Gekon jest eko [PORTRET SKLEPU]

Mięsa z ekologicznych hodowli, certyfikowane owoce, warzywa i kosmetyki czy produkty wpisujące się w rend zero waste - oto przykładowa oferta ekosklepu Gekon w Warszawie.

– Czy dostanę ziarna kia? – pyta klientka.
– Przepraszam, jakie? – dopytuje sprzedawczyni.
– Te ziarna, które tak się nazywają jak marka samochodu – kia. One podobno są dobre na wszystko – tłumaczy klientka.
– Aha, chia! – zakłopotaną do tej pory kasjerkę wreszcie olśniło.

Rzeczywiście, klientka miała na myśli nasiona chia, czyli ziarna szałwii hiszpańskiej. Są one wyjątkowo bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, zdrowego białka, błonnika pokarmowego, wapnia, antyoksydantów, witamin i minerałów. Klientka zapisała sobie nazwę chia, dobrała ostropest na wątrobę oraz ulubioną herbatkę ziołową, jej zdaniem tańszą niż w aptece.

Takich zagadek pracownicy sklepu Gekon kiedyś rozwiązywali wiele, teraz coraz mniej.
– Kupujący są coraz bardziej wyedukowani, przychodzą z listą zakupów, mają coraz większą świadomość ekologiczną – uważa Pamela Pilichowska, kierownik sklepu. – Wiedzą, że kupując ekologiczne produkty, inwestują we własne zdrowie. Liczba takich świadomych klientów zdecydowanie wzrasta – podkreśla.

Urodziny w stylu eko
Sklep Gekon Żywność Ekologiczna działa od września 2017 r. Obchodził właśnie drugie urodziny. Był więc 15-procentowy rabat na cały asortyment, degustacje m.in. past i wędlin włoskich, przyjechał producent kiszonek, który opowiadał o procesie fermentacji. Kolejka ustawiała się też do makijażystki pracującej na wegańskich kosmetykach. Zwieńczeniem urodzin był ekologiczny tort – ciasto marchewkowe.

– Klienci dopisali – przyznaje Pilichowska.

Do przyłączenia się do obchodów sklep zachęcał m.in. w Facebooku, Instagramie, jego pracownicy rozdawali na Miasteczku Wilanów ekologiczne jabłka z informacją o urodzinach.

Lokalizacja sklepu nie jest bowiem przypadkowa. Miasteczko Wilanów jest to nowoczesneosiedle mieszkaniowe w Warszawie, w prestiżoej dzielnicy Wilanów. Przyciąga młode osoby zarabiające znacznie powyżej średniej krajowej i wyznające inną filozofię życia niż ich rodzice.

Sporo jest tu wegan, osób nietrawiących glutenu czy laktozy, wyznających teorię zero waste.
Im nie wystarcza ekologiczna oferta z pobliskich sklepów Biedronki, Auchan, Żabki czy sklepu z tradycyjnymi wędlinami.

Gekon idealnie więc wpisuje się w ich potrzeby. – Mamy wiele przewag nad sieciowymi sklepami – uważa Pamela Pilichowska. Najważniejszą jest bardzo rozbudowany asortyment – ponad 5 tys. certyfikowanych ekologicznych produktów ze wszystkich możliwych kategorii produktowych. Kluczowy jest dział owocowo-warzywny, obecnie dwukrotnie większy niż w dniu otwarcia sklepu. Na dwustronnej wyspie z jednej strony królują owoce, w tym wiele odmian jabłek, a z drugiej warzywa, w tym umorusane ziemią marchewki i troskliwie okryte workiem jutowym ziemniaki (żeby nie zieleniały od światła). Według kierowniczki sklepu na ten asortyment przydałoby się jeszcze więcej miejsca, podobnie jak na ekokosmetyki.

– Tygodniowo wprowadzamy około 30 nowości. Stale analizuję sprzedaż i wycofuję wolniej rotujące produkty, żeby znaleźć miejsce na nowe pozycje – mówi Pilichowska.

Wynikiem takich analiz była rezygnacja ze sprzedaży piwa (wciąż jest wino) oraz z tradycyjnej 4-metrowej lady na mięsa i krojone wędliny.

– Zyski z tego stoiska nie kompensowały nam strat na niesprzedanym towarze, dlatego podjęliśmy decyzję o jego likwidacji – dodaje.

W ofercie pozostała szeroka gama wędlin paczkowanych próżniowo oraz sporo rodzajów mięsa, w tym wieprzowina, wołowina, kaczka, kurczak, królik i gęś (ta na zamówienie). Nowością jest regał z produktami zero waste, czyli z talerzami z otrębów, materiałowymi woreczkami na owoce i warzywa, słomkami z bambusa czy woskowijkami, czyli woskowymi owijkami do przechowywania żywności.

– Dział ten ma bardzo duży potencjał sprzedażowy – cieszy się kierowniczka sklepu.
Wzrastającą tendencją wykazują się też ekologiczne środki czystości. Klienci pytają m.in. o przyjazne naturze tabletki do zmywarek czy o zamiennik proszku do prania (orzechy piorące).

Piktogramy na  lodówkach
Analizując obroty sklepu, możemy zauważyć, że numerem 1 są bakalie. Sprzedawane tylko paczkowane, aby uniknąć przyciągania insektów. Kolejną niezwykle ważną kategorią asortymentową są oleje i oliwy, ostatnie miejsce na podium zajmują wspomniane już owoce i warzywa. Na czwartym miejscu jest nabiał – tu najlepiej rotują sery żółte, twarogi, masła, ale także żywe kultury bakterii dodawane np. do samodzielnie zrobionego jogurtu.

Dział z produktami chłodzonymi wyróżnia się niezwykle ciekawym rozwiązaniem: naklejkami z piktogramami na drzwiach zawierającymi informację, że za tymi drzwiami są produkty na bazie roślin, a za kolejnymi np. z mleka koziego.

Indywidualne podejście do klienta to kolejny ważny walor Gekona. Każdy pracownik ma wiedzę ekologiczną – zarówno o samych produktach, jak i możliwościach ich łączenia z innymi. Według zapewnień Pilichowskiej zawsze w sali sprzedaży jest osoba, która służy pomocą kupującemu. Dwie sprzedawczynie są po dietetyce, zaś wszyscy – dzięki zniżkom pracowniczym – na własnej skórze testują produkty ze sklepu.

Ruch w Gekonie jest praktycznie non stop, m.in. za sprawą happy hours. Codziennie w godzinach 11.00-13.00 placówka daje 10% rabatu na cały asortyment. Na zniżki mogą też liczyć posiadacze karty stałego klienta.

Kupującymi są tu w znacznej mierze mieszkańcy Osiedla Wilanów, ale zasięg i sława sklepu zatacza coraz szersze kręgi. Dlatego też w połowie września br. ruszył sklep internetowy. Jak na nazie jego asortyment jest ograniczony do produktów suchych, pochodzących m.in. od głównego dostawcy, firmy Bio Planet. Będzie jednak sukcesywnie rozszerzany. Zamówienia można składać poprzez stronę sklepu stacjonarnego Gekon, w którego nazwie jest ukryte słowo „eko”.

SKLEP W LICZBACH
GEKON
Adres: aleja Rzeczypospolitej 27/1B, 02-972 Warszawa
Powierzchnia sali sprzedaży: 250 mkw.
Liczba SKU: 5 tys.
Średnia liczba klientów: 180 dziennie
Średni paragon: 90 zł
Liczba personelu: 7
Godziny otwarcia: pn.-pt. 8.30-21.00, sb.-nd. handlowa 9.00-19.00

 

Katarzyna Pierzchała 3076 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }