Słodycze czekoladowe: Kropka nad "i"

Jesienią zaczyna się najintensywniejszy okres dla branży czekoladowej, którego kulminacja przypada na czas świąt Bożego Narodzenia.

Z badań prowadzonych przez Mood wśród jej klientów i konsumentów na całym świecie wynika, iż najbardziej magicznym terminem, w którym warto uruchomić wszystkie możliwe świąteczne akcenty w sklepie (od muzyki, przez oświetlenie, po mieszanki zapachowe) jest początek grudnia.

Dużo wcześniej, bo zaraz po 1 listopada, w Polsce powinna być dostępna pełna okazjonalna oferta produktowa, także w kategorii słodyczy czekoladowych, choć boom akurat na te produkty zaczyna się już wczesną jesienią. Najpierw dzięki aurze (im chłodniej, tym dla kategorii lepiej), potem dzięki popularnym imieninom i świętom właśnie. Na przykład 11 listopada obchodzone są imieniny Marcina, a 24 listopada – Jana. Grudzień zaczyna się od słynnej Barbórki i imienin Barbary (4 grudnia) oraz mikołajek i solenizanta Mikołaja (6 grudnia).

Początek grudnia to także najlepszy okres sprzedażowy dla kalendarzy adwentowych, które na sklepowych półkach pojawiają się tylko raz w roku, mając za zadanie osłodzić dzieciom oczekiwanie do Wigilii (stanowią też świetny upominek na mikołajki). Jak podaje CMR, w 2018 r. wśród kalendarzy adwentowych najczęściej wybieranym przez klientów był ten produkowany przez markę Baron w pudełku 75 g.
Na następnych pozycjach znalazły się m.in. kalendarze Figaro 50 g, Millano 55 g czy Milka w opakowaniu 200 g.

Na mikołajki przypada ponadto szczyt sprzedaży figurek czekoladowych. W listopadzie i grudniu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać z około 4 wariantów czekoladowych Mikołajów, reniferów i innych świątecznych przedstawicieli. Największą popularnością w tym czasie cieszyły się nadziewany karmelem czekoladowy Mikołaj i Renifer z Goplany o wadze 30 g oraz Czekoladowa Bombka 27 g z Figaro.

Gdy konsumenci zaopatrzą już dzieci w figurki i kalendarze adwentowe, przychodzi czas na stricte świąteczne upominki, a praliny, wszelkiego rodzaju czekoladki i wciąż uwielbiane klasyczne tabliczki czekoladowe są idealnym dodatkiem do gwiazdkowych prezentów (takie wnioski płyną z wielu badań na temat bożonarodzeniowych trendów zakupowych).

Słodycze często kupowane są też jako samodzielna słodka przekąska stawiana na stole po sutym, świątecznym obiedzie czy nawet Wigilii.

Stanowią zatem swoistą kropkę nad „i”. A że jesteśmy wtedy z gośćmi, rzadko decydujemy się na nikomu nieznaną markę. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu Nielsena „Christmas Fever”, podczas świąt Bożego Narodzenia w pierwszej kolejności na stole nie może zabraknąć produktów wiodących marek, które wszyscy znają i które są kojarzone z wysoką jakością.

Tak dzieje się także w przypadku słodyczy. Ale to niejedyny trend obserwowany na rynku. Konsumenci coraz częściej zwracają bowiem uwagę na jakość składników, chętnie sięgają po ofertę z czystą etykietą, certyfikatem fair trade czy wyprodukowaną lokalnie zgodnie z tradycyjną recepturą. Ważną rolę odgrywają też estetyka i rodzaj opakowania. Chętnie sięgamy bowiem po gotowe rozwiązania, a więc wybieramy słodycze w atrakcyjnych opakowaniach, koniecznie z motywami świątecznymi i/lub zimowymi, często w niestandardowym kształcie. Święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy producenci wypuszczają na rynek dostępne tylko w tym czasie świąteczne limitowane edycje oraz przygotowane zestawy słodyczy. Do najpopularniejszych należą oczywiście czekoladowe figurki, jednak – według CMR – dużym zainteresowaniem cieszą się również praliny od Ferrero w opakowaniu w kształcie gwiazdy ze sznureczkiem pozwalającym na powieszenie czekoladek na choince czy czekolada mleczna z Wedla z zimowymi ilustracjami.

Czekoladowy zawrót głowy
Branża czekoladowa dynamicznie się rozwija również poprzez światowe trendy przejawiające się w  wykorzystywaniu dodatków, połączeń smakowych, różnorodnych faktur czy dekoracji.

W Polsce, największym rynku czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej, dostępnych jest aż ok. 250 różnych rodzajów tabliczek, co wynika z dojrzałości i silnej konkurencyjności branży (za Wedlem). Elastyczny i wszechstronny charakter czekolady sprawia, że smakuje ona wyśmienicie w połączeniu z różnorodnymi dodatkami, w słodkiej lub bardziej wytrawnej odsłonie. W czekoladowych pralinach obecnie modne są akcenty owocowe (np. marakuja czy bergamotka) i kwiatowe – w Polsce popularna jest przede wszystkim róża, choć w czekoladowych duetach pojawiają się także jaśmin oraz bez.

Szacuje się, że rynek czekoladowy w Polsce, podobnie jak na świecie, będzie rósł stabilnie w tempie kilku procent rocznie. Jego dojrzałość wymusza na największych graczach udział w wyścigu na konkurencyjne nowości i poszukiwanie nowych rynków zbytu. Fakt, że rodzimi konsumenci wydają na słodycze czekoladowe coraz więcej, zapowiada dobrą perspektywę dla producentów.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

JOANNA ZYŚK, assistant brand manager Milka seasonals & pralines, Mondelez Polska
Najlepiej sprzedającym się produktem w portfolio Milki w okresie przedświątecznym jest Kalendarz Adwentowy Milka 200 g, który w tym roku pojawi się w dwóch zupełnie nowych szatach graficznych.
Nasza oferta obejmuje również figurki czekoladowe, które doskonale sprawdzają się jako drobny upominek, dodatek do prezentu lub dekoracja świątecznego stołu. Wśród nich tradycyjnie znajdziemy: Mikołaja Milka (50 g i 90 g), Bałwanka Milka (50 g) oraz kultowe już czekoladowe kulki kształtem przypominające śnieżki z kremem w środku – Milka Snow Balls (112g) w dwóch wariantach smakowych: mlecznym o smaku waniliowym oraz mlecznym z pokruszonymi ciasteczkami Oreo. Świąteczne nowości, otrzymają silne wsparcie mediowe oraz sprzedażowe.

DOROTA PIWOWARSKA, category manager, Wawel
W okresie przedświątecznym ogromnym zainteresowaniem cieszą się nasze kultowe czekoladki nadziewane Malaga, Tiki Taki i Kasztanki – w tegorocznej ofercie w specjalnej limitowanej wersji z Czekoladą Gorzką 70% – a także M!chałki z Wawelu czy Mieszanka Krakowska w limitowanych świątecznych opakowaniach. W tym okresie  rośnie również zainteresowanie czekoladami, zwłaszcza w dużych wersjach prezentowych.
Na półkach zadebiutuje także elegancka linia Collection, czyli seria produktów na bazie ciemnej czekolady. Absolutną nowością jest też Królewskie Mleczko Waniliowe, czyli puszysta okrągła pianka w czekoladzie zapakowana w prezentowy kartonik. Ofercie zimowej towarzyszyć będzie spójna i silna komunikacja w miejscach sprzedaży z grafiką zimową oraz przykuwającymi uwagę materiałami POS.

MARIUSZ JAROSZEWSKI, kierownik działu zarządzania kategorią, Colian
Kupujący poszukują słodyczy wysokiej jakości, renomowanych marek, do których mają zaufanie. Coraz częściej zwracają uwagę na kraj pochodzenia, jakość składników produktu, chętnie sięgają po ofertę z czystą etykietą, certyfikatem fair trade czy wyprodukowaną lokalnie zgodnie z tradycyjną recepturą. W przypadku słodyczy sezonowych, kupowanych często na prezent, także estetyka opakowania odgrywa ważną rolę. W ofercie Colian bestsellerem jest kolekcja 9 figurek świątecznych o smaku karmelowym w czekoladzie Goplana. Ciekawą propozycją na prezent jest Złoty Kuferek Solidarności. Poręczne opakowanie zawiera ponad 700-gramowy miks produktów, tj.: Śliwka Nałęczowska, Złota Wiśnia, Złoty Orzech, Czekoladki z Klasą i Mleczna Krówka.
Wybrane praliny Solidarności oferujemy także w edycji limitowanej w puszkach z ażurem i bilecikami na personalizowaną dedykację. Puste puszki można wypełnić światełkami LED. Śliwka Nałęczowska Solidarności w limitowanej ofercie świątecznej jest dostępna w trzech formatach prezentowych.
Ofertę na święta wzbogacają Jeżyki o smaku piernikowym i miniwafelki Goplana Break.
Do sezonu jesteśmy bardzo dobrze przygotowani nie tylko pod względem oferty. Zadbaliśmy o optymalną dystrybucję, silne wsparcie sprzedaży i szeroką promocję w mediach. Inwestujemy także w dodatkowe
ekspozycje i materiały POS.

DOROTA WERES, PR manager Terravita
Rynek słodyczy pozostaje pod silnym wpływem trendu prozdrowotnego. Dlatego sukcesywnie od 2017 r. wprowadzamy do oferty standardowej i również okazjonalnej czekolady w nowej masie czekoladowej z wyższą zawartością kakao, naturalnymi aromatami, dodatkami, bez E476. Zmiany te obejmują również figurki okazjonalne. A czekolady świąteczne i figurki Mikołajów to najlepiej sprzedające się produkty w ofercie na Boże Narodzenie. Dlatego co roku wprowadzamy w tych kategoriach nowości. W tym sezonie rozszerzyliśmy linię czekolad z drażetkami nową kolorystyką opakowań i linię czekoladowych sticków w wersji zimowej o nowy smak czekolady mlecznej z pomarańczami. Na półkach sklepowych właśnie debiutują czekolady 250 g w sześciu wariantach smakowych oraz linia czekolad gorzkich o zawartości 70% kakao w papierowej obwolucie.

MAGDALENA SŁOMCZEWSKA-KLIMIUK, product portfolio manager ETi w Polsce
Polacy coraz chętniej sięgają po słodycze czekoladowe z kategorii premium – wybierają warianty z dodatkami wysokiej jakości takimi jak np. całe orzechy czy czekolada z większą zawartością kakao. Oczywiście trend związany z premiumizacją kategorii jest szczególnie ważny w okresie świątecznym. Dużą popularnością cieszą się też wtedy większe gramatury, np. opakowania do dzielenia się, w których można znaleźć kilka osobno zapakowanych miniwersji ulubionych słodkości. W naszej ofercie w takim formacie dostępne są m.in. batoniki Wanted, a także wafelki Dare z mocno kakaowym kremem i polewą z czekolady deserowej. Obie marki będą w okresie świątecznym mocno wspierane w sklepach – dla naszych partnerów przygotowaliśmy m.in. multibrandowe ekspozytory z motywami świątecznymi, gdzie promowane będą wszystkie bestsellery ETi – obok Wanted i Dare także Petito, czyli linia czekoladowych figurek dla najmłodszych. W ramach tej ostatniej marki do naszej oferty wprowadziliśmy świąteczną nowość, która doskonale sprawdzi się jako prezent dla najmłodszych.
Są to czekoladki łączące trzy rodzaje czekolady: mleczną, ciemną i białą, które będą dostępne w większych opakowaniach ze świątecznym bałwankiem.

DOMINIKA IGIELIŃSKA, koordynator komunikacji marketingowej E. Wedel
Konsumenci zwracają uwagę na niecodzienne dodatki, ale też estetykę opakowania. Dla takich osób powstała  m.in. czekolada gorzka z żurawiną i bakaliami (220 g). Jej opakowanie – biały kartonik z subtelnym, świątecznym motywem – przykuje uwagę fanów minimalizmu. Ogromnym zainteresowaniem konsumentów będą cieszyć się także Mieszanka Wedlowska (408 g) – zamknięta w tym roku w pięknej kuli, która może służyć także jako ozdoba świąteczna – lub Torcik Wedlowski (250 g) udekorowany oryginalną wedlowską czekoladą białą. Niezmiennie jednym z naszym bestsellerów są kultowe pianki Ptasie Mleczko, które w tym roku występują w świątecznej, dekorowanej, waniliowo-cynamonowej wersji smakowej i eleganckim, ciemnozielonym opakowaniu.

Ilona Mrozowska 3340 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }