Deloitte: 1521 zł na święta, z których jedna trzecia online

W tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio  1 521 zł, czyli o 5% więcej niż wydaliśmy rok temu. Z roku na rok rośnie znaczenie zakupów internetowych. Prawie jedną trzecią budżetu świątecznego pozostawimy w sklepach online.

Polacy deklarują, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi przeznaczą średnio 1521 zł. To więcej o 5% w stosunku do tego, ile wydali na poprzednie święta. – Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 1988 zł, czyli o 3,3% więcej niż przed rokiem.

W Polsce przede wszystkim wzrosną wydatki na artykuły spożywcze. - Badani oceniają, że na jedzenie wydadzą więcej o 7,8% w stosunku do zeszłego roku. Z kolei wydatki na prezenty wzrosną o 6,5% – mówi Michał Pieprzny, partner, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte. Firma doradcza nie pytała konsumentów o to, dlaczego ich zdaniem najbardziej wzrosną wydatki akurat na artykuły spożywcze, ale - jak domniemają eksperci - może to wynikać z dwóch powodów. Po pierwsze - rosnących cen w sklepach w ogóle, po drugie - po prostu większych planowanych na tę kategorię wydatków. 

Zwłaszcza że jak wynika z badania Deloitte, Polacy kolejny rok z rzędu pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą kraju. Aż 69% z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalający lub neutralny. Oprócz Polski powyżej europejskiej średniej optymizmu, która wynosi 64%, są jeszcze Holendrzy, Niemcy i Portugalczycy. - Naszym zdaniem zauważalny optymizm wynika przede wszystkim z tego, że Polacy coraz lepiej oceniają swoje możliwości finansowe. Aż 73% badanych deklaruje, że ich sytuacja finansowa poprawiła się lub jest na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku – mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki Deloitte. – Patrząc w przyszłość widzimy jednak wyraźnie, że odsetek osób myślących optymistycznie o polskiej gospodarce spada o 16 punktów procentowych – dodaje.

Jednak to na prezenty przeznaczymy więcej niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie 36% (547 zł) bożonarodzeniowego budżetu, podczas gdy żywność 524 zł (34%). Na podróże i spotkania towarzyskie planujemy wydać odpowiednio 324 i 126 zł. Polaków do wydawania więcej skłaniają przede wszystkim akcje promocyjne (44%) i fakt, że dysponują większymi środkami niż rok wcześniej (28%).

Prezenty już nie last minute

Jaki prezent spodziewamy się znaleźć pod choinką? W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i czekoladki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna.

A jakimi prezentami my zamierzamy obdarować najbliższych? Przede wszystkim będą to kosmetyki i perfumy, a także książki. Tuż za nimi znalazły się słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują książki, czekoladki i gry komputerowe. Do prezentów najchętniej kupowanych dzieciom należą zabawki konstrukcyjne, zabawki kreatywne i artystyczne oraz lalki i zabawki pluszowe.

Największa grupa, bo 38% respondentów wybierze się po prezenty między 1 a 15 grudnia. Jedna piąta z zakupami wstrzyma się niemal do ostatnich dni przed Wigilią. Z kolei jedna czwarta prezenty kupi lub kupiła już w listopadzie. – Pomimo, że grudzień nadal jest ulubionym miesiącem na świąteczne zakupy, duża część Polaków planuje zrobić zakupy wcześniej. Wydaje się to logicznie powiązane z faktem, że rośnie pula zakupów świątecznych online, które po zakupie muszą dotrzeć do kupujących kurierem – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu Deloitte. – Black Friday, nowe wydarzenie w zakupowym kalendarzu Polaków, z roku na rok zyskuje na popularności. Jednak nie jest to główna okazja do zakupów świątecznych, co może wynikać z faktu, że kluczowym kryterium wyboru prezentu nie jest promocyjna cena – dodaje.

W sklepach stacjonarnych

Wydatki w kanale offline stanowią większość świątecznego budżetu Polaków (68%), przy czym wzrosły one o 6,1% w porównaniu do zeszłego roku. Dla porównania średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6%. Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w reszcie badanych krajów (2,7% vs 4,8%). Stanowi on już 32% wszystkich świątecznych wydatków w Europie, zwiększając się o ok. 5% w porównaniu do ubiegłego roku.

Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w internecie (49%). 40% z nas korzysta z tak zwanego marketingu szeptanego, którego źródłem jest rodzina, przyjaciele i sąsiedzi, a 38% pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych. Aż 36% badanych wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać.

Ci, dla których internet jest głównym źródłem pomysłów na prezenty, korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek i porównywarek (48%), sklepów internetowych (46%) oraz stron konkretnych marek (44%). – Internet odgrywa coraz większą rolę w kreowaniu pomysłów na zakupy i przygotowania bożonarodzeniowe. W tym roku co prawda połowa badanych uda się po prezenty do sklepów stacjonarnych, jednak to o 8 punktów proc. mniej niż rok temu. – mówi Jan Kisielewski.

Jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich które mają również oddziały stacjonarne, a 28% w platformach e-commerce. Rośnie rola kanałów mobilnych. Aż 37% respondentów do zakupu upominków użyje smartfonu lub tabletu, to o 10% więcej niż rok temu.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dostawa do domu/punktu odbioru przesyłki zlokalizowanego blisko domu (62%), szeroki asortyment (58%) oraz to, że nie mamy poczucia straty czasu (58%). Ważna jest także możliwość łatwego porównania ceny (57%). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77%), politykę wymiany i zwrotów (76%), ochronę danych osobowych (75%) oraz możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74%).

W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe zamierzamy płacić kartą płatniczą (66%) oraz gotówką (53%). Z kolei w sklepach internetowych najczęściej wybierzemy kartę oraz cyfrowe portfele (po 40%).

Badanie online przeprowadzono w dniach 16 września – 11 października 2019 roku, wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z ośmiu krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Ilona Mrozowska 3344 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }