Koszyk cen: najtaniej w Auchan, najdrożej w Makro

W październiku najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery (262,68 zł), o ponad 12 zł przewyższające cenowo najdroższy sklep stacjonarny - Makro cash&carry (240,27 zł) i aż o 48,8 zł najtańszy w tym miesiącu Auchan - informuje ASM Sales Force Agency.

Zgodnie z dotychczasową metodologią, ASM SFA przeanalizowało ceny podstawowych produktów FMCG, m.in. mleka, parówek, dżemu, pasty do zębów itp. w stacjonarnych i wirtualnych kanałach sprzedaży oraz w tzw. hybrydach, czyli sieciach sprzedających zarówno w sklepach, jak i online.Wnioski zostały ujęte w 8. raporcie porównawczym przeciętnego koszyka zakupowego Polaków.

I tak w październiku br. ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery (262,68 zł za koszyk zakupiony online), o ponad 12 zł przewyższające cenowo najdroższy sklep stacjonarny – Makro cash&carry (240,27 zł) i aż o 48,8 zł najtańszy w tym miesiącu Auchan.

Ceny w kanałach sprzedaży online aż o 12,5% przewyższały ceny pozostałych kanałów sprzedaży.

Carrefour, sieć najtańsza miesiąc temu, tym razem okazała się czwartym najdroższym sklepem (pomijając e-grocery) – koszyk zakupiony tutaj był w październiku o 20 zł droższy niż we wrześniu. Nadal rosną też ceny w Lidlu – do sierpnia najstabilniejszym pod względem cenowym sklepie (co miesiąc w okolicach średniej wartości badanego koszyka): we wrześniu był trzecim najdroższym kanałem sprzedaży stacjonarnej, a w październiku uplasował się na miejscu drugim, tuż za najdroższym wśród sklepów stacjonarnych Makro, o 3,5 zł przekraczając wartość uśrednionego koszyka zakupowego.

Ogółem rozkład cen w październiku był analogiczny do wrześniowego: najdrożej kupowaliśmy online, zaś w sklepach stacjonarnych ceny za zestaw tych samych produktów były aż o 34 zł niższe. Najmniej ponownie zapłaciliśmy w sklepach hybrydowych (o kolejne 4 zł mniej). Przy tym w zestawieniu różnych kanałów sprzedaży różnice cen tych samych kategorii produktowych mogą być znaczące. Okazuje się, że szczególnie produkty takie jak słodycze czy alkohol można nabyć nawet z ponad 30% różnicą w cenach. Np. kupując słodycze w kanale e-grocery zapłacilibyśmy w październiku o 30% drożej niż w sklepie stacjonarnym Tesco, a za alkohol aż 35% więcej niż w hurtowni Selgros.

 - Na chwilę obecną nie możemy mówić ani o stałym wzroście ani spadku cen w skali kraju. Wnioski ogólne dotyczące trendów będą możliwe dopiero w długofalowym zestawieniu, a na to jeszcze za wcześnie – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA. - Nasze cykliczne badanie przykładowego koszyka zakupów w Polsce wykazuje natomiast wyraźne sezonowe i okazyjne wahania cen produktów FMCG. Nadchodzący okres przedświąteczny będzie zapewne bardziej dynamiczny niż stosunkowo stabilne miesiące jesienne, a ceny, jak co roku o tej porze, najprawdopodobniej wzrosną – podsumowuje.

Raport został przygotowany przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Zespół ASM SFA przeprowadził badanie w 50 sklepach stacjonarnych (po 5 w 12 największych polskich miastach – Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Porównano ceny 40 popularnych produktów dostępnych w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros).

Kategorię e-grocery reprezentowały cztery sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl, zaś hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Podane w raporcie wartości są uśrednionymi cenami całego koszyka 40 produktów – najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym miejscu najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich produktów w najniższej cenie w jednym miejscu.

 

Katarzyna Pierzchała 3076 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }