Kierunek Barcelona

Razem tworzą największą platformę dla przemysłu spożywczego, gastronomii i hotelarstwa, z kompleksową ofertą dla kanałów detalicznego i HoReCa - tak o targach Alimentaria i Hostelco, które odbędą się w dniach 20-23.04.2020 r. w Barcelonie, mówi J.Antonio Valls, dyrektor generalny Alimentariów.

W 2018 r. po raz pierwszy Alimentaria - targi spożywcze i Hostelco – targi HoReCa połączyły się. Czy był to krok w dobrym kierunku?

Absolutnie tak. Ich połączenie jest wielkim sukcesem. Dlatego, kierując się świetnymi wynikami z poprzedniej edycji targów w 2018 r. (Alimentaria odbywają się co dwa lata), po raz kolejny łączymy siły i oba wydarzenia odbędą się w Gran Via Fira de Barcelona. Ponadto znów będziemy wspólnie organizować wiele dodatkowych działań, takich jak The Experience Live Gastronomy, przestrzeń, w której będą odbywać się warsztaty gastronomiczne i pokazy gotowania.
Niewątpliwie istnieją różne synergie między Alimentaria a Hostelco. Razem tworzą największą platformę dla przemysłu spożywczego, gastronomii i hotelarstwa, z kompleksową ofertą dla kanałów detalicznego i HoReCa.
Przenikanie się handlu żywnością, turystyki i gastronomii jest coraz bardziej widoczne w czasie Alimentariów i Hostelco. Na przykład na rynku obserwujemy wzrost konsumpcji w placówkach gastronomicznych, ale także w sklepach spożywczych. Podczas targów będą specjalne strefy przeznaczone dla gastronomii na degustacje, co będzie bardzo interesującą ofertą także dla detalistów.

Ilu wystawców spodziewa się pan w 2020 roku? Czy powierzchnia targów będzie większa?

Naszym celem jest zwiększenie liczby zagranicznych uczestników w porównaniu z poprzednią edycją, w której wzięło udział ponad 4500 wystawców, z czego 1000 pochodziło z 70 krajów. Wśród 150 tys. gości, 45 tys. przyjechało ze 156 krajów. Wszystko wskazuje na to, że nastąpi znaczny wzrost powierzchni wystawienniczej. W 2018 r. wyniosła ona ponad 100 tys. mkw. netto, planujemy zwiększyć ją w 2020 r. o 6%. Na 6 miesięcy przed rozpoczęciem targów Alimentaria 2020 ponad 60% powierzchni wystawienniczej stoisk międzynarodowych jest już zajęta. To dwa razy więcej niż w tym samym okresie przed poprzednią edycją. Po raz pierwszy na Alimentariach narodowe stoiska będą miały Grecja, Kanada i Japonia. USA i Izrael wystawią się na większej niż w 2018 r. powierzchni, swoje narodowe stoiska będą miały Włochy, Niemcy, Portugalia, Belgia - z miejscami dla Walonii i Flandrii, Rumunia, Polska, Maroko, Argentyna, Ekwador, Kolumbia, Chiny, Korea, Indonezja i Tajlandia.

Czy firmy z Polski już wykazały zainteresowanie uczestnictwem w przyszłorocznej edycji?

Udział Polski rośnie z każdą edycją. Sześć miesięcy przed Alimentariami 2020 polskie firmy zamówiły ok. 250 mkw. powierzchni wystawienniczej. To o ponad 70% więcej niż trzy edycje targów temu, czyli w 2014 r. W ostatnich dwóch edycjach swoje stoisko miało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wśród firm z Polski w Alimentariach 2020 wezmą udział m.in. Lotte Wedel, Oshee czy ZPM Zaczyk.

Na jakie sektory targi będą podzielone, który będzie największy zarówno pod względem powierzchni, jak i liczby wystawców?

Ekspozycja podzielona będzie według branż: mięso (Intercarn); nabiał (Interlact); produkty konserwowe (Expoconser); słodycze (Snacks, Biscuits & Confectionary); dieta śródziemnomorska, świeże produkty, oliwa i oleje roślinne (Mediterranean Foods) oraz gastronomia (Restaurama). W związku z tym część pod nazwą Grocery Foods zgromadzi główne firmy z branży dóbr konsumpcyjnych. Narodowe ekspozycje znajdą się w Międzynarodowych Pawilonach, natomiast Lands of Spain zgromadzi wystawców z 17 regionów Hiszpanii. Nowością będzie ekspozycja Alimentaria Trends.
Największy będzie Intercarn, który stanie się głównym wydarzeniem w ramach Alimentaria 2020. Pozytywny odbiór ekspozycji tej branży w 2018 r. spowodował potrzebę powiększenia powierzchni wystawienniczej o 13%, do 17 tys. mkw. Przewidujemy udział w Intercarn około 600 firm, już obecna ich liczba o 20% przekroczyła tę w poprzedniej edycji. Spośród profesjonalistów odwiedzających Alimentaria, 30 tys. interesuje się mięsem i jego przetworami.

Wspomniał pan o nowej ekspozycji Alimentaria Trends. Czy goście targów zwiedzając ją dowiedzą się, jakie są najważniejsze kierunki rozwoju branży spożywczej?

Cyfryzacja, zrównoważony rozwój, zdrowie (rosnący popyt na produkty bardziej ekologiczne i zdrowsze) oraz wzrost znaczenia produktów premium w masowej konsumpcji to jedne z najważniejszych trendów w branży. Stało się dla nas jasne, że konieczne będzie stworzenie specjalnej przestrzeni, która pozwoli wystawcom i zwiedzającym poznać te trendy, nowości i innowacje. Nowa sekcja Alimentaria Trends skupi się właśnie na najnowszych trendach w produkcji i konsumpcji, takich jak delikatesy (Fine Foods), produkty ekologiczne (Organic Foods), bez alergenów (Free From), Halal (Halal Foods) i funkcjonalne (Functional Foods). Na powierzchni 4500 mkw. swoje produkty pokaże około 400 wystawców.

Początkowo targi odbywały się niemal w centrum Barcelony, w Montjuïc. Były bardziej hiszpańskie niż międzynarodowe. Czy ich rozwój wynika z rosnącej liczby zagranicznych wystawców i gości?

Bez wątpienia wzrost liczby firm i organizacji spoza Hiszpanii jest jednym z głównych powodów rozwoju Alimentariów. Pozycjonują się one jako najważniejsza ekspozycja żywności, napojów i usług gastronomicznych w południowej Europie, z wyraźną obecnością w Ameryce Łacińskiej. Wynika to nie tylko ze wzrostu liczby wystawców, ale także z liczby uczestników, z których wielu znajduje się pod parasolem instytucji publicznych, które wierzą w potencjał Alimentariów jako platformy międzynarodowej promocji produktów z ich krajów. Zwiększyła się również liczba hiszpańskich firm, które mają duży potencjał eksportu swoich produktów.

Co Alimentaria 2020, poza ofertą wystawców i specjalnymi ekspozycjami, zaoferują profesjonalistom spoza Hiszpanii?

W 2018 r. wśród 150 tys. profesjonalistów, którzy przyjechali na targi, byli goście programu Hosted Buyers, organizowanego przez Alimentaria i skierowanego do managerów wysokiego szczebla decydujących w swoich firmach o zakupach. Na edycję edycję 2020 r. w ramach tego programu planujemy zaprosić około 700 osób z 75 krajów, szczególnie z branży mięsnej, piekarniczej i gastronomicznej, o około 30 więcej niż w 2018 r. Z tego 35% przyjedzie z krajów azjatyckich, 23% z europejskich, 21% z Ameryki Północnej, 15% z Ameryki Łacińskiej, pozostali z Afryki i Oceanii.

 

 

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }