Burgery bez mięsa. Gdzie je można zjeść?

Bezmięsny fast food staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili dostępność opcji roślinnych w 8 sieciach burgerowni w Polsce. Triumfuje rodzimy 7TH Street Bar & Grill oraz Max Burgers.

Na zdjęciu (Shutterstock): burgery z marchwi i buraków

Coraz więcej atrakcyjnych i dopasowanych do potrzeb konsumentów produktów roślinnych trafia na półki dużych sieci handlowych – przykładem są burgery Dobra Kaloria czy pojawienie się w sieci sklepów Auchan produktów Vivera (burgery tej marki stanowią podstawę roślinnego Rebel Whoppera w restauracjach Burger King, od 12 listopada dostępnych także w Polsce o czym pisaliśmy tu).

W sklepach ze zdrową żywnością coraz częściej można spotkać takie zagraniczne produkty jak kotlety od Beyond Meat czy Lindy McCartney, na które coraz chętniej otwierają się sieci retail – produkty testuje obecnie warszawski API Market i wszystko wskazuje na to, że nie będzie on ostatnim supermarketem, w którym zagoszczą te coraz popularniejsze alternatywy mięsa.

Na rynku swoją pozycję ugruntowały też stuprocentowo roślinne sieci burgerowni takie jak Krowarzywa czy Mihiderka. Ten trend zauważają również giganci z zagranicy – w Stanach Zjednoczonych i we wspomnianej wcześniej Szwecji Burger King wprowadził Impossible Whoppera, kanapkę z burgerem od Impossible Foods, a McDonald’s stopniowo poszerza swoją roślinną strategię o kolejne kraje, ostatnio wprowadziwszy Big Vegana na rynek niemiecki. W pełni roślinnego burgera wprowadziła również do menu znana z zamiłowania do wołowiny Hard Rock Cafe – w 23 europejskich lokalach tej sieci można już spróbować „krwistego” burgera produkcji
Moving Mountains, którego flagowa cecha sugeruje targetowanie produktu w kierunku fleksitarian.

Zamienniki mięsa przestają być czymś dziwnym i niespotykanym i znajdują swoje miejsce na stołach coraz szerszego grona konsumentów. Na bezmięsne nowości reagują nie tylko entuzjaści burgerów i kiełbasy z grilla, ale również inwestorzy, którzy swoim zainteresowaniem udowadniają ogromny potencjał leżący w roślinnych alternatywach mięsnych produktów. W pierwszym dniu wejścia na giełdę kalifornijska firma Beyond Meat (zajmująca się produkcją "mięsa" roślinnego), w którą inwestuje m.in. Leonardo DiCaprio, zanotował 163-procentowy wzrost wartości akcji. Start-up Memphis Meats, rozwijający technologie komórkowej hodowli mięsa, znalazł natomiast inwestorów w znanych ze znakomitych wyborów biznesowych i działalności filantropijnej Billu Gatesie i Richardzie Bransonie.

Rosnące zainteresowanie roślinnym żywieniem koresponduje z coraz większą świadomością konsumentów o wysokich kosztach środowiskowych przemysłowej produkcji mięsa. Na całym świecie coraz głośniej mówi się o palącej potrzebie zmniejszenia ilości spożywanego mięsa – wiosną 2019 r. na łamach najbardziej prestiżowego czasopisma medycznego „The Lancet” opublikowany został raport EAT, który wskazuje na silną korelację między kondycją planety, zdrowiem jednostek a sposobem odżywiania się.

Dwa lata temu belgijski Flemish Institute of Healthy Living zaprezentował nową, odwróconą piramidę zdrowego żywienia, w której mięso i produkty mięsne znalazły się w tej samej kategorii, co powszechnie uznawane za niezdrowe słodycze, alkohol, słone przekąski oraz fast food. Doniesieniom z Belgii wtóruje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która uznała wysokie spożycie czerwonego i przetworzonego mięsa za znacznie zwiększające ryzyko wystąpienia nowotworów. Warto też dodać, że na stronie Instytutu Żywności i Żywienia pojawił się w tym roku po raz pierwszy wegetariański jadłospis.

W obliczu tych i wielu podobnych informacji wiele osób decyduje się na zmianę nawyków żywieniowych, przechodząc na wegetarianizm, weganizm lub po prostu ograniczając spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Tendencja ta jest wyraźnie widoczna: według badań przeprowadzonych w marcu 2018 r. przez IBRiS 57,8% Polaków planuje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa, przy czym w dużych miastach odsetek ten jest jeszcze większy i wynosi 73,1%.

Natomiast badacze trendów firmy FJORD okrzyknęli społeczną odpowiedzialność biznesu i fleksitarianizm megatrendami 2019 roku, a „The Economist” określił rok 2019 jako the year of the vegan.

Jak jednak prezentuje się sytuacja tradycyjnych burgerowni w Polsce pod względem opcji roślinnych?

W rankingu uwzględniono 8 sieci burgerowni:
• McDonald’s
• Burger King
• Max Burgers
• Meet & Fit
• Bobby Burger
• Pasibus
• 7th Street Bar & Grill
• Mr Hamburger
• Hard Rock Cafe

Każda z nich została zbadana pod kątem dostępności roślinnych opcji w menu i ewentualnej możliwości zamiany składników na roślinne. Sprawdzono również, czy poszczególne burgerownie oferują roślinne dodatki (np. sosy, przekąski), a także czy wykorzystują wegańskie propozycje w swoich działaniach promocyjnych. W rankingu nie uwzględniono stricte roślinnych sieci burgerowni, takich jak Krowarzywa czy Mihiderka.

Audyty w lokalach odbyły się między 6 a 19 czerwca 2019 r.

Przeprowadzone ankiety pokazały, że sieci burgerowni coraz bardziej skłaniają się ku roślinnym propozycjom. Aż 5 z 9 badanych sieci ma w swojej ofercie dania lub opcje roślinne. Różnica między pierwszym a czwartym miejscem to zaledwie 1,5 pkt. Z kolei na drugim końcu spektrum uplasowały się cztery sieci, w których miłośnicy roślinnych dań nie mają póki co za bardzo czego szukać. Co ciekawe, w tym gronie znaleźli się również zagraniczni giganci, którzy chociażby w USA już roślinne opcje wprowadzili.

  • Na pierwszym miejscu rankingu uplasowała się sieć 7th Street Bar & Grill. Restauracja ma w swojej ofercie kilka rodzajów alternatyw dla mięsa, a także oferuje roślinne dodatki (sosy, sery wegańskie) i przekąski. W ciągu najbliższych miesięcy planuje również poszerzyć swoją wegańską ofertę. Jako jedna z czterech sieci w tym rankingu posiada oficjalną politykę ws. nieużywania jaj pochodzących z chowu klatkowego.
  • Na drugim miejscu jest Max Burgers. To sieć obecna w Polsce stosunkowo od niedawna, ale na mapie pojawia się coraz więcej jej lokali. W Max Burgers można zjeść wegańskiego burgera w dwóch wersjach. Do tego dostępne są oczywiście roślinne dodatki i przekąski.
  • Trzecie miejsce na podium przypadło sieci Bobby Burger. Tutaj również klienci mają do wyboru wegańskiego burgera w kilku wersjach. W karcie można znaleźć osobny dział z roślinnymi propozycjami. W ciągu dwóch lat sieć zamierza poszerzyć swoją ofertę. Podobnie jak zwycięzca rankingu, Bobby Burger posiada oficjalną politykę ws. nieużywania jaj pochodzących z chowu klatkowego.

1. 7TH STREET BAR & GRILL (10,25)
2. MAX BURGERS (9,5)
3. BOBBY BURGER (9,25)
Pozostałe miejsca:
Meet & Fit (8,75)
Pasibus (6,5)
Hard Rock Cafe (3)
Mr Hamburger (2,5)
Burger King (0,5)
McDonald’s (-0,5)

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }