Czarny Piątek: większe przychody, ale i straty

Nadchodzące wyprzedaże z okazji Czarnego Piątku, w tym roku przypadającego na 29 listopada, od paru lat zyskują popularność również w Polsce. Wiąże się to ze zwiększonym ruchem zakupowym, ale też ze stratami generowanymi przez kradzieże i inne nieuczciwe praktyki kupujących.

Na zdjęciu: Ewa Pytkowska, sales director Poland w Checkpoint Systems Polska

Czarnopiątkowe promocje najczęściej dotyczą elektroniki użytkowej, kosmetyków oraz ubrań. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie: wykraczając poza straty”, przygotowanego w czerwcu 2019 r. przez firmę Crime&tech przy wsparciu Checkpoint Systems, to właśnie kradzieże generują najwięcej strat w sklepach – tak uważa ¾ respondentów z polskiej branży handlu detalicznego.

Roczne straty spowodowane kradzieżami wymienionych towarów, odnotowywane przez polskie sklepy, sięgają milionów złotych. Zbliżające się czarnopiątkowe promocje oznaczają zatem dla placówek również fakt, że do ich sklepów, wraz z uczciwymi klientami, trafią złodzieje mający na celowniku na przykład flakony perfum, kremy, słuchawki, telefony, golarki i zestawy żyletek.

Jak wynika ze wspomnianego badania, sklepy w Polsce wydają na środki bezpieczeństwa średnio około 1,1% swojego obrotu (średnia wartość z lat 2015-2017) – to najwięcej spośród 11 największych krajów Europy objętych badaniem. Przeważająca większość placówek w naszym kraju wykorzystuje takie rozwiązania jak systemy kamer, alarmy, technologie EAS, RFID, a także ochronę fizyczną oraz szkolenia personelu.

Tylko połowa sklepów wykorzystuje u siebie klipsy antykradzieżowe (EAS) we wszystkich punktach sprzedaży, co sytuuje Polskę znacznie poniżej średniej dla krajów objętych badaniem.

- Skuteczność takich klipsów, w połączeniu z bramkami antykradzieżowymi, które aktywują się w momencie, w którym oznaczony klipsem towar jest wynoszony ze sklepu przez złodzieja jest wysoka – zauważa Ewa Pytkowska, sales director Poland w Checkpoint Systems Polska.

Inne rozwiązania, które pozwalają zabezpieczyć towary popularne w okresach wyprzedaży sezonowych to sefjery, jak również specjalne ostrzegające zawieszki umieszczane na opakowaniach i informujące o zabezpieczeniach przeciwkradzieżowych.

Walka z kradzieżami sklepowymi to trudny i ciągły proces, szczególnie w okresie wzmożonego ruchu klientów. - Nie da się zupełnie wyeliminować kradzieży, natomiast sklepy mogą minimalizować to zjawisko i związane z nim straty – podkreśla Ewa Pytkowska. Jej zdaniem kombinacja odpowiednich technologii pozwala ograniczyć działalność złodziei.

- Ideałem, do którego dąży branża handlu detalicznego jest system zwiększający wykrywalność kradzieży, połączony z aspektem odstraszającym, który jednocześnie nie wpływa negatywnie na doświadczenia uczciwych kupujących – komentuje ekspertka.

Katarzyna Pierzchała 3015 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }