebują na co dzień. Dzięki powierzchni sprzedaży od 200 do 1000 mkw. elastyczność tego formatu sprawia, że jest odpowiedni dla wszystkich rynków detalicznych.

Trzeci rodzaj sklepu to Eurospar, największy z konceptów marki. Przeznaczony jest dla cotygodniowych zakupów rodzinnych. Supermarkety mają powierzchnię sprzedaży detalicznej od 1000 do 3000 mkw. i można znaleźć je w centrach handlowych lub funkcjonujące jako samodzielnie stojące sklepy. Większy poziom sprzedaży pozwala na pełny asortyment towarów w zakresie świeżej żywności, artykułów spożywczych i innych niż żywność, obejmuje również silną ofertę food-to-go.

Sklepy sieci Spar to również marka własna, która zaoferuje klientom świeże produkty z całego świata. Operator podkreśla ponadto, że sklepy sieci to zmiana na lepsze w zakresie ochrony i poszanowania środowiska naturalnego. Mowa tu o polityce zrównoważonego kupiectwa („long-term retailing”), polegającej na oszczędzaniu zasobów, eliminowaniu folii i plastiku tam gdzie to możliwe, korzystaniu z lokalnych dostawców, czy postawienie w swoich sklepach na recycling.

Spar to także dedykowane usługi specjalistyczne, które stopniowo będą wprowadzane. Już dziś w sklepach sieci na świecie można odebrać przesyłki z Amazona, naładować baterię telefonu/laptopa, przesłać błyskawiczny przelew pieniężny możliwy do odbioru natychmiast w innym sklepie sieci, czy zamówić zakupy wcześniej, aby odebrać je spakowane w placówce.

Plany marki na polskim rynku są ambitne. Wasz Sklep Spar planuje otwierać do 50 placówek rocznie. - Szukamy przedsiębiorczych ludzi, którzy pasjonują się handlem detalicznym i traktują to jako sposób na życie. To z takimi ambitnymi partnerami chcielibyśmy się związać i rozwijać markę w Polsce – mówi Tomasz Syller, prezes Wasz Sklep Spar.

Zatwierdzone przez UOKiK kupno przez Spar Group sieci Piotr i Paweł wraz z około 70 jej placówkami to mocny fundament i zarazem początek rozwoju Spar w Polsce. Decyzja zapadła w momencie, gdy toczą się postępowania sądowe dotyczące własności licencji Spar w Polsce. The Spar Group Ltd. jest przekonana, że rozwiązanie umowy licencyjnej pomiędzy Spar International i Spar Polska zostanie definitywnie podtrzymane przez sądy zarówno w Holandii, jak i w Polsce.Więcej o sporze jest tutaj.

Operator jest zdania, że wbrew pojawiającym się w ostatnim czasie doniesieniom mówiącym o decydującej roli polskich sądów, ostateczna decyzja odnosząca się do kwestii własności licencji Spar w Polsce może zostać podjęta wyłącznie przez sądy holenderskie. Rozstrzygnięcie to będzie wiążące dla wszystkich stron.

Dodaje, że ze względu na to, że rozprawa wstępna w Holandii zakończyła się decyzją na korzyść Spar International, kierunek orzecznictwa wskazuje na to, że ostateczna decyzja definitywnie określi status spółki Wasz Sklep Spar jako jedynego posiadacza licencji na Spar w Polsce. Przedstawiciel nowej sieci zapewnia, że po uzyskaniu pozytywnych decyzji sądowych spółka będzie aktywnie współpracować i podpisywać umowy ze wszystkimi partnerami zainteresowanymi prowadzeniem sklepu pod marką Spar.

Spar na świecie

Spar jest międzynarodową grupą sklepów, których właściciele pracują razem pod wspólną marką w celu dostarczenia najlepszej jakości produktów i usług dopasowanych do lokalnego rynku. Właściciele są niezależnymi przedsiębiorcami wspieranymi przez sieć, która dostarcza gotowe do zaadoptowania rozwiązania od infrastruktury, przez rozwiązania IT, szkolenia, do komunikacji marketingowej włącznie.

Zadaniem centrali jest dbałość o atrakcyjność oferty centrów dystrybucyjnych dla detalistów, m.in. przez oferowanie konkurencyjnych cen, zapewnienie sprawnej obsługi logistycznej, dostarczenie szerokiego wyboru świeżych produktów. Jak podkreśla operator jego specjalnością jest dopasowanie sklepu do konkretnej lokalizacji z perspektywy mieszkających w pobliżu placówki klientów.

Oznacza to, że dwa sklepy działające pod jednym z formatów marki (np. Spar lub Eurospar) mogą w różnych lokalizacjach wyglądać zupełnie inaczej zarówno od strony designu i urządzenia sklepu, jak i od strony oferty. Np. jeden ze sklepów w Durbanie, w RPA, jest odzwierciedleniem pasji swojego właściciela – lotnictwa. W sklepie jest mnóstwo artefaktów związanych z lotnictwem, a gwoździem programu jest autentyczny pełnowymiarowy samolot marki Saab wiszący nad kasami.

Spar rozpoczął swoją działalność w 1932 r. w Holandii od jednego sklepu. Obecnie jest ich ponad 13100 w 45 krajach, na czterech kontynentach.

 

Katarzyna Pierzchała 3135 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }